تخریب روانی زلزله اخیر بیش از تخریب محیطی بود
کد خبر: 3767220
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه اعلام کرد:

تخریب روانی زلزله اخیر بیش از تخریب محیطی بود

گروه سلامت ــ مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از بالا بودن تخریب روانی زلزله شب گذشته در منطقه کرمانشاه خبر داد و گفت: افرادی که در زلزله گذشته آسیب روانی دیده بودند، به خصوص کودکان، در پی زلزله جدید دچار آسیب جدی‌تری شده‌اند.

امید قادری، مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با ایکنا؛ اعلام کرد: زلزله روز گذشته کرمانشاه بیشتر از تخریب محیطی تخریب فکری و روانی به جای گذاشته و لازم است مداخلات روانی بیشتری در مناطق زلزله‌زده صورت گیرد.

وی ادامه داد: 53 تیم دو نفره روانشناس در قالب طرح «محب» در مناطق مختلف مستقر بودند که در پی زلزله دیروز 9 تیم سیار اورژانس اجتماعی نیز اضافه شدند که به مناطق مختلف روستایی رفته و مواردی مثل اضطراب کودکان، افکار خودکشی و مواردی که در پی استرس پس از حادثه بروز کرده را زودتر شناسایی کنند. افراد شناسایی شده نیز در دو مرکز فوق تخصصی و تخصصی که در سرپل ذهاب و تازه آباد دایر کرده‌ایم زیر نظر روانپزشکان متخصص درمان می‌شوند.

قادری در پاسخ به این سؤال که آیا تعداد تیم‌های موجود کافی است؟ گفت: تعداد کفایت می‌کند، اما سختی کار مداخلات روانی این است که باید حضور و فعالیت مستمر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه پس از زلزله سال گذشته بسیاری از افرادی که دچار اختلال روانی شده بودند را شناسایی کرده‌ایم، اظهار کرد: سال گذشته بین همه افرادی که در منطقه زلزله‌زده حضور داشتند، پرسش‌نامه غربال‌گری سلامت روان توزیع و افرادی که نیاز به مشاوره روانی یا افکار خودکشی داشتند را شناسایی کردیم. طی یک سال اخیر این افراد مشاوره‌های روانی دریافت کرده و پرونده آنها باز و در حال درمان هستند.

6000 پرونده باز روانی در کرمانشاه

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه افزود: از مجموع 77 هزار و 500 نفری که غربال‌گری شدند، شش هزار و 300 نفر نیازمند دریافت مشاوره بودند که در مراکز تخصص خدمات دریافت می‌کردند، اما وقوع زلزله جدید موجب به وجود آمدن وضعیت جدیدی شده به خصوص نگرانی ما از این است که اگر مداخله‌ها رخ ندهد منجر به مشکلات حاد شود. افرادی که در زلزله گذشته آسیب روانی دیده بودند به خصوص کودکان در پی زلزله جدید آسیب جدی‌تری دیده‌اند.

کودکان آسیب روانی بیشتری دیده‌اند

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود می‌خواهیم بحث غربال‌گری اضطراب را برای کودکان اجرا کنیم، چرا که کودکان دچار اضطراب بیشتری شده‌اند که باید درمان شوند. اکنون در سطح فضای مجازی استان کرمانشاه در حال ارسال پیام‌های آموزشی هستیم تا والدین، معلمان، مشاوران آموزش و پرورش و مربیان مهدهای کودک بتوانند بچه‌هایی که دچار علائم آسیب روانی هستند را به سرعت شناسایی و به مراکز درمانی ارجاع دهند.

قادری افزود: از شب گذشته نیز تیم‌های سیار بیشتر شده و به مناطق دور افتاده اعزام شده‌اند تا مسائلی مثل افکار خودکشی و ... موجب اتفاقات بدتری نشود.

مداخلات روانی نیاز به حضور سه ماهه در منطقه دارد

وی در پاسخ به این سؤال که اکنون مردم، NGO ها و مسئولان چه اقدامی می‌توانند برای مردم کرمانشاه انجام دهند؟ گفت: از مردم و سازمان‌های مردم نهادی که سال گذشته برای کمک به این منطقه آمدند، ممنونیم، اما مداخلات روانی احتیاج به تداوم دارد. روانشناسانی بودند که یک هفته در منطقه بودند، اما مداخله روان‌درمانی حداقل سه ماه نیاز به حضور در منطقه دارد. با توجه به اینکه امکان حضور و اسکان داوطلبان نیست، پروتکلی طراحی شد تا نیروهای بومی استان به کار گرفته شوند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با انتقاد از افرادی که به جای کمک اقدام به ارائه آمارهای غیر واقعی می‌کنند، گفت: بر اساس اعلام پزشک قانونی استان 14 درصد خودکشی در سال 95 نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته بود. از جمعیتی هم که غربال شدند، اگر بیش از سه درصد از آنها افکار خودکشی داشتند، مشخص می‌شد وضعیت نگران کننده است، اما این آمار کمتر از نیم درصد بود یعنی نیم درصد از افراد غربال شده افکار خودکشی داشتند.

وی تأکید کرد: آمارها و اطلاعات غلط منجر به ناامیدی مردمی می‌شود که در حال بازسازی روانی هستند و این ناامیدی منجر می‌شود به اینکه حتی بازسازی خانه خود را هم انجام ندهند. بر همین اساس از سازمان‌های مردم نهاد و کشوری تقاضا داریم به ما اعتبار بدهند. در کرمانشاه به اندازه کافی روانشناس هست و اگر اعتبار داشته باشیم، می‌توان این افراد را به کار بگیریم و تیم‌ها را افزایش دهیم.

انتهای پیام

captcha