امام جعفر صادق(ع) احیاگر اسلام ناب محمدی(ص) بود
کد خبر: 3766740
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
امام جمعه بوشهر:

امام جعفر صادق(ع) احیاگر اسلام ناب محمدی(ص) بود

کانون خبرنگاران نبأ ــ آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه تقوا، کلید رستگاری و طریق کسب سعادت عرشی و خداوندی است، گفت: امام جعفر صادق(ع) احیاگر اسلام ناب محمدی(ص) بود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، امام جمعه بوشهر، دوم آذرماه در خطبه‌های نماز جمعه این شهر، ضمت تبریک میلاد حضرت محمد مصطفی(ص) و امام صادق(ع)، گفت: راه خدا، راه قرآن، اولیا و انبیاء خداست که سرانجامش سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت است.

وی بیان کرد: نبی مکرم اسلام(ص) در حدیثی می‌فرمایند «مَنْ نَقَلَهُ اَللَّهُ مِنْ ذُلِّ اَلْمَعَاصِي إِلَى عِزِّ اَلطَّاعَةِ أَغْنَاهُ بِلاَ مَالٍ وَ أَعَزَّهُ بِلاَ عَشِيرَةٍ وَ آنَسَهُ بِلاَ أَنِيسٍ» ای مردم گناه ذلت‌آور است در هر عرصه‌ای، چه عرصه اقتصادی، سیاسی، فکری و فرهنگی، شخصی و اجتماعی، چه خانوادگی و اداری گناه ذلت‌آفرین است؛ همچنین می‌فرماید، اگر خداوند به کسی توفیق دهد، عنایت کند و او را از خواری و ذلت و گناه نجات دهد و به سوی اوج طاعت خدا و بندگی خدا برساند، یعنی گناه را ترک و یک زندگی سراسر ایمانی و حلال داشته باشد خداوند او را بزرگ می‌کند، غنی می‌کند، بی‌نیاز می کند از امور مالی و هم غیر مادی، به او عزت می‌دهد، او را عزیز می‌کند، سربلند می‌کند بدون اینکه کسی بخواهد به او کمک کند و در فضای غربت‌کده دنیا که واقعاً انسان غریب است خداوند انیس و همراه او می‌شود و در بحران‌ها و صحنه‌های سرنوشت‌ساز او را تنها نخواهد گذاشت.

آیت‌الله صفایی بوشهری اضافه کرد: این پیام رسول خدا است که گناه ذلت‌آفرین است و راه اقتدار و عزت انسانی، ترک گناه یعنی تقوا و انجام طاعت الهی است و اگر ما می‌خواهیم راه رسول خدا(ص) را ادامه دهیم و در صراط مستقیم عبودیت الهی باشیم، ترک گناه و مقاومت در قبال گناه راه آن است و تنها مسیر کمال و نجات انسانی ترک گناه و مراعات تقوا است؛ رسول خدا(ص) می‌فرمایند «وَ مَنْ خَافَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَخَافَ اللَّهُ مِنْهُ كُلَّ شَيْ‏ءٍ» ای مردم اگر کسی خوف خدا در دل داشته باشد و هنگام هجوم گناه از ارتکابش در محضر خدا بترسد، این ترس الهی و مقدس در وجودش حاکم باشد، خداوند چنان او را بزرگ می‌کند که همه موجودات عالم وجود از هیبت این شخص خداترس خائف هستند و ترسانند.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه یعنی انسان خداترس چنان بزرگ می‌شود که از هیبتش تمام موجودات عالم وجود ترسان و در قبالش سر تعظیم فرود می‌آورند، اظهار: پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید «وَ مَنْ لَمْ يَخَفِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَخَافَهُ اللَّهُ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ» اما اگر کسی خدا ترس نبود او را از همه امور در دنیا می‌ترساند. این شخصی که خداترس نیست، ترس همه چیز در دل خواهد داشت اما اگر بالعکس اگر انسان خداترس باشد تمام موجودات از او می‌ترسند، تمام موجودات حریم او را پاس می‌دارند و سپس می‌فرمایند «وَ مَنْ رَضِيَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِالْيَسِيرِ مِنَ الرِّزْقِ رَضِيَ اللَّهُ مِنْهُ بِالْيَسِيرِ مِنَ الْعَمَلِ» ای انسان‌ها اگر به همان اندکی که در زندگی دارید از دارایی و امور مالی راضی باشید، خداوند از عمل کوچک شما راضی خواهد بود، یعنی اگر راضی باشید از همین اندکی که خدا به شما داده خدا نیز راضی خواهد بود به اندک عملی که شما انجام داده‌اید.

