نیمی از مساجد فعال کشور دارای کانون‌های فرهنگی - هنری هستند
کد خبر: 3766418
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹

نیمی از مساجد فعال کشور دارای کانون‌های فرهنگی - هنری هستند

گروه اجتماعی - دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور با اشاره به فعالیت‌های کانون‌های مساجد در سطح کشور گفت: نیمی از مساجد فعال کشور دارای کانون‌های فرهنگی هنری هستند.

نیمی از مساجد فعال کشور دارای کانون های فرهنگی هنری هستند

به گزارش ایکنا از یزد، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور شب گذشته، اول آذرماه در دیدار با محمدعلی طالبی، سرپرست استانداری یزد اظهار کرد: ما در سطح کشور 25 هزار کانون فرهنگی - هنری مساجد داریم که 22 هزار کانون در پرتال جامع کانون‌های مساجد کشور ثبت شده‌اند و تا پایان سال نیز این میزان به 25 هزار کانون می‌رسد.
وی افزود: ما در سطح کشور حدود 79 هزار مسجد داریم که 50 هزار مسجد آن فعال هستند و از این تعداد نیز نیمی دارای کانون فرهنگی - هنری هستند.
دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور تصریح کرد: بر اساس چشم‌انداز دولت ما باید در سال 1404 در تمامی مساجد، کانون فرهنگی هنری داشته باشیم که در این میان توجه ویژه‌ای به بحث کیفیت داریم و کیفیت برای ما اصل است.
ارزانی ادامه داد: استان یزد دارای ظرفیت‌هایی بسیار زیاد است که در این راستا ما سعی داریم چندین کار فاخر را با همکاری دبیرخانه کانون‌های مساجد استان یزد و همکاری دستگاه‌های مختلف برگزار کنیم.
وی گفت: از جمله فعالیت‌های ما در بخش سرود است زیرا ما در کشور در زمینه سرود بی‌بدیل هستیم و در سطح کشور نیز 900 گروه سرود راه‌اندازی کرده‌ایم.
دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور بیان کرد: ما در استان یزد افرادی همچون آذریزدی و سالاری را در بخش داستان‌نویسی داریم که می‌توانیم به خوبی در این بخش نیز فعالیت کنیم. ما خلأ زیادی در بخش‌های فرهنگی و هنری داریم که دشمنان نیز از این طریق بر ما ضربه زده‌اند اما می‌توانیم با تربیت نیروهای متخصص و متعهد در راستای ایجاد کارهای ارزشی گام برداریم.
وی افزود: ما در حدود نیمی از کانون‌های مساجد کشور کتابخانه داریم که برای اعتلا و ارتقای تمدنی می‌توانیم به کتاب توجه کنیم و پیشنهاد می‌شود که در مساجد گام‌های موثری در این راه برداریم.
دبیر ستاد عالی کانون‌های  مساجد کشور بیان کرد: یکی از این ظرفیت‌های کشور کتابخانه وزیری در یزد است که می‌توانیم کنگره بزرگداشت وزیری به عنوان کتابخانه مسجدی برگزار کنیم.
ارزانی ادامه داد: ارتباطات بین‌الملل بسیار مهم است که در این زمینه می‌توانیم کار اساسی داشته باشیم و مردم را با جهان ارتباط دهیم، در این زمینه یکی از مدل‌های موفق ما در کانون‌ها و کتابخانه‌ها است که می‌توانیم مسائل اجتماعی و سیاسی را مطرح کنیم و به دور از سیاسی بازی فعال شویم.
دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور گفت: در فاز اول فعالیت‌های بین‌المللی، آذرماه برنامه در لبنان است که هشت کانون مسجد را در کشور انتخاب کرده‌ایم که استان یزد به عنوان یکی از این انتخاب‌ها است و گروه سرود «عاشقان ولایت» از جمله این گروه هاست.

کانون‌های فرهنگی هنری ظرفیتی برای جذب مخاطبان به مساجد هستند
محمدعلی طالبی، سرپرست استانداری یزد نیز گفت: بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی ما در حوزه گسترش فرهنگ دینی دارای نقایصی است که کمتر به آن توجه می‌کنیم که از جمله آنها می‌توان به مخاطب‌شناسی اشاره کرد.
وی افزود: مثلا در بحث مخاطب شناسی ما راحت ترین مسیرها را انتخاب می‌کنیم که این باعث کارهای تکراری بدون اثر بخشی می شود اما اتفاقی که باید بیافتد، گسترش فرهنگ نماز و ارزش‌های اسلامی و انقلاب است.
سرپرست استانداری یزد ادامه داد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ظرفیت بسیار خوبی هستند که بسیاری از خلاهای مسائل دینی و اعتقاید را با نوع رویکرد فرهنگی و هنری حل کنیم.
طالبی ادامه داد: خیلی از مشکلات ما این است که لذت مسجد و نماز را به فرزندان خود نچشانده ایم و از مناسک دینی به عنوان کار خشک بی روح بیان می کنیم در حالی که اگر برنامه منسجمی در برنامه های مختلف داشته باشیم شاید بسیاری از مشکلات بوجود نیاید.
وی ادامه داد: مسجد و نماز در گذشته تنها نبودند بلکه در کنار آن بازیهای فکری و نشست های دوستانه و صمیمانه بود و در قالب آن نیز کارهای خوبی انجام می شد ولی الان مقداری کمتر شده است .
سرپرست استانداری یزد تصریح کرد: رفتن بچه ها در فضای مجازی به دلیل عدم ورود ما در این بخش است و همین باعث شده که بچه‌های ما به فضای مجازی روی بیاورند و دشمنان نیز بتوانند از این طریق بسیاری از هدف های خود را دنبال کنند.
طالبی ادامه داد: مسجد پایگاه خوبی است که به این بخش از نیازها توجه دارد.
وی افزود: اگر کانون‌های مساجد بتواند در مسیری گام بردارد که همه افراد را به مساجد جذب کند و پایگاهی برای تمامی علاقمندان فرهنگ و اجتماعی باشد ما توانسته ایم بهترین ظرفیت را در مساجد داشته باشیم.
سرپرست استانداری یزد گفت: ما ظرفیت بالقوه ای در استان داریم که برخی از آنها نیز در استان فعال شده است اما می‌توان بهتر گام برداشت.

انتهای پیام

captcha