پیامبر(ص) از ستیزه‌جویی و پرگویی بیزار بودند
کد خبر: 3766716
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲
استاد حوزه مطرح کرد:

پیامبر(ص) از ستیزه‌جویی و پرگویی بیزار بودند

گروه معارف _ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پیامبر اسلام (ص) ملقب به «رَحْمَهً لِلْعالَمِینَ» هستند و وجودی سراسر مهر و محبت داشتند گفت: ایشان فرموده‌اند که من برای همیشه با سه مسئله خداحافظی کردم و هرگز این کارها را انجام نمی‌دهم، اول ستیزه‌جویی، دوم پرگویی و سوم سخن گفتن در خصوص امری که به من مربوط نمی‌شود.

چند نمونه از رفتارهای پیامبر (ص)

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضان محمدی، استاديار گروه تاريخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در خصوص نوع رفتار پیامبر اکرم (ص) با مردم بیان کرد: رفتارهای پیامبر اسلام (ص) مهم‌ترین ویژگی ایشان محسوب می‌شود و خداوند هم در قرآن کریم از آن تمجید کرده است«إِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ؛ (قلم/4)وخود پیامبر (ص) هم فرموده‌اند«إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ».

وی در خصوص رفتارهای اجتماعی پیامبر (ص)، افزود: هیچ کس نمی‌توانست در سلام کردن از ایشان سبقت بگیرد، در جمع بسیار کم سخن بودند و سکوت را ترجیح می‌دادند، نرم گفتاربودند و به مردم عتاب و خطاب نمی‌کردند، نعمت خداوند را تحقیر نمی‌کردند و حتی کوچک‌ترین آنها را بزرگ می‌شماردند و مسائل دنیوی ایشان را خشمگین نمی‌کرد.

عضوهیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) طرفدار مظلوم بودند و این خصلت اخلاقی را قبل از مبعوث شدن هم داشتند، ایشان هرگز انتقام جو نبودند و در اکثر مواقع تبسم بر لب داشتند.

3 امری که پیامبر از آن بیزار بود

وی تصریح کرد: پیامبر (ص) فرموده‌اند که من برای همیشه با سه مسئله خداحافظی کردم و هرگز این کارها را انجام نمی‌دهم، اول ستیزه‌جویی، دوم پرگویی و سوم سخن گفتن در خصوص امری که به من مربوط نمی‌شود، اگر همین اوامر و سنت‌های پیامبر اکرم (ص) در جامعه پیاده شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

محمدی در خصوص تقسیم اوقات پیامبر (ص)، اظهار کرد:  پیامبر اکرم (ص) اوقات خود را به سه بخش تقسسیم می‌کردند، زمانی برای عبادت،  بخشی برای خانه و خانواده و بخشی دیگر برای مردم بود، حتی اگر در زمان عبادت پیامبر (ص) شخصی به ایشان مراجعه می‌کرد، ایشان زمان عبادت خود برای حل مشکلات مردم می‌گذاشتند.

وی عنوان کرد: پیامبر اسلام (ص) با آن همه عظمت شخصیت در پیشگاه خداوند و مدارج بالا، با بردگان نشست و برخاست می‌کرد، با آنها غذا می‌خورد و بر الاغ بی پالان سوار می‌شدند، این مسائل بسیار مهم است، امروز برخی افراد حاضر نیستند از خودرو ارزان قیمت استفاده کنند و این کار را به دور از شان و شخصیت خود می‌دانند.

 عضوهیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در رابطه با رفتارهای شخصی حضرت محمد (ص) خاطرنشان کرد: ایشان بسیار نظیف و پاکیزه بودند و بر این مسئله تاکید داشتند، همیشه موی سر خود را شانه و دندان‌هایشان را مسواک می‌زدند و می‌فرمودند اگر این کار برای امتم سخت نبود، مسواک زدن را بر آنها واجب می‌کردم و همیشه از ساده‌ترین و تمیزترین لباس ها استفاده می‌کردند.

وی در خصوص نوع برخورد پیامبر (ص) با خانواده خود، افزود: در طول زمان بالاتر و برتر از پیامبر (ص) وجود نداشته و نخواهد داشت، با این حال ایشان در کار خانه بسیار کمک می‌کردند، در روایات آمده است که ایشان خانه را جارو می‌زدند و گاهی اوقات به بردگان کمک می‌کردند و آرد، خمیر می‌کردند.

محمدی تصریح کرد: هرگز در خصوص نوع غذا و کیفیت پخت آن بهانه نمی‌گرفتند، از حلال خداوند در خوردنی‌ها ایراد نمی‍‌گرفتند و هیچ نعمتی را سبک نمی‌شمردند؛ ایشان به قدری مهربان و خوش برخورد بودند که گاهی همسرانشان با ایشان مشاجره و عتاب و خطاب می‌کردند.

شایسته‌سالاری در سیره حکومتی

وی در خصوص نوع حکومت‌داری پیامبر (ص) گفت: در عرصه حکومت‌داری همیشه شایسته سالاری را مدنظر داشتند و آن را اجرا می‌کردند و عزت مسلمانان را حفظ می‌کردند، سفیران ایشان در مناطق مختلف هم به همان شیوه عمل و بسیار عزتمندانه و قاطع برخورد می‌کردند.

وی در پایان افزود: اگر بخواهیم سیره ایشان را الگو قرار بدهیم و به آن عمل کنیم، باید به قرآن رجوع کنیم چرا که ایشان قرآن مجسم هستند، ایشان در هیچ کاری راه افراط و تفریط نمی‌کردند؛ ایشان آخرین رحمت خداوند در ارسال رسل هستند و باید الگوی زندگی اجتماعی و فردی خود را از ایشان بگیریم چرا که ایشان در همه امور دارای سیره هستند.

انتهای پیام

captcha