این الفبای مسلمانی است
کد خبر: 3766799
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱

این الفبای مسلمانی است

گروه معارف ـ در خاطره‌ای از شیخ محمدتقی شوشتری آمده است: «شخصی پیش شیخ آمد و پشت سر کسی حرفی زده بود. آقا ناراحت شد به او گفت: «المسلم من سلم المسلمون من یده و لسانه» این جمله پیغمبر(ص) را تکرار کن. می‌دانی پیامبر چه دارد می‌گوید؟ مسلمان کسی است که مسلمانان دیگر از زبان و دستش در آسایش باشند. این الفبای مسلمانی است.»

این الفبای مسلمانی است

ابوالقاسم اعتبار، کارشناس دینی و نویسنده کتاب «جلوه فضل و فضیلت»، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، بر مرور اخبار و سیره رسول‌الله(ع) و اهل بیت(ع) در زمینه تعامل با مردم تأکید کرد و گفت: خواندن کتاب «سنن النبی» علامه طباطبایی را توصیه می‌کنم. در این کتاب سخن معروفی از رسول اکرم(ص) نقل شده است که فرمودند: «بعثتُ لإتمم مکارم الاخلاق». یعنی پیامبر(ص) برای مکارم اخلاق مبعوث شده‌اند. علامه طباطبایی در ادامه سخنی از امام رضا(ع) نقل کرده است که فرمودند: رسول الله(ص) فرمودند: «عَلَيْكُمْ بِمَكَارِمِ اَلْأَخْلاَقِ فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بَعَثَنِي بِهَا»: بر شما باد به مکارم اخلاق که خداوند مرا بر آنها مبعوث کرد.

وی اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در ادامه برای مکارم اخلاق مثال می‌زنند: «وَ إِنَّ مِنْ مَكَارِمِ اَلْأَخْلاَقِ أَنْ يَعْفُوَ اَلرَّجُلُ عَمَّنْ ظَلَمَهُ وَ يُعْطِيَ مَنْ حَرَمَهُ وَ يَصِلَ مَنْ قَطَعَهُ وَ أَنْ يَعُودَ مَنْ لاَ يَعُودُهُ» این موارد دقیقاً آن چیزی است که جامعه امروز به آن احتیاج دارد. یعنی از کسی که به تو ظلم کرده گذشت کنی؛ اگر کسی تو را محروم کرد، او را محروم نکنی؛ اگر کسی ارتباطش را با شما قطع کرد، مانند او قطع نکنی و به عیادت کسی بروی که به عیادتت نیاید.

اعتبار گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: خداوند مرا برای اینها مبعوث کرده است. از همه اینها بزرگواری و گذشت را می‌فهمیم؛ چیزی که در جامعه کم است. برای کوچک‌ترین مسئله‌ای به جان هم می‌افتیم و حاضر نیستیم کوتاه بیاییم. در حالی که در قرآن کریم نیز آمده: «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ؛ بدى را به شيوه‏‌اى نيكو دفع كن» (مؤمنون، 96). البته باید شخص مقابل خود را هم بشناسیم، برخی ظرفیت چنین رفتارهایی را ندارند و از این نوع رفتار سوء استفاده می‌کنند.

نویسنده کتاب «جلوه فضل و فضیلت» ادامه داد: علامه طباطبایی از قول امام صادق(ع) در این کتاب آورده است که چه کسانی به رسول الله(ص) نزدیک‌تر هستند و هفت هشت خصلت ذکر کرده‌اند که آنکه اخلاقش نیکوتر است، به من شبیه‌تر است. آنکه برخوردش با مردم ملایم‌تر است، آنکه به خویشاوند نیکوکارتر است، خویشتندار است، گذشت او بیشتر است، انصافش بالاتر است، چنین کسی با این ویژگی‌ها به رسول الله(ص) نزدیک‌تر است.

این کارشناس دینی در پایان سخنان خود خاطره‌ای از شیخ محمدتقی شوشتری بازگو کرد و گفت: کسی پیش مرحوم حاج شیخ آمده بود و پشت سر کسی حرفی زده بود. آقا ناراحت شد به او گفت: «المسلم من سلم المسلمون من یده و لسانه» این جمله پیغمبر(ص) را تکرار کن. می‌دانی پیامبر چه دارد می‌گوید؟ مسلمان کسی است که مسلمانان دیگر از زبان و دستش در آسایش باشند. این الفبای مسلمانی است که مردم از دست و زبان هم نترسند. کلمات خوب و زیبایی در این کتاب از پیامبر(ص) وجود دارد که متأسفانه فراموش شده‌اند. صبح تا شب به اشکال مختلف دل هم را می‌شکنیم، مردم‌آزاری می‌کنیم.، شایعه‌پراکنی می‌کنیم، آبروی هم را می‎بریم. ما به این کلمات نیاز داریم.

انتهای پیام

captcha