جهاد تبیینی نخبگان؛ راهکار تحقق وحدت اسلامی
کد خبر: 3766170
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵
حجت‌الاسلام تویسرکانی مطرح کرد:

جهاد تبیینی نخبگان؛ راهکار تحقق وحدت اسلامی

گروه سیاسی ــ نماینده ولی‌فقیه در سازمان بسیج با ممکن دانستن تحقق وحدت در جهان اسلام گفت: رسانه‌ها، نخبگان و اساتید حوزه و دانشگاه باید این راهبرد را با جهاد تبیینی در میان کشورهای اسلامی به گفتمان غالب تبدیل کنند تا وحدت از وضعیت موجود به مطلوب حرکت کند و این وحدت تنها بین مسلمانان متوقف نخواهد ماند و به وحدت در میان انسان‌های آزادی‌خواه، مستضعف و مظلوم جهان منتهی خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره امکان تحقق وحدت جهان اسلام با وجود مانع‌تراشی‌ها و سنگ‌اندازی‌های عربستان، امریکا و رژیم صهیونیستی گفت: وحدت در تعالیم آسمانی اسلام مهم‌ترین راهبرد رسیدن به سعادت و خوشبختی است و یک دشمن لجوج، عنود، فعال و خستگی‌ناپذیر به نام شیطان دارد و اوست که اجازه تحقق وحدت را با ایجاد تفرقه‌های ملی، مذهبی، قومی و نژادی نمی‌دهد. به نظر می‌رسد مهم‌ترین راهبرد برای تحقق وحدت بسط و توسعه آگاهی‌های دینی است. کشورهای اسلامی باید به یک نهضت روشنگری و جهاد تبیینی روی آورند و این در دستور کار نخبگان و اندیشمندان جهان اسلام قرار بگیرد.

زمینه وحدت اسلامی با گسترش آگاهی فراهم می‌شود

وی ابراز کرد: هر چقدر آگاهی، علم و دانایی در میان مسلمانان گسترش پیدا کند زمینه تحقق ارزش‌های متعالی از جمله وحدت بیشتر فراهم می‌شود. دلیل این امر هم کاملا روشن است؛ شیاطین باطن و ظاهر از جمله آمریکا، صهیونیست‌ها، آل سعود و وهابیت از جهل و نادانی مردم استفاده می‌کنند و با تبدیل آن به تعصب‌های کور، خشونت‌ها و وحشی‌گری‌ها را با برند و عنوان مذهب و دین در جوامع اسلامی اشاعه می‌دهند.

تویسرکانی با تأکید بر اینکه برای مقابله با چنین رویکردی آگاه‌سازی امت اسلامی باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم در داخل کشور و هم در سایر کشورهای اسلامی، این روشنگری به خوبی قابل مشاهده است. امروز در جهان اسلام جبهه مقاومت متشکل از همه ملل، اقوام، ادیان و مذاهب شکل گرفته و نیروهای شیعه، سنی، مسیحی و یهودی و حتی افراد بی‌دین اما معتقد به مبارزه با ظالمان، در کنار هم با جبهه استکبار در سطح جهانی مبارزه می‌کنند.

امروز در ایران چالشی به نام تقابل شیعه و سنی نداریم

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج این را محصول آگاهی و دانایی تولید شده به برکت انقلاب اسلامی در میان مسلمانان و غیر مسلمانان خواند و گفت: لازم است این خط دانایی، آگاهی و توسعه افکار ناب محمدی ادامه پیدا کند. در این شرایط تحقق وحدت نه تنها محال نخواهد بود بلکه امری کاملا ممکن و شدنی است همچنان که امروز تحقق وحدت نه به طور جامع و مطلوب اما به صورت موضوعی و در برخی سطوح حاصل شده است.

وی افزود: امروز مسلمانان در یمن، عراق، لبنان و سوریه متحد شده‌ و در خود ایران نیز وحدت به خوبی محقق شده است و شیعه و سنی در ایران در کمال ادب و احترام در کنار هم زندگی می‌کنند و با هم تعاملات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند. امروز در کشور چالشی به نام تقابل شیعه و سنی، عرب و عجم و ... نداریم و این نشان می‌دهد وحدت تحقق یافته هر چند مطلوب نباشد، اما این جهت‌گیری ما را به آن وحدت مطلوب خواهد رساند.

پیشبرد راهبرد وحدت با جهاد تبیینی نخبگان حوزوی و دانشگاهی 

تویسرکانی اظهار کرد: رسانه‌ها، نخبگان و اساتید حوزه و دانشگاه باید این راهبرد را با جهاد تبیینی در میان کشورهای اسلامی به گفتمان غالب تبدیل کنند تا وحدت از وضعیت موجود به مطلوب حرکت کند و این وحدت تنها بین مسلمانان متوقف نخواهد ماند و به وحدت در میان انسان‌های آزادیخواه، مستضعف و مظلوم جهان منتهی خواهد شد.

تویسرکانی درباره اهمیت تلاش‌های چهل ساله جمهوری اسلامی ایران در تحقق وحدت گفت: اصولا بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت رسالت بزرگ رسانه‌هاست. امروز یکی از روش‌های استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی این است که ملت‌ها در غفلت، جهل و بی‌خبری قرار بگیرند و این کار را به وسیله رسانه‌ها و فضای مجازی و با دروغ‌پراکنی، جابجایی ارزش‌ها، سانسور و ... انجام می‌دهد. اساسا کثرتی که جبهه شیاطین در فضای رسانه‌ای ایجاد کرده‌اند برای نگه داشتن مردم جهان در جهل، حیرت، غفلت و سردرگمی است تا به سمت دانایی و اگاهی حرکت نکنند.

وحدت مد نظر قرآن جهانی است

نماینده ولی فقیه تصریح کرد: تلاش ما در این شرایط باید شکستن این فضا باشد و از تبلیغ، روشنگری، تبیین و بیان حق خسته نشویم؛ «وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ»، این «بلاغ مبین» همان جهاد تبیینی است که در آیات متعدد قرآن به آن اشاره شده است. در واقع خط روشن نبوت «بلاغ مبین» است که امروز به عهده فرهیختگان و نخبگان حوزوی دانشگاهی اعم از شیعه، سنی، مسیحی، یهودی و ... در ایران، لبنان، عراق، سوریه، فلسطین، بحرین، یمن و ... است تا یک جبهه مقاومت جهانی تشکیل شود. منظور از وحدت هم صرفا وحدت اسلامی نیست و اتفاقا آنچه قرآن هم مدنظر دارد وحدت انسانی و فراتر از وحدت اسلامی است؛ همه انسان‌ها باید زیر پرچم توحید جمع شوند و علیه مستکبران و ظالمان قیام کنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha