به گزارش ایکنا، آیتالله مهدی هادوی تهرانی امروز ششم آذرماه در ادامه جلسات تفسیر خود در مدرسه آیتاللهالعظمی گلپایگانی گفت: قرآن در آیه پنجم سوره مبارکه غافر فرمود که قوم نوح و برخی اقوام دیگر نافرمانی کرده و دستورات پیامبرشان را نادیده گرفتند و مجادله به باطل برای پایمال کردن حق داشتند.
وی افزود: باطل از دید قرآن حقیقتی ندارد و ذات آن فناشدنی است، هرچند ممکن است مدتی در دنیا خودنمایی داشته باشد، به همین دلیل خداوند تاکید فرموده است که مومنان نباید گرفتار خودنمایی و غرور و جلوه ظاهری باطل باشند.
هادوی تهرانی با بیان اینکه قرآن، باطل را به کف روی آب و خانه عنکبوت تشبیه کرده است، تصریح کرد: سرنوشت این افراد در قیامت هم عذاب سخت الهی است.
وی با اشاره به نقش این آموزه در زندگی فردی و اجتماعی تاکید کرد: کفر و باطل خودنمایی زیادی دارد و اساس آن بر نمایش و از بین بردن و پوشاندن حق است، ولی حق، حقیقت است و استواری دارد.
این استاد تفسیر حوزه بیان کرد: انسان به جای اینکه دائما به دنبال ظواهری که نشانه توانایی است، ولی در حقیقت نیست، باید دنبال حقیقت واقعی باشد، لذا کسانی که تلاش میکنند با باطل، حق را از بین ببرند، نتیجهای جز عقاب نخواهند داشت، چون وجود و نفس آنان در دنیا، وجود ناری است.
ترسیم نمایی از قیامت و برزخ
وی در ادامه تفسیر سوره مبارکه«ق» گفت: خداوند در آیه 20 این سوره فرمود که منادی در نفخ صور از مکانی نزدیک ندا میدهد به گونهای که همه آن را یکسان میشنوند، با اینکه انسانها در فواصل طولانی مدت از یکدیگر مرده و در قبور هستند.
این استاد تفسیر افزود: همه با شنیدن این نفخه صور از قبور بیرون میآیند و همه بساط عالم برچیده شده و به هم میریزد و زمین با نور خدا روشن میشود و همه مردگان تاریخ برمی خیزند و عازم حساب و کتاب میشوند.
هادوی تهرانی بیان کرد: در روایات آمده است که وقتی از دنیا میرویم مواخذه میشویم و در قیامت هم مواخذه اصلی وجود دارد؛ در برزخ همان کلیات پرسیده میشود و در قیامت نیز جزئیترین کارها نیز مواخذه خواهد شد و این وعدهای حتمی است برای تمامی انسان با همه تفاوتهایی که در مکان و زمان تولد و والدین متفاوت و ... دارند.
انتهای پیام