مهم‌ترین منابع پیشنهادی دکتری علوم قرآن و حدیث چیست؟
کد خبر: 3768582
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳

مهم‌ترین منابع پیشنهادی دکتری علوم قرآن و حدیث چیست؟

گروه دانشگاه ــ با توجه به آغاز زمان ثبت‌نام کنکور مقطع دکتری، مهدی اسمعیلی، دانش‌آموخته دکتری علوم قرآن و حدیث با بررسی و تحلیل کلیه سؤالات کنکور ادوار گذشته منابع پیشنهادی مطالعاتی پیشنهادی خود برای کنکور دکتری را اعلام کرد.

به گزارش ایکنا؛ با توجه به آغاز زمان ثبت‌نام کنکور مقطع دکتری و افزایش تقاضای داوطلبان رشته الهیات در گرایش علوم قرآن و حدیث برای منابع و مفاد آزمون، از مهدی اسمعیلی صدرآبادی، دانش‌آموخته دکتری علوم قرآن و حدیث خواستیم تا با بررسی و تحلیل کلیه سوالات کنکور دکتری ادوار گذشته منابع پیشنهادی خود برای منابع کنکور دکتری را اعلام کند.
اسمعیلی ابتدا به معرفی و تفکیک هر کدام از سرفصل‌های مورد آزمون پرداخته و سپس هر کدام از منابع را براساس میزان اهمیت و اولویت مطالعاتی داوطلبان معرفی کرد؛ سرفصل‌های امتحانی رشته علوم قرآن و حدیث شامل عربی، علوم قرآن، تفسیر و علوم حدیث است که در قالب دروس تخصصی آزمون و دو درس استعداد تحصیلی و زبان انگلیسی در قالب دروس عمومی مورد سؤال قرار می‌گیرند. 
بنابر این گزارش، این منابع با توجه به بررسی و تحلیل کنکور‌های گذشته به دست آمده و طراح در هر دوره یک یا چند سؤال را از منابع جدید طرح می‌کند و احتمال اینکه در سال آینده منبع جدیدی به منابع موجود اضافه شود یا از یک یا چند مورد از این منابع کمتر سؤال طرح شود امر بعید و دور از ذهنی نخواهد بود. در ادامه این منابع از نظر می‌گذرد.
علوم قرآنی
منبع درجه ۱
البیان آیت‌الله خوئی:
درجه ۱ اهمیت: مباحث اعجاز و تحریف
درجه ۳ اهمیت: مبحث قرائت قرآن
علوم قرآنی آیت‌الله معرفت (تک جلدی نشر تمهید):
درجه ۱ اهمیت: مباحث تحریف، مکی و مدنی، جمع و تدوین و نزول قرآن
درجه ۲ اهمیت: مباحث اعجاز قرآن و وحی الهی
درجه ۳ اهمیت: مباحث قرائت قرآن، منبع شناسی و محکم و متشابه و ناسخ و منسوخ
منابع درجه ۲
اهمیت شامل اتقان و تاریخ قرآن رامیار است.
الاتقان:
تاکنون بیشتر از مباحث ادوات حروف، ایجاز و اطناب و حقیقت و مجاز سوال طرح شده است. در مورد دیگر سرفصل‌های این کتاب ملاک خاصی جهت طرح سوال قابل برداشت نیست. ظاهراً طراح به صورت ذوقی هر سال چند سوال از مباحث مختلف طرح می‌کند. در مجموع می‌توان اذعان نمود که مباحث مهم اتقان نظیر ادوات، خبر و انشاء و ایجاز و اطناب شانس بیشتری برای طرح سوال دارند.
تاریخ قرآن رامیار:
می‌توان گفت که طرح سوال از این منبع در سال‌های مختلف متفاوت بوده است. اما در مجموع می‌توان اهمیت این منبع را برای طرح سوال متوسط ارزیابی نمود. در این کتاب از سرفصل جمع و تدوین بیشترین تعداد سوال آمده است و از مباحث نزول قرآن، قرآن و مستشرقان و مکی و مدنی نیز در مجموع یکی دو سوال طرح شده است.
