جهت‌دهی به نیت افراد متمول برای ایجاد موقوفات جدید
کد خبر: 3767914
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸

جهت‌دهی به نیت افراد متمول برای ایجاد موقوفات جدید

گروه اجتماعی ـ رئیس اداره قرآن اوقاف خوزستان با بیان اینکه ما می‌توانیم به نیت افراد متمول برای ایجاد موقوفات جدید بر حسب نیاز جامعه جهت دهیم، گفت: یکسری کمبودها وجود دارد که دولت‌ها امکان و فرصت توجه به آنها را ندارند که ما می‌توانیم این کمبودهای اقتصادی، سیاسی و... را با ایجاد موقوفات اصلاح کنیم.

ضرورت جهت‌دهی به نیت افراد متمول برای ایجاد موقوفات جدید

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام حمید شویع‌نژاد، رئیس اداره قرآن اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان در کنفرانس ملی توسعه اجتماعی که امروز، 7 آذر در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، از منظر اسلامی به مقوله انفاق پرداخت و گفت: خداوند در قرآن کریم به انفاق، کمک، توجه به نیازمندان و امور اجتماعی و عام‌المنفعه تأکید بسیار فرموده است. کلمه انفاق به کرات در قرآن آمده و بعد از آن به صدقه، خمس و زکات اشاره شده است.

وی با بیان اینکه در دین اسلام در کنار هر مسئله عبادی یک مسئله اقتصادی هم آمده است، افزود: مصداق این موضوع ماه رمضان و پرداخت زکات فطریه پس از عمل دینی روزه‌داری است؛ از این روست که انسان باید با آگاهی و ثبوت قدم در اجرای طرح‌‌های اقتصادی گام بردارد.

رئیس اداره قرآن اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان افزود: مشوق‌های بسیاری در احادیث و روایات و قرآن کریم برای کسانی که به هم‌نوع خودشان توجه دارند آمده است. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتّى تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ وَما تُنْفِقُوا مِنْ شَىْ‏ءٍ فَإِنَّ اللّه‏َ بِهِ عَلِيمٌ؛ هرگز نايل نمى‏شويد به برّ و احسان و تفضّل الهى تا اينكه انفاق و بذل كنيد از چيزهايى كه دوست مى‏داريد و علاقه‏مند هستيد به آن‏ها و آنچه انفاق مى‏كنيد پس خداوند داناست به آن و از بين نمى‏رود و به جزاى آن مى‏رسيد.(آیه 92/ سوره آل عمران) از بهترین و ماندگارترین انفاق‌ها در اسلام وقف است که عمل خیری است و حتی دیگر ادیان الهی هم بر آن تأکید دارند.

وی بیان کرد: دیده می‌شود که مؤسسات دانشگاهی و پژوهشی در کشورهای خارجی وقف عام هستند. مصادیق زیادی از وقف به اقتضای نیاز زمان در استان و کشورمان هم به ثبت رسیده از جمله در شوشتر مسجدی حدود 1200 سال پیش ساخته شده و همواره میزبان مراسم مذهبی بوده و هست؛ از لحاظ فرامین اسلامی افرادی که در ساخت این مسجد شرکت کرده‌اند تا الان ثواب می‌برند. موقوفه نظام‌السلطنه هم از جمله موقوفات منفعتی است که درآمد حاصل از آن بنابر نیت واقف صرف بیماران در بیمارستان‌ها، ساخت پل، جاده، مخارج دانش‌آموزان یتیم بی‌بضاعت می‌شود.

شویع‌نژاد گفت: ما می‌توانیم به نیت افراد متمول برای ایجاد موقوفات جدید بر حسب نیاز جامعه جهت دهیم. یکسری کمبودها وجود دارد که دولت‌ها امکان و فرصت توجه به آنها را ندارند که ما می‌توانیم این کمبودهای اقتصادی، سیاسی و... را با ایجاد موقوفات اصلاح کنیم.

انتهای پیام

captcha