کتاب را به عنوان دیالوگ بین‌فرهنگی بشناسیم
کد خبر: 3766206
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳
مدیر کل ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

کتاب را به عنوان دیالوگ بین‌فرهنگی بشناسیم

گروه فرهنگی ــ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه کتاب و قرآن معجزه دین اسلام است، گفت: قرآن کتابی تمدن‌ساز بود که تحولی بزرگ را به وجود آورد. کتاب گفت‌و‌گوی مولف و مخاطب است و باید امروز کتاب را به عنوان دیالوگ بین فرهنگی بشناسیم.

کتاب را به عنوان دیالوگ بین فرهنگی بشناسیم

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی جعفر مروارید امروز در مراسم تجلیل از کتابداران نمونه استان که در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت برگزار شده بود، با تبریک هفته های کتاب و وحدت اظهار کرد: کتاب فقط متن نوشته شده نیست بلکه کتاب ابزار گفت و گو و به اشتراک گذاشتن تجارب متعدد است.

وی با بیان اینکه کتاب و قرآن معجزه دین اسلام است، گفت: قرآن کتابی تمدن ساز بود که تحولی بزرگ را به وجود آورد. کتاب گفت‌و‌گوی مولف و مخاطب است. در کتاب فرهنگ مولف با پرسش‌های مخاطب به اشتراک گذاشته می‌شود و باید امروز کتاب را به عنوان دیالوگ بین فرهنگی بشناسیم.

مروارید با تأکید بر اینکه فضای مجازی تهدید جهانی در مقابل کتاب است، اظهار کرد: هنوز لذتی که در خواندن کتاب کاغذی وجود دارد، در هیچ چیز دیگری پیدا نخواهد شد و کتاب هنوز اصالت خود را حفظ کرده است.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه هنوز سبد خرید خانواده‌ها نسبت به کتاب خالی است، افزود: باید یک جریان آموزشی و پژوهشی که از خانواده شروع و به دانشگاه و جامعه ختم می شود سرانه مطالعه وکتاب خوانی را مدیریت کند.

وی تصریح کرد: باید در خصوص افزایش نرخ مطالعه و خرید کتاب اقدامات لازم را انجام داد و این مهم صورت نخواهد پذیرفت، جز با همکاری و همت همه دوستان و همکاران.

مروارید با تأکید بر اینکه شاخص توسعه فرهنگی در هر جامعه نرخ مطالعه آن است، اظهار کرد: تحولاتی که در عرصه کتاب و خواندن آن و همچنین تنوع فرهنگی وجود دارد، می‌تواند ظرفیت مناسبی برای ایجاد جاذبه برای نوجوانان و جوانان باشد. کتاب می تواند فرصتی برای اتحاد ملی، به رسمیت شناختن هویت های مختلف، گفت و گو و نقادی باشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه مشهد بعد از تهران دومین قطب در عرصه چاپ و نشر است، افزود: باید تحولی بزرگ را در کتابخانه‌ها با همت همه دوستان ایجاد کنیم اگر کتابخانه‌ها را به محیطی سرشار از تنوع و دوستی و همدلی تبدیل کنیم شاهد افزایش روز افزون سرانه مطالعه در کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در جریان توسعه مطالعه نهادهای آموزش و پرورش، سیاست گذاران فرهنگی، اداره فرهنگ و ارشاد باید تهمیدات لازم را انجام دهند، اظهار کرد: اداره فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی سیاست گذاری‌های کلانی را در حوزه کتاب و مطالعه در دست اقدام دارد؛ لذا طرح پاییزه کتاب و همچنین بیستمین نمایشگاه کتاب نیز در ارتقای فرهنگ مطالعه بسیار موثر واقع خواهد شد.

انتهای پیام

captcha