منابع کم اهمیت در سرفصل علوم قرآنی شامل کتاب‌های برهان، صیانه القرآن من التحریف، مناهل العرفان، النهایه و ... در تمام ادوار دکتری در حد یک یا دو سوال طرح شده است فلذا برای مطالعه توصیه نمی‌شود.
تفسیر
تاکنون عمدتاً از سور آل عمران، انسان، طارق، اعلی و علق سوال طرح شده است. حدوداً ۷۰ درصد سوالات از سوره آل عمران بوده است و نزدیک به ۲۰ درصد سوالات تفسیر از تفسیر مجمع البیان، ۱۰ درصد از تفسیر و مفسران و ۷۰ درصد از المیزان بوده است و این امر بیانگر میزان اهمیت مطالعه تفسیر المیزان است.
حدیث
در این سرفصل نیز باید منابع را به درجه ۱ و ۲ تقسیم بندی کرد.
منبع درجه ۱
تاریخ عمومی حدیث:
بیشترین تعداد سوال مطروحه در درس حدیث در کنکور دکتری از این کتاب بوده است و در تمامی ادوار کنکور دکتری این منبع جزء منابع پر سوال بوده است.
از سرفصل‌های
حدیث اهل سنت پس از قرن سوم هجری
حدیث شیعه در دوره متاخران
و پیدایش جوامع حدیثی
بیشترین تعداد سوال طرح شده است و از دو سرفصل
تدوین حدیث در دوران بنی عباس
و بررسی حدیث در آثار اسلامی
تعداد سوالات به صورت متوسط استخراج شده است.
در مورد دیگر سرفصل‌های این کتاب ملاک خاصی جهت طرح سوال قابل برداشت نیست. ظاهراً طراح به صورت ذوقی هر سال چند سوال از مباحث مختلف طرح می‌کند، اما به نظر می‌رسد بخش‌های
نقل و نگارش حدیث در زمان رسول خدا،
نقل و نگارش حدیث در دوره خلفای سه گانه.
وضعیت حدیث در دوره بنی امیه
و سیری در تارریخ حدیث شیعه دوران امام علی(ع) تا امام سجاد(ع) از کم اهمیت‌ترین بخش‌های این کتاب در طرح سؤال بوده است.
منبع درجه ۱
درآمدی بر علم رجال (مقدمه معجم رجال الحدیث):
این کتاب نیز از مهمترین منابع حدیث است
درجه اهمیت ۱: مقدمه دوم و چهارم
درجه اهمیت ۲: مقدمه اول و سوم می‌شود.
به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر توجه طراح به مابقی مقدمه‌ها برای طرح سوال جلب شود.
منبع درجه ۲
تلخیص مقباس الهدایة:
مقاله دوم: اموری در زمینه فقه‌الحدیث و درایه الحدیث ۶۰ درصد سوالات را به خود اختصاص داده است.
از دیگر بخش‌های این کتاب در تمام ادوار کنکور دکتری تنها ۱ سوال طرح شده است (هر فصل ۱ سوال در تمام ادوار) بنابراین مطالعه تمام کتاب (نه سه مقاله آخر) پیشنهاد می‌گردد.
علوم الحدیث و مصطلحه:
از بخش احادیث مشترک بین صحیح و ضعیف و حسن بیشترین سوال طرح شده است و از مابقی بخش‌های این کتاب به یک میزان سوال طرح شده است.
علم الحدیث و درایه الحدیث شانه چی:
از بخش اصطلاحات علم الحدیث و علائم اختصاری کتب حدیث بیشترین سوال طرح شده است و از مابقی بخش‌های این کتاب به یک میزان سوال طرح شده است؛ بنابراین مطالعه تمام کتاب پیشنهاد می‌گردد. به نظر می‌رسد مطالب کتاب علم الحدیث در دیگر کتب نظیر تاریخ عمومی حدیث دکتر معارف قابل دستیابی است بنابراین صرفاً مطالعه درایه الحدیث پیشنهاد می‌گردد.
در سال‌های مختلف بین یک تا دو سوال از دیگر منابع طرح شده است.
عربی
مشتمل بر ترجمه و صرف و نحو می‌باشد و در بخش ترجمه سوالاتی در قالب شعر و ضرب المثل و متون ادبی و بعضاً سیاسی قابل مشاهده است.
