نقش احزاب در کاهش اختلافات مذهبی و حمایت از آرمان فلسطین بررسی شد
کد خبر: 3766498
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵

نقش احزاب در کاهش اختلافات مذهبی و حمایت از آرمان فلسطین بررسی شد

گروه سیاسی ــ نشست «نقش احزاب و فعالان سیاسی در کاهش اختلافات مذهبی و حمایت از آرمان فلسطین» عصر جمعه، 2 آذرماه، در هتل آزادی تهران برگزار شد.

به گزارش ایکنا، نشست «نقش احزاب و فعالان سیاسی در کاهش اختلافات مذهبی و حمایت از آرمان فلسطین» عصر امروز جمعه، 2 آذرماه، در آستانه آغاز کنفرانس سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، با حضور آیت الله اراکی، در هتل آزادی تهران برگزار و با قرائت بیانیه ای به پایان رسید.
حجت‎الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی؛ رئیس هیئت مؤسس اتحادیه جهانی تقریب مذاهب اسلامی در آغاز این نشست در سخنانی، با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی، ایجاد تشکل امری پذیرفته شده و محبوب است، گفت: حزب اسلامی معطوف به حبل الله است و با اتصال به آن پیش می روند. حزب در نگاه اسلامی با این هدف به وجود می‌آید که با پیوند توانمندی ها به مقاصد دست پیدا کند.

تقوی افزود: تعصبات خشک برخی به اسم اسلام سبب شده که کوشش شان در جهت از بین بردن برادری ها باشد اما احزاب در چنین شرایطی باید به بیداری اسلامی کمک کنند و آگاهی بدهند نه آگهی. احزاب اسلامی باید در کنار مردم باشند و آنان را در کارهایشان در نظر گیرند.

وی در پایان تاکید کرد: احزاب باید در جهت تحقق اهداف مقاومت و حمایت از مردم مظلوم فلسطین، یمن و بحرین عمل کنند تا در برابر استکبار جهانی مقاومت کنیم.

در ادامه آیت‎الله تسخیری، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام با بیان اینکه مجمع تقریب یک مجمع جهانی است که سمت و سوی مردمی دارد، گفت: این مجمع تلاش کرده که روابط خوبی با سازمان‎های مختلف جهانی ایجاد کند تا در بطن جامعه جای داشته باشد.

وی افزود: احزاب فعال در جهان اسلام نقش مهمی در تقریب دارند و این نشست که شخصیت های فعال و توانمندی از جهان اسلام در آن گرد آمده‌اند، می‌تواند اندیشه تقریب را در دنیای اسلام گسترده کنند.

محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی نیز در سخنانی گفت: کنش احزاب و فعالان سیاسی باید امروز در جهان اسلام از جایگاه اثرگذار خود برای کاهش تنش‌های سیاسی استفاده کنند و این مراسم فرصتی برای رسیدن به مهم‌ترین اهداف در کشورهای اسلامی است.

وی در تأکید کرد که احزاب و فعالان سیاسی در مبارزه با صهیونیسم جهانی باید باهم همراه شوند و رهبری جمهوری اسلامی بهترین و قوی‌ترین نقطه اتکا برای مبارزه علیه صهیونیسم جهانی هستند.

شیخ نعیم قاسم؛ معاون دبیرکل حزب الله لبنان دیگر سخنران نشست تخصصی نقش احزاب در کاهش اختلافات مذهبی بود که یادآور شد: هرحزبی مبتنی بر ایمان به اسلام است و اگر این حزب بخواهد کار کند و وحدت ایجاد کند، نمی تواند دیگر احزاب را نادیده بگیرد و باید هماهنگ باشد.

نعیم قاسم تصریح کرد: در تاریخ 2 رویکرد در احزاب داشته ایم؛ یکی رویکرد حذفی مثل تفکیری‌ها که یا می کشند و یا با خود بقیه را همراه می کنند اما رویکرد همگرایانه همان رویکرد و راه امام خمینی(ره) است و بر وحدت اسلامی پایدار و مبتنی است.

وی با بیان اینکه وحدت در عملکرد سیاسی اخلاقی و مشترک است، گفت: تجربه ای در حزب الله داریم که شعار مقاومت علیه اسراییل است که همه گروه ها می توانند دور آن جمع شوند و گروه هایی با اهل سنت و مسیحیان در راه مقاومت شکل دادیم.

طلال محمود عطریسی؛ استاد برجسته لبنانی نیز با بیان اینکه بستن پرونده فلسطین از جانب آمریکا چند گام داشت که اولین آن عادی سازی روابط یا اسرائیل از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس بود به نحوی که ایران را دشمن فلسطین و اعراب نشان دهند و گام بعدی خروج امریکا از برجام بود، افزود: داعش و پروژه تکفیری به دنبال تجزیه سوریه بود که امروز می بینیم این پروژه با برچیده شدن این گروه تکفیری با شکست روبرو شده است؛ چراکه چیزی جز تخریب چهره اسلام و دامن زدن اختلافات نبود.

نماینده جنبش امل لبنان هم گفت: امروز متاسفانه انحرافات فراوانی در نهادهای در خدمت اسرائیل وجود دارد که وظیفه امتهای اسلامی است که با انها مقابله کنند؛ امروز یاس و ناامیدی جوامع اسلامی را فراگرفته و این اجلاس به مثابه روزنه امیدی است.