وی ادامه داد: همچنین رسول خدا(ص) می‌فرمایند « وَ مَنْ لَمْ يَسْتَحِ مِنْ طَلَبِ الْمَعَاشِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ نَعَّمَ أَهْلَهُ » ای مردم از طلب حلال حیا نکنید. برخی‌ها هستند وقتی دچار مشکل مالی می‌شوند، می‌توانند کار کنند و رزق حلال داشته باشند، می‌توانند شغلی داشته باشند، خجالت می‌کشند و می‌گویند این در شأن ما نیست. پیامبر گرامی(ص) می‌فرماید که اگر کسی در راه کسب حلال و مدیریت اقتصاد زندگی‌اش و خدمت به خانواده‌اش برود، شغل‌هایی که برای خودش نامناسب می‌داند، انجام دهد و مال حلال کسب کند خدا زندگی‌اش را به آسایش می‌رساند و خداوند خاطرش را آسوده و مشکلاتش را کم و نعمت به خانواده‌اش ارزانی می‌کند.

آیت‌الله صفایی بوشهری گفت: و در آخر رسول خدا(ص) در این رابطه می‌فرماید «وَ مَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِكْمَةَ فِي قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ وَ بَصَّرَهُ عُيُوبَ الدُّنْيَا دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا وَ أَخْرَجَهُ مِنَ الدُّنْيَا سَالِماً إِلَى دَارِ القرار» کسی که در دنیا اهل زهد بود، زیاده‌خواه نبود، زیاده‌طلب نبود، در همه امور چه امورات اقتصادی و چه امورات سیاسی، یک پست داشت و به دنبال 10 پست دیگر نبود، یک پست داشت و به دنبال این نبود که فردا به پست بالاتر رود، زهد سیاسی و اقتصادی داشت. خداوند در قلبش حکمت قرار می‌دهد. حکمت یعنی دانش، دانشی صحیح و محکم، و زبانش به حکمت خدا می‌گشاید و حرف‌های خوب می‌زند. دنیا را برای او خوب نشان می‌دهد، دردها و درمان‌هایش را خوب نشان می‌دهد و انسانی که در دنیا زهد داشته در آخرت به سلامت عبور می‌کند و به سلامت می‌رسد.

وی ادامه داد: این پیام رسول خداست در عرصه هدایت انسان‌ها که ای انسان‌ها اگر شما می‌خواهید در عرصه دنیا سالم بمانید، نجات پیدا کنید و به کمال برسید این راه و سراط مستقیم بزرگی است و اسلام هر چند به گفتن شهادتین است ولی مهم عمل است، نجات و کمال و سعادت و رستگاری در عمل خالصانه است و این نکاتی است که پیامبر گرامی اسلام(ص) به همه ما نشان داد.

امام جعفر صادق(ع) احیاگر اسلام ناب محمدی(ص) بود

خطیب جمعه بوشهر با بیان اینکه تقوا کلید رستگاری و طریق کسب سعادت عرشی و خداوندی است، اظهار کرد: میلاد گوهربار حضرت ختمی مرتبت خاتم الانبیا محمد مصطفی(ص) و همچنین احیاگر اسلام ناب محمدی(ص) حضرت امام جعفر صادق(ع) به همگان تبریک عرض می‌کنم و همچنین هفته وحدت به جامعه اسلامی، شیعیان، اهل سنت نیز تبریک و تهنیت دارم.

حضرت محمد(ص)؛ پیامبر تمدن‌آفرینی و صلح

وی افزود: پیامبر گرامی اسلام(ص) پیامبر هدایت، رحمت، تمدن‌آفرینی، صلح و مبارزه با استکبار است؛ پیامبری که عصاره تمامی فضایل الهی است که می‌تواند تجسم داشته باشد در وجود یک انسان. بزرگواری است یگانه در نظام آفرینش که خداوند می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا » ذات اقدس الهی و جمیع فرشتگان بر او درود می‌فرستند و بعد می‌فرماید ای مؤمنان شایسته این سرود و این دعا نظام انسانی نیست، نظام ایمانی است چون می‌خواهند هم‌نوا شوند با « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا » و چنان بزرگ است که خداوند می‌فرماید «َلقد مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ».

رئیس شورای فرهنگ عمومی بوشهر اضافه کرد: پیامبران قبل بشارتش را داده‌اند، بشارت حضورش و این قدر مهم است که در حدیثی حضرت موسی(ع) از خداوند تقاضا کرد که ای خدا من را جزو امت پیامبر خاتم قرار بده، این چنین بزرگ است و در قیامت شفاعتش چنان است که امت واقعی او اهل نجات خواهند بود و همچنین میلاد امام صادق(ع) که آن امام احیا کرد اسلامی که بعد از سال‌ها دست‌خوش تحریف و انحراف شده بود و تمام ادیان الهی بعد از رحلت پیامبرشان دچار این بلا می‌شد، تحریف و انحراف؛ اما پیامبر ما پیامبر خاتم بود احیایش به دست اهل بیت(ع) بوده و می‌باشد که امام صادق(ع) اولین احیا‌گر اسلام ناب است.

