اخبار ضد و نقیض رسانه‌ها از انحلال یک هیئت قرآنی
کد خبر: 3767973
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲

اخبار ضد و نقیض رسانه‌ها از انحلال یک هیئت قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ اخبار ضد و نقیضی از انحلال هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی کشور در صفحات معارفی امروز برخی رسانه‌های کشور منعکس شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ طی امروز چهارشنبه، هفتم آذرماه، به دلیل عدم اعلام رسمی مصوبات روز گذشته شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، اخبار ضد و نقیضی از این مصوبات در رابطه با انحلال هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی کشور در صفحات معارفی برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های کشور منعکس شد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، هفتم آذرماه و تا ساعت 15:30 تعداد شش خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و چهار خبر دیگر نیز که عناوین «۳ عامل عاقبت بخیری»، «۷۰۰ زائر اولی به زیارت امام رضا(ع) می‌روند»، «هدایت‌های پیامبر(ص) محدود به زمان و مکان نیست» و «عرصه‌های نوپای ادبیات انقلاب اسلامی را هنوز بررسی نکردیم» دارند، در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده‌اند.
«صدور مجوز به موسسات قرآنی به روال گذشته بازگشت/ موازی‌کاری یا توافق دوجانبه؟» و « تلاوت موحد امین و پرویزی در مسجد حضرت زینب (س)» عناوین دو خبر قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت انتشار یافته‌اند.
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «صدور مجوز به موسسات قرآنی به روال گذشته بازگشت/ موازی‌کاری یا توافق دوجانبه؟» کرده که مربوط جلسه روز گذشته شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و تصمیمات اتخاذ شده در این شورا بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «چهل‌ و دومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز گذشته با حضور مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت‌الاسلام حمید محمدی رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دیگر اعضای آن در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد؛ جلسه‌ای که به بررسی آیین‌نامه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآن و عترت کشور و ادلّه‌ی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت، مبنی بر تغییر در مصوبه ادغام اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل¬‌های قرآن و عترت مردمی کشور و نهایی‌‌سازی اساسنامه اتحادیه مدغم اختصاص داشت.
اخبار رسیده حاکی از آن است که در جلسه روز گذشته، اعضای شورا برخلاف نظرات و توصیه‌های قبل خود در خصوص فعالیت هیئت رسیدگی به موسسات، به این نتیجه رسیده تا فرآیند صدور مجوز به موسسات قرآنی به روال گذشته بازگردد؛ یعنی سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هرکدام جداگانه همانند سابق به صدور مجوز برای موسسات تحت‌ نظارت خود بپردازند.
همچنین گفته شده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سازمان تبلیغات اسلامی توافق کرده تا برای تسهیل در روند صدور مجوز واحد به پیشنهادات خود را به شورا ارسال کنند و تا حصول نتیجه، روند صدور مجوز همانند روال گذشته دنبال می‌شود. با این تصمیم، عملاً فعالیت هیئت رسیدگی به موسسات قرآنی تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌شود».
فارس
تلاوت ترتیل صفحه 518 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم اولین خبری است که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس قرار گرفته است.
در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «انتصاب قاری و مؤذن راتب در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران»، «راهی برای افزایش بی‌حساب و کتاب روزی/ آنچه انسان را از یاد خدا غافل می‌کند»، «تلاوت‌هایی زیبا از «موحد امین» و «پرویزی»»، «صداقت و راستی پیشه کنید و به وعده‌هایتان عمل کنید/ بی‌توجهی به خواسته‌های مردم خیانت است» و «اعزام زیارت اولی‌ها به مشهد مقدس از عواید موقوفات مرتبط» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که اغلب این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارند.
این صفحه از خبرگزاری فارس نیز خبری با عنوان «انتصاب قاری و مؤذن راتب در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران» را منتشر کرده که مربوط به راه‌اندازی دارالقرآن مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «طی مراسمی با حضور چهره‌های قرآنی کشور دارالقرآن مسجد امام خمینی(ره) افتتاح و قاری و مؤذن راتب این مسجد معرفی می‌شود.
مسجد امام خمینی(ره) واقع در بازار تهران یکی از مساجد قدیمی و باسابقه تهران است که با راه‌اندازی دارالقرآن در راستای ترویج فرهنگ قرآن و آموزش آیات الهی در سطوح مختلف و برای گروه‌های مختلف برنامه‌های متنوعی طراحی کرده است. همچنین مسجد امام خمینی(ره) از اولین مساجد کشور خواهد بود که قاری و مؤذن راتب خواهد داشت که مسئولیت دارالقرآن و برنامه‌های قرآنی مسجد هم برعهده وی خواهد بود».
