ناوشکن سهند به نیروی دریایی ملحق می‌شود
کد خبر: 3768240
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴

ناوشکن سهند به نیروی دریایی ملحق می‌شود

گروه سیاست و اقتصاد- معاون تربیت و آموزش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از ساخت ناوهای موشک‌انداز کلاس سینا خبر داد و گفت: ناوشکن سهند به نیروی دریایی ملحق می‌شود.

ساخت ناوهای موشک‌انداز کلاس سینا/ ناوشکن سهند به نیروی دریایی ملحق می‌شودبه گزارش ایکنا از زنجان، امیر دریادار دوم پرویز سلیمی‌پناه در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نمازجمعه زنجان، اظهار کرد: نام زنجان یادآور سیدالشهدا (ع) و محبت اهل‌بیت(ع) بوده و نشان‌دهنده عمق دین‌داری و مذهب در این استان است.
وی با اشاره به اینکه هفتم آذرماه با عنوان روز سلحشوری نیروی دریایی ارتش نام‌گذاری شده است، بیان کرد: شاید دریا برای زنجانی‌ها خیلی ملموس نباشد اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد که به اهمیت دریا واقف هستند؛ چرا که شاهراه حیات کشور، دریا است.
این مسئول به اهمیت حوزه دریایی در پیشبرد اهداف اقتصادی، نظامی، سیاسی و اجتماعی اشاره و خاطرنشان کرد: فرمانده کل قوا فرمودند که ما به راحتی به چهار گوشه جهان از طریق دریا دسترسی داریم و از این امکان می‌توان برای دفاع کشور، همکاری و تجارت، صیادی و همه برکات دریا استفاده کرد.
معاون تربیت و آموزش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه بیش از دو سوم کره زمین را آب فرا گرفته است، تصریح کرد: دریاها و اقیانوس‌ها توسط ۹ تنگه با هم ارتباط دارند و یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای تجارت، استفاده از حمل و نقل دریایی است‌ و از طریق دریا می‌توانیم با کشورهای دوست و هم‌‌پیمان مبادله داشته باشیم و دیپلماسی خود را در این حوزه افزایش دهیم.
وی نیروی دریایی یکی از ابزارها در راه حمایت از بهره‌برداری اقتصادی دانست و گفت: علاوه بر این در راستای دیپلماسی نظامی، از سیاست کشور پشتیبانی می‌کند. جمهوری اسلامی یک کشور ساحلی است و نزدیک به نیمی از مرزهای کشور را مرزهای آبی تشکیل می‌دهد.
سلیمی‌پناه با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل تجاری جهان از طریق دریا انجام می‌شود، تاکید کرد: کشور ایران برای اینکه به مبادلات تجاری و واردات خود تداوم بخشد، باید این امکان را داشته باشد که خطوط مواصلاتی خود را باز نگه دارد.
این مسئول ادامه داد: بیش از ۸۵ درصد واردات کشور از طریق دریا است و بیش از ۹۸ درصد صادرات نفت کشور نیز از راه دریایی انجام می‌شود؛ با توجه به سکوهای نفتی، بنادر و گمرکات در سواحل و دریاها، اهمیت دریا بیش از پیش روشن می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش در نخستین روزهای جنگ تحمیلی برای حفاظت از بندر ماهشهر که بندری استراتژیک برای انتقال کالاهای اساسی به حساب می‌آمد وارد عمل شد و در 67 روز از آغاز جنگ توانست ستون فقرات نیروی دریایی عراق را بشکند و آن را غیرعملیاتی کند.
امیر دریادار دوم سلیمی‌پناه به اهمیت نقش نیروی دریایی در دوران دفاع‌مقدس اشاره کرد و گفت: ۱۰ هزار کشتی و ۵۰۰ میلیون تن کالا توسط نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع‌مقدس اسکورت شدند و پس از پایان جنگ تحمیلی نیز نیروی دریایی در راستای منویات مقام معظم رهبری و دید راهبردی ایشان، بازسازی کشتی‌ها و ناوهای جنگی را آغاز کرد.
معاون تربیت و آموزش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در این راستا تقویت دیپلماسی دریایی را در پیش گرفتیم، ناوهای موشک‌انداز کلاس سینا و جمران را می‌سازیم. بیش از ۱۰ ناوگروه با عنوان صلح و دوستی از کشورهای مختلف بازدید کردند و زیردریایی‌‌های سبک کلاس غدیر را در دستور کار داریم.
وی ضمن تاکید بر افزایش قدرت دریایی جمهوری اسلامی و قدرت بازدارندگی هجوم و تهدید از دریا، اظهار کرد: این خبر خوش را می‌دهیم که ناوشکن سهند به زودی به نیروی دریایی ملحق می‌شود.
این مسئول تصریح کرد: تهدیدهای دشمنان دیرینه نظام تاثیر منفی در پیشرفت نیروی دریایی نداشته است. ناوشکن سهند را در شش سال ساختیم. ناوشکن دماوند را در مدت ۱۸ ماه خواهیم ساخت و تلاش داریم زمان تولید ناوشکن را به یک سال برسانیم.
انتهای پیام
captcha