فلسفه پس از انقلاب آزادتر شد
کد خبر: 3767294
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹
دینانی:

فلسفه پس از انقلاب آزادتر شد

گروه معارف - فلسفه بعد از انقلاب آزادتر شد، ولی پیشرفت چندانی نداشت. به یک معنی آزادتر و به یک معنی سطحی‌تر شد. برای اینکه همه به فلسفه گرایش پیدا کردند.

فلسفه بعد از انقلاب آزاد شد
به گزارش ایکنا از اصفهان، غلامحسین ابراهیمی دینانی به مناسبت حضور در مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی که هفته گذشته به میزبانی دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان برگزار شد، در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار ایکنا درباره وضعیت آموزش فلسفه در مقایسه قبل و بعد از انقلاب اسلامی اظهار کرد: فلسفه بعد از انقلاب آزاد شد، زیرا امام خمینی(ره) راه را گشود و به همین دلیل کسانی که مخالف فلسفه بودند دیگر جرئت نکردند حرفی علیه فلسفه بزنند.
وی افزود: فلسفه بعد از انقلاب آزادتر شد، ولی پیشرفت چندانی نداشت. به یک معنی آزادتر و به یک معنی سطحی‌تر شد. برای اینکه همه به فلسفه گرایش پیدا کردند، با وجود اینکه فلسفه علم بسیار سختی است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: قبل از انقلاب از ترس کتاب «اسفار» ملاصدرا را پنهان می‌کردیم، اما بعد از انقلاب فلسفه آزاد شد، ولی در کنار این آزادی، متأسفانه چون فلسفه تا حدودی عمومی شد تنزل هم یافت.
دینانی ادامه داد: فلسفه همیشه محدود بوده است. فلسفه باید تدریس شود و فیلسوف نیز حرفش را بزند تا تأثیر خودش را در متن جامعه نشان دهد.
وی درباره رابطه علم و متافیزیک گفت: علم به متافیزیک نمی‌رسد. علم در آزمایشگاه و براساس تجربه است. آزمایشگاه نباشد، علم دروغ است. متافیزیک را در آزمایشگاه نمی‌توان دید، بلکه باید با عقل به آن پی برد.
انتهای پیام

captcha