بازمانده روایت مقاومتی که همچنان ادامه دارد
کد خبر: 3767926
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
بازیگر فیلم «بازمانده»:

بازمانده روایت مقاومتی که همچنان ادامه دارد

گروه هنر ــ سلما مصری، بازیگر فیلم «بازمانده گفت: در سکانس پایانی فیلم «بازمانده» به گونه‌ای صحنه‌سازی می‌شود که درمی‌یابیم با شهادت و مرگ انسان‌ها مقاومت متوقف نمی‌شود و همچنان ادامه خواهد داشت.

مقاومت همیشه ادامه دارد
به گزارش ایکنا، نشست «سینمای سوریه، سینمای مقاومت» با حضور کارگردانان و بازیگران سوری از جمله مراد شاهین، رئیس سازمان سینمایی سوریه، حسین عباس، بازیگر فیلم «باران حمص»، عوض القدرو کارگردان، منتقد و بازیگر و سلما مصری، بازیگر فیلم «بازمانده» ساخته سیف‌الله داد امروز چهارشنبه، هفتم آذرماه در سینما فلسطین محل برپایی پانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» برگزار شد.
محسن برمهانی، مدیر بخش بین‌الملل پانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» که مدیریت این نشست را برعهده داشت در ابتدای نشست گفت: قرار است درباره سینمای سوریه و مسائل آن در این کنفرانس مطبوعاتی صحبت شود.
در ادامه سلما مصری بازیگر فیلم «بازمانده» گفت: خوشحالم در تهران هستم و تجلیل از من به خاطر ایفای نقش در فیلم بازمانده موجب خرسندی‌ام است. لازم است از سیف‌الله داد، کارگردان درگذشته این فیلم نیز یادی کنیم که این اثر ماندگار را به جای گذاشت. این فیلم ۲۲ سال پیش ساخته شد و آن زمان من نقشی را انتخاب کردم که بزرگتر از سنم بود. من برای آن نقش ضعیف بودم و باید روی فیزیک بدنی و چهره من کار می‌شد تا به آن سن می‌رسیدم. سیف‌الله داد از من خواست حتی بیرون از فیلم هم در حال و هوای نقش باشم تا بتوانم این نقش را به خوبی ایفا کنم.
وی درباره بازخورد‌هایی که از این فیلم گرفته، بیان کرد: من در فیلم‌های مختلفی بازی کردم، اما «بازمانده» جزء ماندگارترین و مهمترین آن‌ها است. درباره سکانس آخر در قطار باید بگویم پیشنهاد خودم بود که آیت الکرسی را برای حفظ جان کودک در فیلم بخوانم و این‌گونه شد که کودک را با پارچه پوشاندم و قطار را منفجر کردم و بچه زنده ماند. بعد از آن وقتی صدای کودک پخش می‌شود یعنی مقاومت برای ما ادامه دارد.
مقاومت همیشه ادامه داردالقدرو نیز در سخنانی عنوان کرد: جشنواره فیلم مقاومت نه فقط برای ارائه و نمایش فیلم‌ها بلکه پلی است برای ارتباط و ادای کلمه حق و امیدوارم به بهترین نحو موفق باشد. همکاری مشترک با ایران در سینما فقط حین جنگ اتفاق نیفتاده، بلکه قبل از جنگ هم بود و حتی این همکاری مشترک باعث شد، برخی بازیگران ایرانی در سوریه معروف شوند و یا موجب شد سینمای سوریه به پیشرفت برسد.
حسین عباس، بازیگر فیلم «باران حمص» نیز بیان کرد: اولین بار در سال ۲۰۰۴ برای یک جشنواره به ایران آمدم و این سومین بار است در ایران حضور پیدا می‌کنم. همچنین خوش شانسی من است که در کار‌هایی با مضمون مقاومت حضور داشته‌ام. سوریه جلودار خط مقاومت است و اگر شکست می‌خورد خط مقدم مقاومت شکست می‌خورد. هدف اصلی ما حفظ قبله فلسطین است و ما بازیگران سعی کردیم با بازی در فیلم‌های حوزه مقاومت محور مقاومت را حفظ کنیم.