در بخش نحو داوطلبان می‌توانند از مبادی العربیه جلد چهارم نوشته رشید شرتونی (ترجمه و شرح مبادی العربیه ۴ نوشته خورسندی)
و قسمت صرف از کتاب آموزش صرف دکتر کشفی
و در بخش ترجمه از کارگاه ترجمه دکتر فقهی زاده جهت مطالعه مدد گیرند.
زبان انگلیسی
با توجه به حوزه گسترده آن می‌توان کتب ذیل را مطالعه کرد.
گام سوم تا رتبه‌ی برتر جلد اول و جلد دوم (لغت، گرامر و درک مطلب)
کتاب ۵۰۴ واژه ضروری
کتاب واژگان ضروری تافل
استعداد تحصیلی
عمدتاً کتاب استعداد تحصیلی آقای وکیلی و مسیح خواه معرفی می‌گردد که مشتمل بر ۴ بخش است.
لازم به ذکر است داوطلبان می‌توانند فایل‌های مربوط به استعداد تحصیلی را در کانال کنکور ارشد و دکتری الهیات دانلود نموده و از آن بهره‌مند گردند.
تست
۱- دروس تخصصی: گام نهایی تا رتبه‌ی برتر:
کتاب حاضر مشتمل بر سوالات دروس تخصصی این رشته شامل علوم قرآن، تفسیر، حدیث و عربی از سال ۹۱ تا سال ۹۷ است. در کتاب حاضر در ابتدای هر بخش جداولی طراحی شده که نشان می‌دهد از هر سر فصل در هر کتاب و در هر سال چند سوال طراحی شده است. با این اقدام داوطلب با یک نگاه متوجه می‌شود چه سرفصل‌ها و کتاب‌هایی مهم ترند و برای مطالعه موفق برنامه ریزی خواهد نمود. همچنین تمامی سوالات طبق جداول ابتدای هر فصل طبقه بندی شده و به سوالات پاسخ تشریحی داده شده است.
از مزیت‌های این کتاب، نخست می‌توان به طبقه‌بندی سؤالات به صورت مبحث‌های جدا در هر بخش اشاره کرد. همچنین پاسخ‌های تشریحی و دسترسی آسان به آن‌ها از دیگر امتیازات این کتاب است؛ به طوری که بعد از اتمام سؤالات هر مبحث، پاسخ آن سؤالات نیز آمده است. اضافه بر آن، این کتاب جامع‌ترین و ارزان‌ترین مجموعه تست‌های کنکور دکتری در این رشته است.
۲- عربی:
آموزش زبان عربی صرف و نحو و ترجمه از دکتر حیدری
کتاب مجموعه سؤال‌های چهار گزینه‌ای زبان عربی بر اساس منابع آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری سال‌های گذشته همراه با سؤال‌های تألیفی با پاسخ‌های تشریحی مناسب برای تمام داوطلبان آزمون‌های ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترای رشته‌های الهیّات (تمامی گرایش ها)، زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات فارسی و تاریخ
۳- زبان انگلیسی:
- گام سوم تا رتبه‌ برتر (لغت، گرامر برای کنکور و درک مطلب برای مصاحبه)
شامل سوالات ۲۶ سال کنکور (سال ۷۲-۹۷) درس زبان انگلیسی در دو جلد: جلد اول مشتمل بر مباحث گرامر و لغت و جلد دوم محتوی درک مطلب به همراه درسنامه تدریس گرامر و ارائه تست‌های موضوعی و ترجمه تست‌ها به فارسی می‌باشد.
- کتاب زبان انگلیسی تمام ادوار کنکور دکتری متعلق به پی اچ دی تست
یادآور می‌شوند، داوطلبان محترم می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره و تهیه منابع اصلی، خلاصه و تست در این زمینه با تلفن ۰۲۱۶۶۴۸۵۶۶۳ تماس گرفته و از سایر خدمات این مرکز بهره‌مند شوند.
همچنین در این راستا گروه تلگرامی «کنکور ارشد دکتر الهیات» به نشانی https://t.me/joinchat/BBWTsTzBQ۱G۱mRbs-G۴eYg برای پاسخ به سؤالات داوطلبان راه‌اندازی شده است.
انتهای پیام
captcha