مهر
تنها خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منعکس شده، خبری قرآنی با عنوان «انحلال هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی/ادغامی که به سرانجام نرسید» است که این خبر نیز مربوط به آخرین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و مصوبات آن بوده که در بخش‌هایی از آن آمده است: «شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عدم ادغام و انحلال هیأت رسیدگی به امور موسسات رای داد.
براساس شنیده‌ها در جلسه فوق‌العاده‌ای که ظهر روز گذشته در شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد، این شورا به عدم ادغام اتحادیه‌های قرآنی رأی داد.
در همین راستا یکی دیگر از مصوبات این جلسه، انحلال هیئت رسیدگی به امور موسسات بود که در پی آن مجوز موسسات مردم نهاد از سوی دو نهاد قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات صادر می‌شود.
ادغام دو اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور و اتحادیه موسسات مردمی قرآنی بیش از پنج سال است که در دستور فعالیت‌ها و از بزرگترین دغدغه‌های جامعه‌های قرآنی به شمار می‌رفت.
سال گذشته در تمامی استان‌ها این ادغام صورت گرفت و این مسئله در مرحله کشوری به موانعی برخورد کرد.
کشاکش بین اتحادیه‌ها ظرفیت های قرآنی مردمی موسسات خودجوش را مورد استهلاک قرار داد که با این رأی فعالیت‌ها به روال سابق بازگردانده خواهد شد».
ایرنا
«اتخاذ مواضع مشترک از راه گفت‌‌وگوی دینی محقق می شود»، «جشنواره رضوی باید به مراکز دین پژوهی پیوند بخورد» و «دانشگاه مذاهب پشتوانه علمی مجمع جهانی تقریب است»، عناوین سه خبر امروز صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم جای نداشته و در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده‌اند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد دو خبر با عناوین «تمدید مهلت ارسال اثر به دومین سوگواره اربعین در آیینه‌ رسانه تا پایان آذر» و «فضای مجازی قابلیت بالایی در ترویج فرهنگ رضوی دارد» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این اخبار نیز قرآنی نبوده و در حوزه عترت قرار دارند.
باشگاه خبرنگاران جوان
تعداد شش خبر با عناوین «حدیث امام سجاد(ع) درباره خواندن نماز»، «شیطان از چه راهی بر انسان تسلط پیدا می‌کند؟»، «زندگی‌نامه شهید عزیز افشاری»، «طرح میثاق طلبگی در دوران تحصیل طلاب ادامه می یابد»، «اعزام 700 نفربه زیارت امام رضا(ع) از عواید موقوفات» و «رئیس رباخواران مکه چه کسی بود؟» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای ندارند.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منعکس نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان «به خاطر عدم ترویج اسلام هراسی انتشارات آبرامز چاپ کتابش را لغو کرد» دارد، مربوط به روز گذشته است.
میزان
«کلید اتمام کارها چیست؟»، «بررسی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در برنامه‌ زاویه» و «منافقین هم ذکر می‌گفتند/با دشمن خدا هم بد و تلخ حرف نزنید»، عناوین سه خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان را تشکیل می‌دهند که این اخبار نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های معارفی دیگر منعکس شده‌اند.
آنا
صفحه معارف اسلامی خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد چهار خبر با عناوین «آیه‌های ۲۶۱ تا ۲۶۵ سوره بقره را با هم بشنویم/ ثواب انفاق»، «فتوحات اسلامی به روایت منابع غیر مسلمان بررسی می‌شود»، «مجلس قوانین دست‌وپاگیر مهریه را حل کند» و «مسئولان به قشرهای ضعیف جامعه توجه بیشتری کنند» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که تنها یکی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد.
این صفحه از خبرگزاری آنا خبری با عنوان «فتوحات اسلامی به روایت منابع غیر مسلمان بررسی می‌شود» را طی امروز منتشر کرده که اگرچه خبری قرآنی نیست، ولی با توجه به بررسی که منابع غیر مسلمان از فتوحات اسلامی داشته‌اند، خبری قابل تأمل و خواندنی است که در بخش‌هایی از آن آمده است: «معاونت پژوهش و بین‌الملل دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، مجموعه سخنرانی‌های آشنایی با پژوهش‌های بین‌المللی در مطالعات اسلامی را برگزار می‌کند.
بر اساس این گزارش، این دانشکده در یک نشست علمی با حضور شماری از پژوهشگران حوزه و دانشگاه موضوع «پیامبر اسلام و فتوحات اسلامی به روایت منابع غیر مسلمان» با سناریویی متفاوت را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.
این گزارش حاکی است، این نشست علمی عصر یکشنبه ۱۱ آذرماه از ساعت ۱۵ در دانشکده الهیات با سخنرانی مهدی شاددل از استادان دانشگاه لایدن برگزار می‌شود.
گفتنی است، این نشست در تهران، دانشکده الهیات به نشانی تقاطع مطهری و مفتح، سالن کتابخانه دانشکده از درب جنوبی برگزار می‌شود».
انتهای پیام

captcha