مراد شاهین، رییس سازمان سینمایی سوریه نیز در این جلسه در سخنانی با اشاره به اهمیت سینمای سوریه و وضعیتی که بر آن گذشته است، توضیح داد: سینمای سوریه جدی و هدفمند است و از عمق فرهنگ سوریه برمی‌آید. این اواخر وظیفه‌ای بر عهده سینمای سوریه گذاشته شد تا از فرهنگ و تاریخ سوریه حفاظت کند و در مقابل از آنچه که برای آن رخ می‌دهد دفاع کند. با تعیین این وظیفه بود که ما به حضور در جشنواره‌ها به عنوان یک هدف نگاه کردیم تا پیام خود را به کشور‌های دیگر برسانیم، البته رویکرد سینمایی دولتی ما تغییر نکرده، پیش از جنگ وقتی فیلم‌های ما به جشنواره‌ها می‌رفت تعجب می‌کردند که چطور فیلم‌های انتقادی می‌سازیم و اینگونه نیست که سینمای ما بعد از جنگ تغییر کرده باشد.
مقاومت همیشه ادامه داردشاهین ادامه داد: فیلمی به نام «عاشق» داشتیم که در سال ۲۰۱۰ تولید شد که به دلیل مضمون آن از جشنواره‌هایی مثل مصر حذف شد، اما بعد‌ها منتقدان که آن را دیدند تعجب کردند از این‌که این فیلم در همین حکومت فعلی ساخته شده است، چون انتقادات زیادی نسبت به جامعه و کشور در آن مطرح شده بود.
رییس سازمان سینمایی در بخش دیگر درباره تولیدات مشترک بین ایران و سوریه توصیح داد: اخیراً دو فیلم به عنوان تولید مشترک ایران و سوریه ساخته شد یکی از این فیلم‌ها «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا است که بازیگران ایرانی و سوری در آن بازی کردند و در سوریه هم نمایش داده شد. دیگری فیلم مستندی درباره حصاری بود که در یکی از فرودگاه‌های سوریه می‌شکند، البته حضور ما در اینجا به همین دلیل است که پلی برای تولید کار‌های مشترک بزنیم و امیدوارم این همکاری‌ها ادامه یابد. نکته بعد این‌که، سینما برای این است که ما فرهنگ و مسائل خود را از طریق تصویر به جهانیان برسانیم. این یک چالش است که آیا واقعاً راهی یا شبکه‌ای وجود دارد که آثار خود را به اروپا و آمریکا برسانیم و یا چطور می‌توانیم پیام خود را به بینندگانی که درباره فرهنگ ما اطلاعی ندارند یا با آن مخالف هستند برسانیم به ویژه این چالش در زمانی پیدا می‌شود که اخبار نادرست به دیگر کشور‌ها می‌رسد.
در بخش دیگر این نشست شاهین، رییس سازمان سینمایی سوریه درباره ساخت فیلم‌هایی درباره مقاومت با توجه به جریان‌سازی‌های منفی رسانه‌ها عنوان کرد: باید یک جبهه یکپارچه داشت تا بتوانیم نسبت به افکار منفی در حوزه مقاومت عمل کنیم. اگر یکپارچه باشیم و شفاف‌سازی کنیم قادریم تصویر درستی را در حوزه مقاومت به غرب نشان دهیم.
مقاومت همیشه ادامه داردوی متذکر شد: اگر بخواهیم اتفاقات این جنگ را به تصویر بکشیم شاید به بیش از ۲۰ سال زمان نیاز داشته باشم با این حال تا همین جا هم سینمای سوریه تلاش کرده در حوزه آگاه سازی و تصویر کردن مسائل اقدامات لازم را انجام دهد. در حین جنگ تفکری وارد جامعه شد که تلاش کرد هویت ما را تغییر دهد، اما سازمان سینمایی سوریه سعی کرد از طریق شفاف‌سازی با این‌ها مقابله کند. تلاش دیگر این بود که مقاومت ملت و ارتش را از طریق فیلم‌های مستند آرشیو کنیم تا منابعی موثق باشند که حتی مخالفان نیز بتوانند از طریق این آثار به حقیقت دست یابند.
رییس سازمان سینمایی سوریه در پایان درباره داعش بیان کرد: داعش سعی می‌کرد از رسانه و پتانسیل آن استفاده کند و متأسفانه برخی از رسانه‌های ما هم اقدامات آن‌ها را پخش کردند. ما مسئولیت داریم که کشتار‌ها و اقدامات وحشتناک آن‌ها را به فیلم تبدیل کنیم. مسئولیتی هم داریم که درباره افرادی که توسط داعش کشته شدند فیلم بسازیم تا بتوانیم آن‌ها را جاودانه کنیم.
گزارش از داوود کنشلو
انتهای پیام
captcha