احیای هنر ۳۰۰ ساله به همت زنان خراشاد/ سمفونی ابریشم در جهان پیچیده شد
کد خبر: 3766560
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲

احیای هنر ۳۰۰ ساله به همت زنان خراشاد/ سمفونی ابریشم در جهان پیچیده شد

گروه اجتماعی - هنر پارچه‌بافی یا توبافی از هنرهای دستی اصیل خراسان جنوبی است که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد. رشته‌ای كه ارزیابان یونسكو را برای جهانی شدنش به خراشاد كشاند.

احياي هنر 300 ساله به همت زنان خراشاد / سمفوني كه در جهان مي‌پيچد

به گزارش ایكنا از خراسان‌جنوبی، در دنیای امروز که توسعه پایدار و کاهش فقر و محرومیت دغدغه جدی بسیاری از کشورها است، توجه به مشاغل خانگی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و می‌توان گفت بسیاری از تولیدات مشاغل خانگی قابلیت رقابت با کالاهای چینی را دارند.
کسب وکارهای خانگی امروزه به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می‌شود و کار در منزل یکی از شغل‌هایی است که برای برخی جذابیت‌های خاص خودش را دارد، این نوع از کسب و کار بسیاری از مشکلات دنیای مدرن را حل می‌کند.
طرح الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی برعهده جهاددانشگاهی قرار گرفته که خراسان‌جنوبی جزء هشت استانی است که به صورت پایلوت این طرح در آن اجرا می‌شود. شناسایی مشاغل خانگی و اتصال آن به بازار از اهداف این طرح بوده و جهاددانشگاهی استان با همکاری با همکاری دستگاه‌های اجرایی بستر این دو هدف را فراهم می‌کند.
خراشاد روستایی است واقع در ۲۴ کیلومتری جنوب شرقی بیرجند است كه در آن پارچه بافی سنتی یا به زبان محلی، توبافی درخشش ملی و حتی جهانی داشته است.
برای بافتن پارچه به روش سنتی، توباف ابتدا مواد اولیه از قبیل پنبه، ابریشم یا کرک را تهیه می‌کند و پس از آن از این مواد نخ می‌ریسد. در مرحله بعد نخ‌های به دست آمده را می‌جوشاند و برای ضخیم کردن آن‌ها از آرد استفاده می‌کند. سپس به کمک این پارچه‌ها و چرخ پارچه بافی، محصول نهایی به دست می‌آید. محصولی لطیف و بی‌نیاز از پیرایه‌های بدلی که تن را آرامش می‌بخشد و آب و هوای سوزان کویر را قابل تحمل می‌کند.
به سراغ یکی از فعالان مشاغل خانگی استان آمدیم که در رشته حوله‌بافی و توبافی فعالیت می‌كند. رشته‌ای كه ارزیابان یونسكو را برای جهانی شدنش به خراشاد كشاند.

هنر دستی كه جاذب گردشگران است
فاطمه ذاکریان، مدیرعامل شرکت تعاونی روستای زنان خراشاد در گفت‌وگو با ایكنا اظهار کرد: نزدیک ۱۵ سال که در این زمینه فعالیت داریم .
وی افزود: این شرکت تعاونی فعالیت خود را با ۷۵ نفر عضو آغاز کرده و در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ نفر عضو دارد که در حرفه توبافی و حوله بافی فعالیت می‌کنند.
پشتیبان مشاغل خانگی خراسان‌جنوبی بیان کرد: ماهیانه بین ۱۰ تا ۱۵ نفر را مشغول به کار کردیم و این افراد در کنار فعالیت در خانه به این هنر نیز مشغول هستند.
ذاکریان با اشاره به اینکه هرساله هنر زنان خراشادی گردشگران زیادی را به این روستا می‌کشاند، افزود: صنایع دستی و گردشگری دو جزء جدا نشدنی از یکدیگر هستند چرا که در کنار هم هستند.
وی ادامه داد: روستاها و شهرهایی که از صنایع دستی خوبی برخوردار بودند در کنار آن گردشگر خوبی توانسته‌اند جذب کنند، بنابراین این دو جزء مکمل همدیگر هستند.

تجلی هنر دست در لباس احرام
این هنرمند تصریح کرد: امسال برای 100 تا 150 زائر خانه خدای استان توانستیم از صنایع دستی هنرمندان بومی استان حوله احرام تهیه کنیم.
ذاکریان بیان کرد: مشاغل خانگی و بازار به همدیگر گره خورده‌اند چرا که توانستیم از طریق مشاغل خانگی بازار خوبی به دست بیاوریم و اشتغال زایی خوبی ایجاد کنیم.
وی اظهار کرد: اگر مردم و مسئولین از کالاهای بومی استان و محصولات دست بافت بانوان خانه دار حمایت کنند اشتغالزایی بیشتری ایجاد خواهد شد و هنرمندی آنان در جهان خواهد پیچید.
مدیرعامل شرکت تعاونی روستای زنان خراشاد با تاكید بر اهمیت برندسازی محصولات، افزود: در سال‌های اول فعالیت، شناخت مردم از هنر ما بسیار كم بود تا اینكه مردم هنر دست ما را شناختند و بازار بهتر شد.
ذاکریان بیان کرد: در خانه اعتمادی، آموزش‌های این رشته را برگزار می‌كنیم و آموزش‌هایی در زمینه بافته‌های داری در زمینه پلاس بافی، حوله بافی، پارچه بافی سنتی(تو بافی) و دوره‌های تکمیلی برگزار می‌شود.
پشتیبان مشاغل خانگی خراسان‌جنوبی بیان كرد: هنر خراشاد ملی شده و امسال ارزیابانی از سازمان جهانی یونسکو برای ارزیابی و ثبت ملی هنر خراشاد به این روستا سفر كردند كه امیدواریم با توجه به مساعد بودن نظر ارزیابان بتوانیم در آینده نزدیک شاهد جهانی شدن حوله بافی یا توبافی روستای خراشاد باشیم.
انتهای پیام

captcha