سه جلد از دانشنامه قرآن نوجوانان منتشر شد
کد خبر: 3767927
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵

سه جلد از دانشنامه قرآن نوجوانان منتشر شد

گروه ادب ــ مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم از انتشار دانشنامه قرآن ویژه نوجوانان در سه مجلد خبر داد و گفت: این دانشنامه در 15 جلد چاپ خواهد شد که هزار و 800 مدخل دارد.

سه جلد از دانشنامه قرآن نوجوانان منتشر شدحجت‌الاسلام‌والمسلمین علی خراسانی، مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره دانشنامه قرآن ویژه نوجوانان گفت: اگرچه پیش‌تر جلد اول این دانشنامه در 1391 منتشر شد، اما به دلیل برخی مسائل شکلی، ظاهری و محتوایی بر آن شدیم تا جلد اول را بازنگری و بازسازی کنیم؛ از این رو این ملاحظات در جلدهای دوم و سوم نیز انجام و سپس منتشر شد.

وی افزود: در حال حاضر سه جلد از دانشنامه قرآن ویژه نوجوانان را برای مخاطبان آن به خصوص دانش‌آموزان  چاپ کردیم و امیدواریم از این دانشنامه در مدارس و آموزش و پرورش استفاده شود. براساس رسالتی که در تعلیم و آموزش قرآن به دانش‌آموزان برعهده وزارت آموزش و پرورش است، این اثر می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند و حتی این دانشنامه در کتابخانه‌های شخصی دانش‌آموزان و کتابخانه‌های مدارس قرار گیرد.

خراسانی با بیان اینکه دایرةالمعارف‌ها از پروژه‌های ملی هر کشوری محسوب می‌شوند، ادامه داد: پژوهشگران و استادان علوم قرآنی حدود ۱۵ سال برای تنظیم و تدوین این دانشنامه اشتغال داشتند و به همین دلیل شایسته است که این اثر به نحو درخوری معرفی شود و حتی در کتاب‌های درسی این پروژه بزرگ، که برای نخستین بار در جهان در حال تدوین است، بخشی به آن اختصاص یابد.

وی در ادامه گفت: این دانشنامه در ۱۵ جلد چاپ خواهد شد که هزار و 800 مدخل دارد. هر یک از جلد‌ها نیز حدود ۱۲۰ مدخل دارد و مقالات مستقلی ذیل آن‌ها ارائه شده است. از ویژگی‌های این دانشنامه می‌توان بهره‌گیری از تصاویر، نقشه‌ها و نمودار‌ها برای انتقال مفاهیم دانست. همچنین نثر آن متناسب با رده سنی کودک و نوجوان است و همراه با طراحی، گرافیک و صفحه‌آرایی زیبایی به مخاطبان ارائه شده است.

خراسانی با پرداختن به مداخل مهم جلد نخست این دانشنامه، اظهار کرد: از مهم‌‎ترین مدخلهای جلد نخست می‌توان به «آب» اشاره کرد که نخستین مدخل بوده و عناوین دیگری ذیل آن مانند نعمت آب، آب سرچشمه زندگی، آثار و فایده‌های آب، ارتباط پرهیزگاری و فراوانی آب، آب وسیله‌ای برای آزمایش و آب در جهان دیگر قرار دارد. آبرو، آتش، آثار باستانی، آخرت، آخرالزمان، آدم، آرامش، آرزو، آزادی، آسانی، آسمانی، آل، آل ابراهیم، آل داوود، آمنه، آوارگی، آهن، آیات نامدار، ابلیس، ابن سبیل، ابرار، ابر، ابتکار، ابابیل و ... مداخل‌ دیگری است که در این مجلد آمده است. همچنین اعلام غیرمصرحی مانند ابوبکر، ابوجهل و ابوسفیان نیز به صورت محدود آمده است.

سه جلد از دانشنامه قرآن نوجوانان
وی بیان کرد: با توجه به اینکه این دانشنامه به صورت الفبایی تنظیم شده است، از این رو جلد دوم ادامه حرف «الف» بوده و از مهم‌ترین مدخل‌های آن می‌توان استبداد، استخاره، استخوان، استراق سمع، استعانت، استغفار، استقامت، استکبار، اسحاق، اسراف، اسرائیل، اسرائیلیات، اسلام، اسم اعظم، اصحاب، اطاعت، اعلام قرآن، اقتصاد، اقرار، اقلیت، التقاط، الله، امامت، امانت، امت، امتحان، امداد‌های غیبی، امنیت، انبیا، انتقام، انجیل، انسان، انصار، انعام و انفاق را نام کرد.

خراسانی درباره جلد سوم و مدخل‌‎های مهم آن گفت: انفال، انگور، اهل بیت (ع)، اهل بیت و قرآن، اهل کتاب، ایرانیان، ایمان، ایوب، بابل، بار، باران، بازار، باغ، بت‌پرستی، بخل، بردگی، بدعت، برزخ، بشارت، بلاغت قرآن، بنی هاشم، بهشت، بیابان، پادشاهی، پوست، پول، پیروزی و پیری از عناوین مهم جلد سوم است که ذیل آن‌ها مقالاتی نیز آمده است.

وی در پایان یادآور شد: دانشنامه قرآن ویژه نوجوانان را انتشارات «بوستان کتاب» روانه بازار نشر کرده و قیمت هر جلد ۴۰ هزار تومان است و با توجه به اینکه رنگی است، قیمت مناسبی دارد.

انتهای پیام

captcha