کتابگردی پنجم با طعم گلایه‌های ناشران
کد خبر: 3766377
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۲

کتابگردی پنجم با طعم گلایه‌های ناشران

گروه ادب ــ پنجمین دوره کتابگردی سال ۹۷ همزمان با بیست و ششمین دوره هفته کتاب با شعار «من هم می‌آیم» برگزار شد که در این آئین تعدادی از ناشران و کتابفروشان، مشکلات خود را مطرح کردند.

کتابگردی پنجم با طعم گلایه‌های ناشرانبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ پنجمین دوره کتابگردی از نخستین ساعات صبح امروز، اول آذرماه، با حضور چهره‌های فرهنگی، هنر و رسانه‌ای آغاز شد. در این آئین احمد مسجدجامعی، مبدع کتابگردی و عضو شورای اسلامي شهر تهران، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و دبیر بیست‌وششمین دوره هفته‌کتاب، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، مجید فراهانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ تهران حضور داشتند.
طی این بازدید که تا شامگاه روز پنجشنبه ادامه داشت، تعدادی از مسئولان دیگر از جمله سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران و وزیرسابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی، همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ولی‌الله شجاع‌پوریان، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران در ادامه مسیر، به پویش کتابگردی پیوستند.
نخستین مبدأ کتابگردی، کتابفروشی خانه کتاب پیدایش بود  که با حضور مسجدجامعی افتتاح شد و کار خود را آغاز کرد. محسن طائب، مدیر انتشارات پیدایش درباره پیشینه فعالیت‌های انتشاراتش گفت: تاکنون شش بار ناشر برگزیده سال و یک بار برگزیده کتاب سال بوده‌ایم وبیش از ۱۶۰۰ عنوان در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان و ۵۰ عنوان در حوزه ادبیات بزرگسالان چاپ کرده‌ایم.
سپس مؤسسه انتشاراتی کامران احمدی افتتاح شد. پس از آن بازدید از کتابفروشی کمال الملک انجام شد. حسین حسینی مدیر این کتابفروشی گفت: من اهل یزدم و این شغل از قدیم در خانواده ما بوده و به صورت موروثی به من رسیده است و حدود دو نسل است که کتابفروش هستیم. من این کتابفروشی را ۳۰ سال پیش در خیابان سهرودی دایر کردم.
پس از آن کتابگردان به کتابفروشی‌های هوشیار، لارستان و ایرانیان رفتند و در این راستا نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب، کتاب «طریق بسمل شدن» و سیدرضا صالحی امیری، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز کتاب «روضه نوح» را خریداری کردند.
کتابفروشی «اساطیر» مقصد بعدی بود و جربزه‌دار، مدیر انتشارات اساطیر در این بازدید گفت: این انتشارات در حوزه چاپ کتاب‌های مرجع فعالیت دارد و از سال ۶۱ فعالیت خود را آغاز کرده و طی این سال‌ها، آرشیو گسترده‌ای از نشریات و مجلات قدیمی مربوط به دوره ناصری و کتاب‌های درسی دهه ۳۰ را داریم.
وی با اشاره به مشکلات خود در رابطه با تولید کتاب‌های مرجع افزود: با وجود اینکه چاپ این کتاب‌ها هزینه‌های بسیاری را دربر دارد، اما باز هم تلاش می‌کنیم، آثار خوبی را چاپ کرده و به نیاز مخاطبان پاسخ دهیم.
در پایان بازدید از کتابفروشی اساطیر، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری قول مساعد داد، ۱۰۰ میلیون ریال و شهردار حرم امام خمینی (ره) ۵۰ میلیون ریال خرید حمایتی از این ناشر داشته باشند.
«گیتاشناسی نوین» کتابفروشی دیگر بود که مورد بازدید کتابگرد‌ها قرار گرفت. سعید بختیاری مدیر این انتشارات گزارشی از فعالیت‌های این انتشارات ارائه کرد و گفت: این انتشارات دارای فضای بازی است که می‌توان با مسقف کردن آن موزه اختصاصی اسناد جغرافیایی خلیج‌فارس را در آن راه‌اندازی کرد و پیش از این نیز در سال ۱۳۸۱ نامه‌ای به شهرداری وقت منطقه برای تأسیس این موزه ارسال کردیم که متأسفانه پاسخی دریافت نکردیم.
مسجدجامعی از شهردار منطقه ۶ خواست تا این موضوع را بررسی کرده و کمک‌های لازم را در این زمینه انجام دهد.
مقصد بعدی، کتابفروشی‌های خیابان کریمخان زند بود که در ابتدا بازدیدی از کتابفروشی انتشارات علمی و فرهنگی انجام شد، در این بازدید مسعود کوثری، مدیر انتشارات نیز حضور داشت.
در ادامه آئین کتابگردی، مسجدجامعی و هیئت همراهش به کتابفروشی‌های خانه فرهنگ گویا، نگار و مکتب تهران رفتند.
ادامه آئین کتابگردی که مربوط به برنامه عصرگاهی بود، به بازدید از کتابفروشی‌های خیابان انقلاب اختصاص یافت. در این بازدیدها، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز به کتابگرد‌ها پیوست.
ایثار، ترنجستان سروش، مولی، طوس، بنیاد حکمت صدرا، شباهنگ، روزبهان، علمی و فرهنگی، کتابسرای اندیشه، خوارزمی، جاویدان و طهوری از جمله کتابفروشی‌هایی بود که از آن‌ها بازدید شد.
سعید مکرمی، مدیر کتابفروشی ترنجستان سروش، کتاب «پل» نوشته غلامحسین دولت‌آبادی را به مسجدجامعی هدیه کرد و محسن هاشمی، کتاب «دین و دولت در ایران» را از کتابفروشی طوس خریداری کرد. مدیر کتابفروشی خوارزمی نیز به هیئت همراه مسجدجامعی کتاب «انسان خرمند» را اهدا کرد.
یادآور می‌شود، همزمان با روز کتابگردی، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی تهران دیدار صمیمانه‌ای با تعدادی از ناشران پیشکسوت مانند علی محمدی اردهالی مدیر انتشارات «محمدی»، مرتضی آخوندی، مدیر انتشارت دارالکتب الاسلامیه، نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی، یحیی دهقانی، مدیر انتشارات مبتکران داشت.
در این دیدار، ناشران مشکلات خود در زمینه نشر، تعداد اندک کتابفروشی‌ها، کاهش شمارگان کتاب، استقبال اندک مخاطبان، روند رو به رشد کتاب‌های قاچاق و ... را مطرح کردند.

در همین راستا، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از تعدادی از کتابفروشی‌ها همچون کتابفروشی «مکتب تهران» بازدید و با تعدادی از نویسندگان گفت‌وگو کرد.
یادآور می‌شود، بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از ۲۴ آبان تا ۱ آذرماه با مشارکت بیش از ۶۰ نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار شد، روز پایانی هفته کتاب، روز کتابگردی نامیده شده است.

انتهای پیام

captcha