مراسم هفته وحدت و روز ملی بوسنی در سارایوو+عکس
کد خبر: 3766827
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶
با حضور سفیر ایران برگزار شد؛

مراسم هفته وحدت و روز ملی بوسنی در سارایوو+عکس

گروه بین‌الملل ـ هم‌زمان با هفته وحدت و در آستانه فرارسیدن روز ملی بوسنی و هرزگوین مراسمی در کالج فارسی بوسنیایی گلستان در شهر سارایوو برگزار شد.

مراسم هفته وحدت و روز ملی بوسنی در سارایوو+عکس

به گزارش ایکنا از بوسنی؛ این مراسم دیروز جمعه(دوم آذرماه) در آستانه 25 نوامبر(روز ملی بوسنی) و هم‌زمان با هفته وحدت برگزار شد و رئیس مجلس اقوام بوسنی، سفیر جمهوری اسلامی ایران و مقامات فرهنگی بوسنیایی و ایرانی، شهردار ایلیاش و مدرسان و دانش‌آموزان منتخب 14 مدرسه بوسنیایی در آن حضور یافته و سخنرانی کردند.

صفت سوفتیچ، رئیس مجلس اقوام بوسنی و هرزگوین که به عنوان میهمان ویژه در این مراسم حضور داشت، در سخنان خود با یادآوری چالش‌های پیش روی بوسنی از گذشته تاکنون بر اهمیت گرامیداشت این روز به عنوان روز ملی بوسنی و هرزگوین تأکید کرد.

سوفتیچ افزود: دانش‌آموزان، معلمان و والدین مجتمع ایرانی فارسی - بوسنیایی می‌تواند به خود افتخار کنند که در خانه واقعی علم دانش به کسب حیات علمی مشغولند.

رئیس مجلس اقوام بوسنی با یادآوری کمک های جمهوری اسلامی ایران در دوران جنگ بوسنی از برگزاری این مراسم ابراز خشنودی و از برگزار کنندگان آن صمیمانه قدردانی کرد.

محمود حیدری، سفیر کشورمان نیز در سخنرانی با تبریک روز ملی بوسنی و هرزگوین وبا اشاره به تلاقی این مناسبت با میلاد پیامبر رحمت و هفته وحدت و چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی بر اهمیت ارتقای فرصت‌های آموزشی برای نسل جوان تأکید کرد و گفت: بوسنی و هرزگوین برای توسعه و پیشرفت نیازمند نسلی مؤمن، وطن دوست و تحصیل‌کرده است که کشورشان را دوست بدارند و برای آن با تمام توان تلاش کنند و در این راستا کالج فارسی بوسنیایی گلستان در ۱۶ سال گذشته نقش فعالی در آموزش جوانان و نوجوانان بوسنیایی ایفا کرده که بسیار ارزشمند است.

عاکف فاضلیچ، شهردار ایلیاش نیز در سخنرانی خود با تشکر از برگزاری برنامه روز ملی بوسنی توسط کالج گلستان تأکید کرد که نقش ایران در دفاع از مردم بوسنی و هرزگوین غیرقابل چشم پوشی است و برگزاری چنین برنامه‌هایی موجب تقویت هرچه بیشتر پیوندهای عاطفی دانش‌آموزان با تاریخ و هویت خود می‌شود.

حارث علی حوجیچ، مدیر کالج فارسی بوسنیایی نیز در سخنانی ضمن خوشامدگویی به مهمانان و دانش‌آموزان، توضیحات کوتاهی درباره اهداف و پیشینه برگزاری مسابقات ارائه داد.

بنا بر این گزارش، رایزنی فرهنگی ایران در سارایوو در این مراسم با برگزاری نمایشگاهی از طبیعت، مناظر ودستاوردها و پیشرفت‌های کشورمان بر غنای مراسم افزود و المپیاد علمی دانش‌آموزان با حمایت سفارت ایران در بوسنی و شهرداری ایلیاش برگزار شد.

اهدای کتاب «ر»
همچنین به همه دانش‌آموزان که بهترین دانش‌آموزان مدارس خود بودند و مدیران مدارس شرکت‌کننده، کتاب «ر»؛ خاطرات رسول حیدری، شهید ایرانی بوسنی که توسط «مریم برادران» به زبان بوسنیایی ترجمه شده بود، اهدا شد.

این کتاب درباره زندگی شهید سردار رسول حیدری است که در روز عید غدیر سال ۱۳۷۲( ۱۹ خرداد ۱۳۷۲) به همراه همرزم بوسنیایی‌اش «محمد آودیچ» توسط کروات‌های متجاوز و تندرو بوسنی به شهادت رسیدند.

در ادامه برنامه، دانش‌آموزان دبستان و راهنمایی گلستان به اجرای سرود و تئاتر با موضوع روز ملی بوسنی و هرزگوین پرداختند و سپس دانش‌آموزان طی المپیادی علمی در دو بخش زبان بوسنیایی و ریاضی با یکدیگر به رقابت پرداختند و سه دانش‌آموز برتر هر رشته، جوایزی را دریافت کردند.

گفتنی است؛ مجتمع آموزشی فارسی بوسنیایی در سال 1376 آغاز به کار کرد و هم اکنون شامل مرکز پیش دبستانی و مهد کودک بهار، مدرسه ابتدایی گلستان و دبیرستان فارسی- بوسنیایی است و بیش از 400 تن از دانش‌آموزان بوسنیایی در این مرکز  مشغول به تحصیل هستند و تاکنون صدها نفر نیز از این مرکز فارغ التحصیل شده‌اند.  در 16 سال گذشته المپیاد علمی مدارس سراسر کشور بوسنی در سه رشته زبان انگلیسی، زبان بوسنیایی و ریاضی توسط مجتمع آموزشی کالج فارسی بوسنیایی برگزار شده است.

تصاویری از المپیاد علمی و بزرگداشت هفته وحدت و روز ملی بوسنی در کالج فارسی بوسنیایی

انتهای پیام

captcha