هدف از سازش با اسرائیل زمینه‌سازی برای اجرای معاهده قرن است
کد خبر: 3767892
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
کارشناس سیاسی لبنانی در گفت‌وگو با ایکنا:

هدف از سازش با اسرائیل زمینه‌سازی برای اجرای معاهده قرن است

گروه بین‌الملل ـ طلال عتریسی، کارشناس سیاسی لبنانی، تصریح کرد: هدف کشورهای عربی از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و سازش با این رژیم، اجرای معامله قرن و پایان دادن به مسئله فلسطین است.

طلال عتریسی، کارشناس مسائل ایران و خاورمیانه و استاد علم جامعه‌شناسی و مدیر مرکز علوم اجتماعی در دانشگاه لبنان، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایکنا درباره آینده مسئله فلسطین در سایه تلاش‌ کشورهای عربی در راستای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: هدف از عادی‌سازی روابط که در روزهای اخیر میان برخی کشورهای عربی و شخصیت‌های امنیتی، ورزشی و تجار اسرائیلی انجام می‌شود، در درجه نخست عادی و طبیعی کردن این روابط است.

وی در ادامه افزود: از بین بردن موانع و افراط‌گرایانه نشان دادن هر نوع دعوت به مقاومت از دیگر اهداف این عادی‌سازی روابط است که این مسئله تأثیر بدی بر بیداری عربی و اسلامی درباره مسئله فلسطین خواهد داشت.

عتریسی تصریح کرد: زمینه‌سازی برای اجرای معامله قرن که به دنبال پایان دادن به مسئله فلسطین و سلب حق بازگشت از آنها و اعلام قدس در حکم پایتخت ابدی اسرائیل است از دیگر اهداف عادی‌سازی روابط محسوب می‌شود.

این کارشناس لبنانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره این سخن که اختلافات ایرانی ـ سعودی موجب روی آوردن برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به سوی عادی‌سازی روابط با اسرائیل در جایگاه هم‌پیمان ضد ایرانی شده است، گفت: عادی‌سازی روابط با اسرائیل پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آغاز شد، همان زمانی که مصر و اردن توافقنامه‌هایی را برای پایان دادن به مسئله فلسطین امضا کردند.

وی ادامه داد: برخی کشورهای عربی در پی راه حل سیاسی و مسالمت‌آمیز با اسرائیل هستند و از سوی دیگر جریان‌هایی می‌گویند که ایران از گروه‌های مقاومت علیه اسرائیل در فلسطین و لبنان حمایت می‌کند و باید با دستیابی به راه حل سیاسی با اسرائیل راه را بر ایران بسته و به مقاومت و نقش‌آفرینی ایران در منطقه پایان دهیم.

عتریسی در ادامه تأکید کرد: این تفکر وجود دارد و ایالات متحده و اسرائیل نیز آن را تقویت و تشویق می‌کنند، اما حقیقت امر آن است که ملت فلسطین 70 سال است که بدون در نظر گرفتن همه این توافقنامه‌ها به مقاومت خود ادامه می‌دهد، زیرا حق ملت فلسطین در سرزمین خود حقی ثابت‌شده است و ربطی به حضور ایران و یا ارتباط با آن ندارد و مردم فلسطین دائماً دست به انتفاضه‌های مختلف می‌زنند و این ارتباطی به نفوذ و یا عدم نفوذ ایران در منطقه ندارد.

عادی سازی روابط با اسرائیل زمینه ساز اجرای معاهده قرن است

آینده مسئله فلسطین بعد از عادی‌سازی روابط


کارشناس سیاسی لبنان در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره آینده فلسطین بعد از عادی‌سازی روابط با اسرائیل و خروج آن از اولویت‌های عرب و تبدیل  به یک مسئله ایرانی گفت: ایران به وظیفه خود در حمایت از مستضعفان و حمایت از مقاومت عمل می‌کند و ملت‌های عربی و اسلامی نیز حامی ملت فلسطین هستند.

وی افزود: ملت فلسطین و مقاومت حتی بدون حمایت ایران به راه خود ادامه می‌دهند، زیرا مسئله فلسطین در درجه نخست یک مسئله مردمی است و در درجه دوم از حمایت ملت‌های منطقه برخوردار است.


چگونه می‌توان در برابر دشمن اسرائیلی ایستاد؟

عتریسی درباره محکوم کردن سیاست‌های اسرائیلی در محافل بین‌المللی در قالب ابزاری برای منع این رژیم از ادامه سیاست‌های دشمن‌مآبانه خود در برابر ملت فلسطین تصریح کرد: این‌ها خوب است، اما اتخاذ تصمیماتی که این رژیم را در تنگنا قرار دهد مطلوب است، مانند تحریم‌های اقتصادی و سیاسی، زیرا بیانیه‌ها هرگز نمی‌تواند این رژیم را از ادامه دادن به دشمنی‌های خود بازدارد. این موضع گیری‌ها خوب است، اما باید به اقدامات عملی منجر شود.

وی در پایان درباره امکان تحریم اسرائیل از سوی کشورهای اسلامی گفت: این مسئله یک امر اصولی است، اما در عمل ممکن نیست اجرا شود، زیرا کشورهای اسلامی آن قدر که به دنبال توافق سیاسی با آمریکا هستند به دنبال توافق با یکدیگر نیستند.

انتهای پیام

captcha