اوج رشد علمی شیعه، در زمان امام صادق(ع) شکل گرفت
کد خبر: 3766876
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷

اوج رشد علمی شیعه، در زمان امام صادق(ع) شکل گرفت

گروه معارف-معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه آذربایجان غربی با اشاره به اینکه طلایی‌ترین دوران گسترش شیعه، در زمان امام صادق(ع) شکل گرفت، تصریح کرد: قدرت و اوج رشد علمی شیعه، در زمان امام صادق(ع) به وقوع پیوست و بیشتر احادیث و روایات نیز امروز از ایشان بوده و به همین دلیل این امام بزرگوار به عنوان رئیس مذهب شیعه نام گرفته است.

اوج رشد علمی شیعه، در زمان امام صادق(ع) شکل گرفت

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ارشاد، معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه آذربایجان غربی، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی، با اشاره به اینکه بنا به دوران زندگی امام صادق(ع) که زمان درگیری بنی‌امیه با بنی‌عباس و درگیری قدرت بود، بیان کرد: در این دوران حساس، بنی‌امیه تقریبا ضعیف شده و بنی‌عباس قدرت یافته بود و لذا فضایی ایجاد شد تا امام صادق (ع) از فرصت درگیری آنها بهره برده و یک فضای علمی ایجاد کند.
وی ادامه داد: امام صادق(ع) در آن دوران یک حوزه درسی تشکیل داد و حدود ۴ هزار شاگرد را در علوم مختلف کلام، تفسیر، فقه و حدیث تربیت کرد که حتی امام شافعی در فقه اهل سنت نیز از شاگردان این امام بزرگوار به شمار می‌رفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین ارشاد با اشاره به اینکه احادیث اهل بیت در دوران امامت امام صادق(ع) گسترش فراوانی یافت، خاطرنشان کرد: قدرت و اوج رشد علمی شیعه در زمان امام صادق(ع) به وقوع پیوست و بیشتر احادیث و روایات نیز امروز از ایشان است و به همین دلیل این امام بزرگوار به عنوان رئیس مذهب شیعه نام گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه طلایی‌ترین زمان گسترش شیعه در زمان امام صادق (ع) اتفاق افتاد، افزود: ایشان شاگردانی همانند ابابصیر و زراره را تربیت نمودند که هرکدام یک وزنه علمی برای شیعه بود و پس از آن نیز پشتوانه علمی تشیع شکل گرفته و شاگردان امام صادق (ع) نیز شاگردان دیگری تربیت کردند.
معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه آذربایجان غربی با اشاره به اینکه برخی مذاهب مختلفی همچون ۳ امامی و ۷ امامی را برای خود برگزیده‌اند، اظهار کرد: به این دسته از افراد واقفین گفته می‌شود که امامت را در امام کاظم (ع) متوقف کرده و ایشان را به عنوان امام زمان دانسته‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ارشاد یادآور شد: هر مومنی که امام رضا(ع) را قبول کرده در واقع امام زمان(عج) را نیز پذیرفته و به همین دلیل در روایات آورده شده که زیارت امام رضا(ع) از امام حسین(ع) افضل‌تر است.
انتهای پیام

captcha