وحدت ریشه در قرآن و آرای اندیشمندان مذاهب اسلامی دارد
کد خبر: 3766482
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴

وحدت ریشه در قرآن و آرای اندیشمندان مذاهب اسلامی دارد

کانون خبرنگاران نبأ ــ امام جمعه مسجد اهل سنت شهر بوشهر با بیان اینکه وحدت مسلمانان موحد گسست ناپذیر است، گفت: وحدت ریشه در قرآن و آرای اندیشمندان مذاهب اسلامی دارد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نماز جمعه مسجد اهل سنت شهر بوشهر 2 آذرماه به امامت شیخ اسماعیل بازدار و به همت کانون فرهنگی و هنری دارالقرآن وحی برگزارشد.

امام جمعه مسجد اهل سنت شهر بوشهر با اشاره به اینکه ایجاد اتحاد میان آحاد مسلمانان در سراسر جهان از آرمان های اصیل اسلام است، اظهار کرد: انسجام اسلامی از اصول راهبردی مورد توجه قرآن و سیره نبوی و ائمه اطهار(ع) است.

وی با بیان اینکه اتحاد ریشه در قرآن دارد و از جایگاه خاص و ویژه‌ای برخوردار است، افزود: اتحاد، نعمت خاص الهی است که خداوند رحمن در ایجاد این نعمت الهی به طور مستقیم دخیل است و همچنین پرودگار سبحان از مؤمنان می‌خواهد تا با یادآوری دوران تلخ تفرقه و آشوب، در حفظ اتحاد بکوشند زیرا اتحاد میان امت مؤمن منطبق با آیه 103 سوره آل عمران «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ: و همگی به رشته (دین) خدا چنگ زده و به راههای متفرّق نروید، و به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید، خدا در دلهای شما الفت و مهربانی انداخت و به لطف و نعمت خدا همه برادر دینی یکدیگر شدید، و در پرتگاه آتش بودید، خدا شما را نجات داد. بدین گونه خدا آیاتش را برای (راهنمایی) شما بیان می‌کند، باشد که هدایت شوید» به خواست خداوند شکل گرفته است و از اینکه قرآن در آیه مذکور به مسئله دشمنی میان مردمان اشاره دارد، میتوان دریافت که دشمنی و اختلاف موجود در میان مردم موجب می‌شود که آنان نتوانند حتی در این جهان از آثار و برکات اتحاد بهره‌مند شوند.

شیخ بازدار با اشاره به اینکه خداوند تبارک و تعالی در آیه 46 سوره انفال می‌فرماید: «وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ  و همه پیرو فرمان خدا و رسول باشید و هرگز راه اختلاف و تنازع نپویید که در اثر تفرقه ترسناک و ضعیف شده و قدرت و عظمت شما نابود خواهد شد، بلکه همه باید یکدل، پایدار و صبور باشید، که خدا همیشه با صابران است»، بیان کرد: وحدت بین امت اسلامی بهترین پدافند غیرعامل در برابر دشمنان دین اسلام است.

وحدت الهی مسلمانان موحد گسست ناپذیر است

وی با تصریح بر اینکه علی رغم اینکه همگان در عصر حاضر شاهد آشکارا بودن تلاشها و نیرنگ های فریب آلود و مستمر اجانب هستند، اضافه کرد: وحدت مسلمانان موحد برخاسته از پیوند دلهای پاک و خدایی آنها است و از این رو، این پیوند روحی، گسست ناپذیر و محکم است و تا چنین است، توطئه های دنیای غرب راه به جایی نخواهد برد.

قدرت‌های اروپایی و آمریکایی؛ عامل وحدت شکن

امام جمعه مسجد اهل سنت شهر بوشهر تصریح کرد: در قرون جدید قدرت‌های اروپایی و آمریکایی عامل اساسی این جدایی بوده‌اند و با وجود همه اینها، هیچ عاملی نتوانسته است اساس این وحدت را که در روح مردم قرار دارد از بین ببرد.

وحدت ریشه در قرآن و آرای اندیشمندان مذاهب اسلامی دارد

شیخ بازدار در پایان به تاکید بر اینکه ایجاد اتحاد و اخوت میان ملت ها و آحاد مسلمانان در سراسر جهان، از اهداف و آرمان‌های اصیل اسلام است که ریشه در قرآن و سنت و آرای اندیشمندان مذاهب اسلامی دارد، گفت: برای عملی شدن این هدف و شکل‌گیری امت واحده اسلامی که در جهت اعتلا، عزت، عظمت و اقتدار جهان اسلام است، وحدت بر محور اصول دین و مشترکات اعتقادی و دامن نزدن به مسائل اختلافی در این عرصه از ضروریات است.

محمد عبیدی

captcha