بنابر این گزارش، آیت الله اراکی؛ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سخنانی در اجلاسیه نقش احزاب در کاهش اختلافات مذهبی، اظهار کرد: امیدوارم این اجلاس مشت محکمی بر جهان استکبار باشد. این یک نشستی میان فعالان اسلامی است و تشکل اسلامی یعنی آن که عده ای در کنار هم قرار می‌گیرند و به سمت و سوی تقریب و انسجام جامعه اسلامی قدم بر می دارند.

وی افزود: پروژه تقریب براساس امر به معروف و نهی از منکر و دعوت به امور خیر سیاسی و فرهنگی شکل گرفته است و حزب گرایی و تشکل اسلامی اگر درست شکل گیرد، تشکلی می شود که خداوند از آن به عنوان حزبی که در جهت حق گام بر می دارد نام می برد و جز این باشد در جهت شیطان گام برداشتن است.

اراکی تاکید کرد: حزبی ما داریم که حزب شیطان است و اساس آن بر تفرقه پای ریزی شده است و این یک مسئله بسیار مهم است که اختلاف و تفرقه از امور مربوط به احزاب شیطانی است وگرنه احزاب خدایی چنین نیستند.

وی گفت: اختلاف ایجاد کردن، نشانه ای است که ما می توانیم بر اساس آن حزب اسلامی و شیطانی را تشخیص دهیم. احزابی که به سمت آموزه های اسلامی حرکت می‌کنند، نشانه های خود را بروز می دهند و نشانه دیگری که وجود دارد این است که در ارتباط با حزب شیطان در قرآن به دروغ گویی اعضای آن و ایمان نداشتن آنان به قیامت اشاره شده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: ما تفاوت میان گروه های مومن و غیر مومن را می دانیم و آنانی که با سیاست صهیونی و آمریکایی همراه هستند، هرگز مورد پذیرش ما قرار نمی گیرند.

وی در پایان اظهار کرد: آنهایی که قومی را که خداوند به آنان غضب کرده، می پذیرند، تحت سیطره حزب شیطان هستند. پس ما باید خطوط خود را مشخص کنیم و براساس آن عمل کنیم تا بتوانیم در کنار مردم مظلوم یمن گام برداریم.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی؛ عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدف از تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی نهادینه کردن سلطه عرب بر جهان اسلام از طریق وابسته سازی دولتها و حکومتها، اختلافات قومی و سیاسی و عقب نگه داشتن جوامع اسلامی و جابجایی ارزشهای اسلامی با لیبرالیسم بود، گفت: اگر احزاب به وظایف خود یعنی رشد مردمسالاری دین طلبانه عمل کنند، نهایتا وحدت شکل می گیرد و می توان با رفتار ظالمانه علیه فلسطینیان مقابله کرد.

قدرتعلی حشمتیان، نایب رئیس خانه احزاب ایران نیز آخرین سخنران نشست نقش احزاب و فعالان سیاسی در کاهش اختلافات مذهبی و حمایت از آرمان فلسطین، بود که با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تاسیس خود ایجاد وحدت و اتحاد بین همه مسلمانان جهان را در سرلوحه کار خود قرار داده است، گفت: ما در این راستا اقدامات و تلاش‌های زیادی انجام داده ایم.

بنابر این گزارش، در پایان این نشست، بیانیه ای قرائت شد که در بخش هایی از آن آمده است: «تبیین اهداف و فلسفه وجودی اینگونه نشست ها و افزایش نقش احزاب و فعالان سیاسی و احصاء مشترکات مذهبی در جهت کاهش تنش های مذهبی ضروری است.
تبیین گفتمان سیاسی در عرصه جهانی در موضوع فلسطین و مقاومت پر اهمیت است و از سوی دیگر پیوند دین و سیاست و استفاده بهینه از ظرفیت و استعداد فرهیختگان سنی و شیعی در فضای سیاسی جهان اسلام باید مورد اهتمام قرار گیرد.
در شرایط امروز ساماندهی و انسجام جمعیت ها و اتحادیه فعالان سیاسی جهان در مقابله با صهیونیسم و استکبار جهانی اجتناب ناپذیر است بر این اساس باید در جهت توسعه ظرفیت های سیاسی هم افزایی شود.
این بیانیه تأکید می کند: ارتباط مدعوین و تبادل نظر آنها باید فراهم شده و فعالان سیاسی همسو با محور مقاومت و فلسطین با عضویت و حضور در مجمع عمومی اتحادیه جهانی تقریب نهاد، شرایط برگزاری این مجمع را فراهم کنند.
موجودیت بیت المقدس به عنوان پایتخت دائمی و ابدی کشور فلسطین یک راهبرد تغییر ناپذیر است.
در این بیانیه آمده است اتحادیه جهانی تقریب نهاد فعالان سیاسی در صورت امکان باید کنگره چند سالانه با حضور فعالان سیاسی و احزاب جهان اسلام را برگزار کنند.
اعضای شرکت کننده در اجلاسیه از مجمع جهانی تقریب مطالبه دارند که از طریق مراجع حقوقی و قضایی در سطح بین الملل با تنظیم کیفرخواستی علیه آمریکا که مرتکب جنایات و صدمات غیرقابل جبرانی با ایجاد داعش، با همایت از رژیم صهیونیستی و حمایت از رژیم آل سعود برای حمله به یمن شده است اقدام و تا پرداخت غرامت موضوع پیگیری شود.
همچنین حضار از مجمع جهانی تقریب خواستند با تشکیل دبیرخانه ای مصوبات اجلاسیه فوق را در ایران پیگیری کند.
این نشست با ثبت عکسی یادگاری با حضور شرکت کنندگان به پایان رسید.

انتهای پیام

captcha