ضرورت تأسیس شبکه صرافی مشترک و بسیج اقتصادی در جهان اسلام
کد خبر: 3767071
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
در نشست کمیسیون اقتصادی کنفرانس وحدت مطرح شد:

ضرورت تأسیس شبکه صرافی مشترک و بسیج اقتصادی در جهان اسلام

گروه اقتصاد ــ نشست کمیسیون اقتصادی کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی امروز در حاشیه کنفرانس وحدت در هتل پارسیان آزادی برگزار و بر ضرورت تأسیس شبکه صرافی مشترک و بسیج اقتصادی در جهان اسلام تأکید شد.

ضرورت تاسیس شبکه صرافی مشترک و بسیج اقتصادی در جهان اسلامبه گزارش خبرنگار ایکنا، حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی، در این نشست با تأکید بر لزوم استفاده مسلمانان از سلاح نفت علیه دشمنان جهان اسلام و تبدیل آن به سلاح مقاومت گفت: در این صورت است که می‌توانیم نقشه‌های شوم آمریکا و رژیم صهیونیستی را بر هم زده و آنها را خنثی کنیم.

دبیرکل حزب سبز ادامه داد: باید ضمانت‌نامه‌های نفتی در بین کشورهای اسلامی راه‌اندازی شود. همچنین نیازمند تأسیس شبکه صرافی مشترک هستیم.

کنعانی مقدم ادامه داد: با چنین اقداماتی می‌توانیم زمینه‌های حذف دلار از مبادلات تجاری در کشورهای اسلامی را فراهم کرده و مواردی همانند طلا و پول‌ رایج در کشورهای اسلامی را مبنای تجارت مسلمانان قرار دهیم.

این فعال سیاسی در پایان سخنان خود گفت: پیشنهاد دیگر بنده این است که تعرفه گروه‌های مشترک برای تبادلات تجاری در میان کشورهای اسلامی تشکیل شود و در این‌ صورت با کاهش تعرفه‌ها می‌توانیم به بخش خصوصی در کشورهای اسلامی هم کمک کنیم تا این بخش هم رونق بگیرد.

همچنین کاظم مهاوی، عضو اتاق مشترک ایران و کویت، در این نشست با بیان ضرورت تأسیس سازوکاری برای وضع پول واحد در میان کشورهای اسلامی گفت: همچنین باید بازار مشترک اسلامی در زمینه‌های سرمایه، صنعت، تجارت و ... میان کشورهای اسلامی راه‌اندازی شود.

مهاوی با انتقاد از نبود برنامه اقتصادی مدون میان کشورهای اسلامی، افزود: جهان اسلام نیازمند آن است که از نظام اقتصاد آمریکایی خارج شود. همچنین باید اقتصاد مقاومتی را که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است اجرا و نهادینه کنیم.

وی در پایان سخنان خود بر ضرورت تشکیل بسیج اقتصادی در میان کشورهای اسلامی تأکید کرد.

همچنین العنانی، رئیس بورس اردن، در این نشست بر حرکت یکپارچه جهان اسلام برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و گفت: تغییرات در نظام اقتصاد بین‌الملل بر کشورهای جهان اسلام هم اثرات خود را گذاشته است.

وی افزود: اقتصاد بین‌الملل در حال حرکت به سمت استفاده از پول‌های مجازی است، اما باید این نکته را بررسی کنیم که چه کسانی این حرکت اقتصادی و جریان مالی بین‌المللی را کنترل می‌کنند. از سوی دیگر باید در مقابل سلطه دلار نیز ایستادگی کنیم و به آن پایان دهیم.

رئیس بورس اردن در پایان سخنان خود گفت: در ماجرای تحریم ترکیه و کاهش ارزش لیر مشاهده کردیم که چگونه آمریکا از طریق اهرم دلار ترکیه را تحت فشار قرار داد.  بنابراین همه مسلمانان باید برای مقابله با چنین تحریم‌های ظالمانه‌ای بسیج شوند.

انتهای پیام

captcha