لزوم مجازات چین به دلیل شکنجه مسلمانان
کد خبر: 3767447
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
278 پژوهشگر بین‌المللی خواستار شدند؛

لزوم مجازات چین به دلیل شکنجه مسلمانان

گروه بین‌الملل ـ ده‌ها محقق و پژوهشگر از کشورهای مختلف جهان، خواستار مجازات چین به دلیل بازداشت دسته‌جمعی مسلمانان (اویغورها در ایالت سین‌کیانگ) و شکنجه روحانی آنها شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از euronews؛ یک گروه متشکل از 278 محقق و پژوهشگر با تخصص‌های مختلف از ده‌ها کشور جهان با صدور بیانیه‌ای هشدار دادند: بی‌طرفی و بی‌تحرکی نسبت به وضعیت مسلمانان ایغور به‌مثابه پذیرش شکنجه روحی شهروندان بی‌گناه است.
 
در این بیانیه آمده: کشورها باید درخواست پناهندگی اقلیت مسلمان سین کیانگ چین را تسریع ببخشند و یک حرکتی در سازمان ملل برای بررسی در نظام بازداشت دسته‌جمعی و بستن اردوگاه‌ها تشکیل شود.
 
این گروه از پژوهشگران از چین خواستند تا به سیاست‌های بازداشت خود پایان دهد و تحریم‌هایی را علیه نهادهای امنیتی این کشور که حقوق مسلمانان را نقض کرده‌اند، اعمال کند.

در چند ماه گذشته، چین به دلیل دستگیری‌های گسترده و نظارت شدید بر مسلمانان اویغور و سایر گروه‌های قومی و نژادی ساکن در سین‌کیانگ، با انتقادات زیادی از سوی فعالان، دانشگاهیان و دولت‌های خارجی مواجه بوده؛ این در حالی است که جوامع غربی نیز از چین خواسته‌اند که اردوگاه‌هایی که یک میلیون مسلمان در آن‌ها بازداشت هستند را ببندد.
 
کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل نیز اعلام کرد که این کمیسیون گزارش‌های معتبری مبنی بر بازداشت یک میلیون مسلمان اویغور و سایر اقلیت‌ها دریافت کرده که در «اردوگاه‌های بازداشت دسته‌جمعی» نگه‌داری می‌شوند.
 
اویغورها مردم ساکن شمال غرب چین هستند که در ایالت خودگردان سین‌کیانگ یا ترکستان شرقی (اویغورستان) به مرکزیت اورومچی زندگی می‌کنند. مردم اویغور از اقوام ترک و مسلمان سنی هستند، کشور چین حدود 40 میلیون مسلمان دارد و در سال‌های اخیر دولت چین سخت‌گیری‌های زیادی در مقابل مسلمانان کشور در پیش گرفته است.
 
انتهای پیام
captcha