«خاک که آدم نیست» نقد شد
کد خبر: 3767828
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲

«خاک که آدم نیست» نقد شد

گروه جهاد و حماسه ــ کتاب «خاک که آدم نیست» با موضوع دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقد و بررسی شد.

«خاک که آدم نیست» نقد شدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ نوزدهمین نشست از سلسله نشست‌های نقد کتاب با حضور بهنار قره‌داغی نویسنده کتاب و مصطفی خرامان منتقد، سه‌شنبه، ششم آذرماه در سالن قصرشیرین موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
در ابتدای این نشست، قره‌داغی، نویسنده کتاب «خاک که آدم نیست»، درباره ایده نوشتن این کتاب گفت: علاءالدین شخصی نیست که خلق شده باشد، او وجود دارد و شاید یکی از ما باشد. زن یا مرد؛ او یک نفر خاص نیست. شخصی است که حوادث تاریک قبل از انقلاب را دیده است. من نمی‌گویم کتاب من کتاب کاملی است، اما آنچه را که دیده و به گوشم رسیده است، را روایت کرده‌ام.
وی افزود: نوشتن این کتاب از سال 87 آغاز شد و در سال 88 برای یک مسابقه رمان‌نویسی ارسال و جزء 7 کار برتر انتخاب شد.
مصطفی خرامان در نقد این کتاب گفت: این کتاب تلاش کرده، داستان خطی ننویسد. یکی از وظایف نویسنده در نوشتن داستان انقلاب، این است که فضای آن روزها را به خوبی روایت کند. به عبارت دیگر اگر قرار است در مورد مکان داستان صحبت کنیم، باید دقیقاً بدانیم داستان در کجا اتفاق می‌افتد. داستان ما باید حاوی نکاتی باشد که بتوانیم فضایی را که داستان در آن رخ داده را به خوبی روایت کند.
نویسنده کتاب «بازجویی از خانواده قلندری» در ادامه بیان کرد: در نقد کتاب، نویسنده کتاب خود را در معرض نقد قرار می‌دهد، اما اگر ما فقط از نویسنده تعریف کنیم، به کارش نمی‌آید، اگر اشتباهات آن را بگوییم، در کتاب‌های بعدی خود، آن را تکرار نمی‌کند.
وی در ادامه اظهار کرد: در کتاب، بازه زمانی به درستی مشخص نبود و خواننده دچار اشتباه می‌شود که حوادث، مربوط به جنگ است یا قبل از جنگ. نویسنده باید برخی از مسائل را به طور کامل برای مخاطب جا بیندازد؛ چرا که کسانی که در سال‌های آینده می‌خواهند کتاب را بخوانند، لازم است آن مسائل را که در زمان نوشتن کتاب ارزش محسوب می‌شد، را بشناسند.
نویسنده کتاب «سنگ و شیشه» در پایان گفت: اسم کتاب نقش اساسی در فروش کتاب دارد، اسم این کتاب در ذهن مخاطب مفاهیمی را خلق می‌کند که باعث می‌شود، نسبت به آن موضع‌گیری کنیم.
انتهای پیام

captcha