مسئولان صدا و سیما بدانند که ادب آداب دارد/ ابتذال عرضه نکنیم
کد خبر: 3768344
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
حاشیه‌ای بر یک حاشیه‌ رسانه‌ای؛

مسئولان صدا و سیما بدانند که ادب آداب دارد/ ابتذال عرضه نکنیم

گروه هنر ــ شاید بهترین مصداقی که این روزها بتوان برای حال و هوای صدا و سیما در یک جمله گفت این است که هر دم از این باغ بری می‌رسد.

هنوز چندی از برخورد‌های حیرت‌انگیز رامبد جوان با میهمانانش در خنداونه و یا توهین کارشناس آشپزی به شرکت‌کننده مسابقه «دست‌پخت» نگذشته است که برنامه تلویزیونی «من و شما»  روز جمعه، 9 آذرماه، با میزبانی از مسعود فراستی، منتقد سینما، حواشی بسیاری را در فضای مجازی به همراه داشت. این منتقد که به بهانه نقد و بررسی سینمای کمدی در ایران به این برنامه دعوت شده بود، با نام بردن از فیلم‌هایی چون «هزارپا» و «لس‌آنجلس تهران» و «وای آمپول» از این سینمای بی‌هویت و ضداجتماعی در کشور انتقاد کرد. انتقادی که با چاشنی تلخ بی‌حرمتی مجری سبب‌ چالشی میان مجری و میهمان برنامه شد. با ادامه این فضا، فراستی به احترام مخاطبان این برنامه را ترک کرد.

این اتفاق منجر به توبیخ عوامل و مجری برنامه «من و شما» شد و محمدمهدی قاسمی، مدیر شبکه شما، در پی اتفاقاتی که در قسمت اخیر برنامه تلویزیونی «من و شما» با حضور «مسعود فراستی» رخ داد، عوامل این برنامه از جمله «آرش ظلی‌پور» مجری «من و شما» را توبیخ و به خاطر مکدر شدن ذهن بينندگان از مخاطبان عذرخواهی کرد.

در پی این اتفاق فراستی در یادداشتی در این باره نوشت: «نه آن مجری و نه کل مجریان و تهیه‌کنندگان رنگارنگ تلویزیونی از این قماش و برنامه‌های مبتذلشان مسئله من نیستند. برنامه امروز برخلاف طراحی عده‌ای برای تخریب نقد، علیه خودشان تمام شد و صدای هشدار و اعتراض جمع بسیاری علیه ابتذال، اخلاق‌فروشی و ارزش‌فروشیِ فراگیر در سینما و تلویزیون به گوش همه رسید. خسارتش هم برای من بسیار ناچیز بود.»

سؤال اصلی اندک مخاطبان صدا و سیما این روزها این است که بالاخره معیارهای اختصاص آنتن به برنامه‌های گوناگون چیست و بخش ارزیابی صدا و سیما این روزها مشغول چه کاری است که سلبریتی‌های اینستاگرامی و خنداننده‌های مبتذل در جایگاه مجری برنامه‌های گوناگون را اجرا می‌کنند و هر نوع واکنش ناخوشایندی را در مقابل دیدگان ببیندگان رقم می‌زنند و بدتر از آن مدیران سیما هم به عذرخواهی و توبیخ اکتفا می‌کنند! میزان توبیخ‌هایی که این روزها رسانه‌ای شده است بیانگر آن است که صدا و سیما در هرج و مرجی شگفت‌انگیز به سر‌ می‌برد و معیاری برای انتخاب افراد برای حضور در رسانه ملی وجود ندارد. در این هیاهو و فارغ از میزان سواد و وجاهت اجتماعی، به پیش‌پا افتاده‌ترین ملاکها برای انتخاب افراد بسنده شده است.

باید به مسئولان، تهیه‌کنندگان، کارگردان و مجریان محترم یادآور شد که دوستان عزیز ادب آداب دارد. آنتن صدا و سیما محل عقده‌گشایی‌های فردی، تسویه حساب‌های شخصی و سلیقه‌گرایی‌هایی آنی و خالی از معنای شما نیست. بهتر است برای رقم زدن نقشی ماندگار در این عرصه از مزیت مطالعه و تخصص بهره بگیرید، زیرا چیزی که در اذهان مخاطبان ماندگار است رفتارهای پرخاشگرانه و سطحی مجریان مبتذل نیست. بهره‌گیری از مجری ـ کارشناس سنت خوبی است که می‌تواند در برنامه‌های گوناگون سیما سبب ایجاد جذابیت و بحث‌های کارشناسی شود و انتخاب آگاهانه مجری و میهمان می‌تواند در هر بحثی لحظات خوبی را برای بیننده رقم بزند. بحث‌ ساده‌ای مانند تفاوت مکالمه، مصاحبه و گفت‌وگو هنوز برای مجریان محترم صدا و سیما تبیین نشده و نیازمند آن است تا جایگاه فردی مجری محترم قبل از برنامه به او گوشزد شود تا صرفاً به دلیل حضور بر آنتن سیما نقش خطیر مجری ـ کارشناس را برعهده نگیرد.

فارغ از هر نوع نگاه ایدئولوژیک و نگرش فرهنگی، حریم خصوصی هر انسانی ارزشمند است و نباید مورد هجمه بی‌خردان قرار گیرد. البته یک قاعده بسیار ساده که از دیرباز در فرهنگ اسلامی و ایرانی مرسوم است حاکی از احترام به برزگ‌ترهاست و جالب اینجاست که به روزگاری رسیده‌ایم که حتی باید پیش‌پا افتاده‌‌ترین مظاهر آداب اجتماعی را همچون نشستن در مقابل مخاطب به این عزیزان یادآور شویم. متأسفانه حاصل اتاق‌های فکر صدا و سیما این روزها به بروز این دست پدیده‌ها رسیده که ابتذال را به جامعه ایرانی عرضه می‌کنند؛ صد البته اگر در انتخاب این افراد اتاق فکر دخیل باشد نه رانت‌های فردی.

نکته دیگری که باید به مسئولان محترم یادآور شد این است که آقایان لطفاً بیدار شوید. سیل خروشان شبکه‌های ماهواره‌ای دستگاه عریض و طویل صدا و سیما را درنوردیده است. سرمایه اجتماعی سیما در مقام یکی از نهادهای حساس و تأثیرگذار فرهنگی از دست رفته و نیاز است کمی به همین سرمایه‌های اندک معنوی مخاطبان اندیشید. عذرخواهی‌های مداوم دردی را دوا نمی‌کند و چینی بندخورده هرگز همانند روز اول نخواهد شد.

مینا‌ حیدری/ دبیر سرویس فرهنگی

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
بردیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۲۳:۱۵
0
1
این مجری فکر کرده داره با زنش تو خونه صحبت میکنه و اصلا تو صحبت هاش عصبانیت موج میزنه اصلا یه همچین آدمایی تعادل روانی ندارند و نمیتونند در موقع عصبانیت خودشون رو کنترل کنند اگر همون زمانهایی که علی ضیاء که بر علیه سرمربی وقت استقلال کار بی اخلاقی انجام داد و بعد با یک عذرخواهی برگشت و دوباره همون کارهاشو ادامه میده جلوش گرفته میشد و ... یک همچین اتفاقهایی رو شاهد نبودیم بی اخلاقی خیلی راحت داره تو جامعه ما فراگیر میشه تلویزیون جای عرصه سلیقه های شخصی افراد که نیست خدا عاقبت همه ما رو بخیر کنه
captcha