آغاز اولین پیش نشست داخلی کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی
کد خبر: 3766245
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴

آغاز اولین پیش نشست داخلی کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی

گروه معارف - اولین پیش نشست داخلی کنفرانس بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی آغاز شد.

آغاز اولین پیش نشست داخلی کنفرانس بین‌المللی تربیت دینیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی اولین پیش نشست داخلی کنفرانس بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی عصر دیروز، 30 آبان ماه، با حضور اساتید و پژوهشگران در دانشگاه امام رضا(ع) برگزار شد.

مقصودامین خندقی، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، در اولین پیش نشست داخلی کنفرانس بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی در خصوص علت عدم موفقیت پژوهش های مرتبط  در حوزه علوم تربیتی، روانشناسی و مرتبط با امام رضا(ع)عنوان کرد: یکی از دلایل عدم موفقیت ما نداشتن نگاه های روشی متکثر و توسعه یافته است. روش های پژوهشی زیادی وجود دارد ولی هیچکدام از  پژوهش ها قابلیت بکارگیری در این حوزه ها  را ندارد.

توجه به سنگر توسعه روشی
وی ادامه داد: شاه بیت توسعه علوم انسانی اسلامی در کشور ما توجه به سنگر توسعه روشی است؛ یعنی ما به اقدامات و گام هایی که برای کاوش و کار کردن در حوزه آموزه های دینی در اختیار داریم، تسلط کافی نداریم و در این پژوهش ها پیش نمی رویم.

عدم ارائه فرمول وصورت بندی در بحث روش شناسی
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه در کشور ما چندین سال است که طی کنفرانس هایی به تبیین مواضع روش شناختی علوم انسانی از منظر اسلام  پرداخته می شود، اظهار کرد: متاسفانه اینگونه کنفرانس ها در سطح روش شناختی باقی می ماند و به سطح روش شناسی نمی رود و فرمول و صورت بندی ارائه نمی دهد که مورد اقبال جامعه واقع شود و این نقطه ضعف اساسی وجود دارد.

وی  درباره نگاه های حاکم بر حوزه دانش روانشناسی کشور گفت: در حال حاضر نگاه حاکم این است که کسانی که مطالعات میدانی و تجربی دارند، در حوزه روانشناسی فعالیت دارند و افرادی که در حوزه علوم تربیتی فعالیت دارند، بیشتر به پژوهش های نظری اقبال نشان می دهند.

تکیه مقالات بر آراء متفکران غربی
خندقی افزود: از بررسی 13 مقاله شناخته شده در حوزه علوم تربیتی به این نتیجه رسیدیم که 99.8 درصد مقالات منتشر شده در مجلات در چارچوب نظری شان، مبتنی بر آراء متفکران غربی بوده است.

کم کاری در زمینه معارف رضوی و دینی
در ادامه سید محسن اصغری نکاح، استادیار دانشگاه فردوسی، با بیان اینکه در زمینه معارف رضوی و دینی کم کار کرده ایم و کارهایی هم که انجام شده، نظام مند نبوده است، عنوان کرد: تعدادی از دانشجویان، اساتید، پژوهشگران و حوزویانی از سر اخلاص و شور خود در این زمینه ها فعالیت داشته اند که ارزشمند است.

وی ادامه داد: اینگونه پژوهش ها هر چند که ارزشمند است اما با  آنچه که مد نظر است، بسیار فاصله دارد و در این زمینه فقر روش شناختی وجود دارد. این در واقع وظیفه حوزه و دانشگاه است که متاسفانه مغفول مانده است.

انتهای پیام

captcha