خدا؛ متکفل رزق/ به رزق الهی باور داشته باشیم
کد خبر: 3768362
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴

خدا؛ متکفل رزق/ به رزق الهی باور داشته باشیم

گروه معارف ـ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به این‌که خداوند متکفل رزق و رزق انسان تضمین‌شده است، اظهار کرد: باید به رزق الهی باور داشته باشیم؛ چراکه اعتماد به تضمین بودن رزق مادی انسان موجب برکت می‌شود.

خدا؛ متکفل رزق/ به رزق الهی باور داشته باشیم

مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان و مفسر قرآن‌کریم در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به نکات تفسیری فراز پایانی از خطبه ۱۱۱ و ابتدای خطبه ۱۱۲ نهج‌البلاغه با مضمون «الرِّزْقِ رُجِىَ غَداً زِیادَتُهُ، وَ ما فاتَ اَمْسِ مِنَ الْعُمُرِ لَمْ یرْجَ الْیوْمَ رَجْعَتُهُ. الرَّجاءُ مَعَ الْجائى، وَالْیأْسُ مَعَ الْماضى. .... اللّهُمَّ سُقْیاً مِنْک مُحْییةً مُرْوِیةً، تامَّةً عامَّةً، طَیبَةً مُبارَکةً، هَنیئَةً مَریئَةً مَریعَةً» اظهار کرد: خداوند متکفل رزق است و اعتقاد به تضمین بودن رزق مادی انسان موجب برکت می‌شود.
وی با اشاره به این‌که انسان به انجام عمل برای آخرت امر شده است، اضافه کرد: ما دنبال این هستیم که روزی خود را از طریق غیرخدا به دست آوریم در حالی که رزق به دست خداست.
ویسکرمی با ذکر این مطلب که ریشه بسیاری از مشکلات این است که انسان آن‌قدر به‌دنبال مادیات است که آخرت را فراموش می‌کند، ادامه داد: ما رزقی مادی و رزق معنوی داریم در سیستم الهی رزق مادی یعنی آن‌قدر که بتوانیم زندگی کنیم که آخرت را تامین کنیم.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به این‌که برای رسیدن به روزی مادی که تضمین شده است انسان باید تلاش کند، اضافه کرد: اما انسان باید به دنبال روزی معنوی برود.

حرص ریشه در عدم باور به رزاق بودن خداوند است

این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که حرص به‌خاطر این است که رزق و روزی را باور نداریم، بیان کرد: حرص و طمع به‌دلیل عدم اعتقاد به رزاق بودن خداوند است.
وی با اشاره به این‌که آن‌چه از عمر انسان گذشته هیچ‌گاه برنمی‌گردد اما آن‌چه از رزق رفته قابل برگشت است، افزود: مرگ درست، مرگی است که انسان تسلیم رضای خداوند باشد.
ویسکرمی با اشاره به فراز ابتدایی خطبه ۱۱۲ نهج‌البلاغه گفت: این خطبه در مورد دعای باران است به‌طوری‌که در این خطبه امیرالمومنین علی(ع) از خداوند تقاضای باران می‌کند.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان به مضامین معرفتی دعای باران در این خطبه اشاره و اضافه کرد: در این خطبه آمده است خدایا سرزمین ما را گردوغبار گرفته، چهارپایان تشنه‌اند و مثل زن فرزند مرده ناله می‌کنند و از بس بین مرتع و آبشخور تردد کردند ملول شدند.
این مفسر قرآن‌کریم به دیگر مضامین این خطبه با عنوان دعای باران اشاره کرد و گفت: در این خطبه آمده است که خداوند به نعره گوسفندان و سرگردانی و ناله شتران رحم کن. خدایا ابرهایی که به آنان امید باران داشتیم به ما پشت کردند خدایا تو امید غم‌زدگان هستی پس به ما رحم کن.
در هنگام بلا و مصیبت زیاد استغفار کنید
وی بیان شرایط را یکی از آداب دعا کردن دانست و گفت: انسان شرایط خود را برای خداوند بیان کند.
ویسکرمی با اشاره به این‌که نماز باران آداب خاص خود را دارد، اضافه کرد: در هنگام بلا و مصیبت زیاد استغفار کنید.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان به بیان خصوصیات باران در خطبه ۱۱۲نهج.البلاغه اشاره کرد و با ذکر این مطلب که در این خطبه آمده است خدایا ما را به ابرهای بارنده و بهار پُرآب و گیاه رزق و روزی ده تا گذشته خشکسالی ما جبران شود، اضافه کرد: درشت و طیب بودن و فراگیری از ویژگی‌های باران در این خطبه بیان شده است.

انتهای پیام

captcha