وی با تأکید بر اینکه هفته وحدت موضوع مهم، بنیادی و استراتژیک است و امیدواریم هر روز این وحدت مقتدرتر، عمیق‌تر و گسترده‌تر شود، بیان کرد: دشمنان اسلام از همان روز اول به‌دنبال تفرقه در جامعه اسلامی بودند و شما می‌بینید از صدر اسلام، توطئه‌های تفرقه‌آمیز ایجاد کردند، اسلام را تکه تکه و فرقه فرقه کردند مثل ادیان دیگر و پیامبر خاتم و آیه‌های الهی دستور دادند به اسلام، به پیامبر، به قرآن، به ولایت و نبوت و رسالت اعتصام کنید، چنگ بزنید همگان و تفرقه نداشته باشید و الآن جهان استکبار به سرکردگی آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل به‌دنبال تفرقه در جهان اسلام و تولید اسلام‌های تقلبی هستند مثل این افکار داعش، باید هوشمند توطئه‌ها را بشناسیم و خنثی کنیم و از آن طرف وحدت‌مان را حفظ کنیم و این خواست امام راحل عظیم‌الشأن و مقام معظم رهبری است.

بسیج؛ مایه اقتدار و افتخار ایران

آیت‌الله صفایی بوشهری در ادامه با گرامیداشت هفته بسیج، گفت: بسیجی با تولد و آفرینشش در انقلاب در تمامی عرصه‌های سرنوشت‌ساز نظام سربلند بیرون آمد. بسیج در عرصه دفاع مقدس، پیشرفت و عمران، پزشکی، بازسازی، چه بازسازی بعد از جنگ چه حوادث غیر مترقبه، چه در امنیت و حراست و حفاظت از نظام، مقتدر و افتخار‌آفرین بوده است. تبریک عرض می‌کنیم این هفته را به تمام ملت ایران، به مقام معظم رهبری، به‌ویژه بسیجیان عزیز که مایه افتخار و اقتدار ایران اسلامی و انقلابی و جهان اسلام هستند.

وی اظهار کرد: الان بسیاری از کشورهایی که می‌خواهند در قبال توطئه‌های آمریکا و صهیونیسم مقاومت کنند راه و رسم بسیج را پیشه کرده‌اند و حشدشعبی در عراق، حزب‌الله در لبنان و همچنین حماس در غزه و این راه مقاومت در قبال توطئه‌های جهان ستکبار است.

امام جمعه بوشهر اظهار کرد: راه پیشرفت، راه مقاومت، راه ماندگاری در شرایط کنونی جهان، راه بسیج است در همه عرصه‌ها، همیشه در صحنه، پیشتاز به شکل سازماندهی شده و جمعی، ولایت‌مدار، جان بر کف در عرصه بوده‌اند و استان ولایت‌مدار و دارالحماسه بوشهر همواره در طول تاریخ چنین بوده و انقلاب بسیج آن، سپاه آن، نیروهای مسلح آن مایه افتخار و اقتدار ایران هستند و بسیج مستضعفان در استان، سپاه امام صادق(ع) و دیگر نهادها و دستگاه‌ها  و مراکز نظامی و انتظامی ما و مردم‌دلاور این استان، مردم شریف و کم‌نظیر و حماسی این استان حماسه‌ها آفریدند که شما ملاحظه کردید تفنگ‌داران آمریکایی اندکی به آب‌های ایران حمله کردند، سپاه عزیز ما صریحاً آن‌ها را دستگیر کرد و به ایران آورد، فشارهای مختلف نظامی و سیاسی بین‌المللی هم نتوانست از این امر جلوگیری کند و این اقتدار سپاه و نیروهای نظامی ما و بسیج عزیز ما در استان است.

خدمت به مردم؛ توفیق الهی

وی با بیان اینکه استان بوشهر خط مقدم مقاومت ولایی، اسلامی و انقلابی ایران است و تحت فرمان مقام معظم رهبری با تمام توان از حریم ایران و ولایت دفاع خواهیم کرد، گفت: نکته‌ای که در آخر عرض می‌کنم، عنایت کنند مسئولان برنامه‌ریز و اجرایی استان و تمام مردم در کنار هم جهت خدمت و حمایت از نظام بکوشند که حمایت از نظام و خدمت به مردم توسط مسئولان یک توفیق، مایه افتخار و وظیفه است. مردم عزیز ایران وظیفه خود را به‌خوبی ادا کرده‌اند و این وظیفه مسئولان است که جبران و شکرانه این موفقیت خدمت صادقانه و با تمام توان به این مردم کنند.

تجلیل از 7 بسیجی علمی و جهادی

یادآور می‌شود، در پایان مراسم نماز جمعه، از هفت نفر بسیجی ممتاز، علمی و جهادی با حضور فرمانده سپاه امام صادق(ع)، امام جمعه و استاندار بوشهر تجلیل به‌عمل آمد.

حامد فکوری

انتهای پیام

captcha