اولین جلد «کارنامه نشر سال ۹۶» چاپ شد
کد خبر: 3767321
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
توسط خانه کتاب؛

اولین جلد «کارنامه نشر سال ۹۶» چاپ شد

گروه ادب ــ جلد نخست کتاب «کارنامه نشرایران؛ فهرست موضوعی کتاب‌های منتشرشده در سال ۱۳۹۶» توسط مؤسسه خانه کتاب منتشر شد.

اولین جلد «کارنامه نشر سال ۹۶» چاپ شدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه خانه کتاب؛ نخستین جلد کتاب «کارنامه نشر ایران؛ فهرست موضوعی کتاب‌های منتشرشده در سال ۱۳۹۶» به عنوان بیست و دومین مجموعه از کتاب‌های کارنامه نشر؛ حاوی اطلاعات کتاب‌های منتشر شده در سال ۱۳۹۶ از سوی مؤسسه خانه کتاب منتشر شد.
«کارنامه نشر ایران» دربردارنده اطلاعات کتاب‌هایی است که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌اند. این مجموعه افزون بر کتاب‌های ناشران خصوصی، انتشارات مؤسسه‌های دولتی، کتاب‌های با شمارگان محدود و در دسترس اعضای سازمان‌های خاص، چاپ‌کرده‌های به روش افست را نیز دربرمی‌گیرد.
نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در مقدمه این کتاب، درباره اهمیت انتشار «کارنامه نشر ایران» نوشته است: «امروزه انتشار کتابشناسی الکترونیکی به دلیل هزینه کمتر و ویژگی‌هایی نظیر قابلیت روزآمدسازی سریع و جست‌وجوی آسان مورد توجه مراکز تهیه کتابشناسی‌ها است؛ ضمن آگاهی از این مزایا، وجود کتابشناسی‌های چاپی به دلیل سهولت استفاده و عدم وابستگی به رایانه و سایر تجهیزات و مهارت‌های استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و مهم‌تر از همه لزوم وجود پیشینه چاپی از تمام کتاب‌های منتشر شده در کشور امری ضروری است.
کارنامه نشر تنها کتابشناسی موضوعی جامع و جاری کشور محسوب می‌شود که انتشار سالانه آن از سال ۱۳۷۶ ادامه داشته است. در کنار شکل چاپی کارنامه نشر، کتاب‌های منتشر شده در کشور از سال ۱۳۷۲ تاکنون در پایگاه اینترنتی www.ketab.ir برای پاسخگویی به نیازهای کتابداران، دست‌اندرکاران چاپ و نشر و علاقه‌مندان کتاب عرضه می‌شود.
کتاب «کارنامه نشر؛ فهرست موضوعی کتاب‌های منتشرشده در سال ۱۳۹۶» سه فصل اصلی دارد؛ فصل نخست بزرگسالان، فصل دوم کودک و نوجوان و فصل سوم کمک درسی و آموزشی است. در فصل اول و دوم دو زیرمجموعه «چاپ اول» و «بازچاپ» و در فصل سوم کتاب‌های کمک درسی و آموزشی در دو رده بزرگسال و کودک و نوجوان، ارائه شده است.
محتوای این اثر بر اساس خلاصه سوم نسخه بیستم نظام رده‌بندی «ده‌دهی دیویی» طبقه‌بندی شده است و برای موضوع‌های اسلام، زبان و ادبیات فارسی، جغرافیا و تاریخ ایران از گسترش‌های رده‌بندی ده‌دهی دیویی ایران استفاده شده است. به این صورت کتاب‌ها در ده شاخه اصلی رده‌بندی دهدهی دیویی طبقه‌بندی شده‌اند و در هر رده، به ترتیب شماره رده دیویی، ترتیب یافته‌اند.
شیوه تنظیم اطلاعات کتابشناختی این مجموعه، بر اساس سنت اسلامی و شرقی با عنوان کتاب شروع می‌شود. در این شیوه کتاب‌ها نخست بر اساس الفبای عنوان و در پی با نام پدیدآورنده در زیر هر یک از شاخه‌های نظام رده‌بندی دیویی مرتب شده‌اند.
برای دستیابی آسانتر به کتاب‌های کودک و نوجوان، کتاب‌های این گروه سنی در بخش جداگانه‌ای بعد از رده تاریخ و جغرافیا آمده است. روش تنظیم کتاب‌های کودک و نوجوان نیز بر اساس نظام رده‌بندی ده‌دهی دیویی و به ترتیب الفبای عنوان است.
انتهای پیام

captcha