هنری ۸۰۰ ساله در بازار مسگر‌ها
کد خبر: 3769014
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶

هنری ۸۰۰ ساله در بازار مسگر‌ها

گروه فرهنگی ـ قدمت مسگری در طبس با توجه به قراین و شواهد و مصاحبه با استادکاران و همچنین ظروف مسی کشف شده در منطقه، حداقل ۸۰۰ ساله است.

هنری 800 ساله در بازار مسگرها

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، مسگری یکی از حرفه‌های سنتی است که در آن صنعتگر با چکش‌کاری روی مس با ابزارهای مختلف، ظروف متنوعی همچون سینی، دیگ، مجمعه، پارچ و... می‌سازد که در اصطلاح رایج بومی به آن مسگری اطلاق می‌شود.

به گفته صنعتگران مس در طبس، پیش از این‌ که بازار این صنعت خوب بود، شمار دکان‌های مسگری در میدان مرکزی شهر به ۵۰ مغازه می‌رسید و قسمتی از بازار قدیمی سرپوشیده طبس که به مسگران تعلق داشت، امروزه نیز در میان اهالی شهر به نام بازار مسگرها خوانده می‌شود.

سید‌احمد برآبادی، مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از ثبت مهارت مسگری شهر طبس در فهرست میراث معنوی خبر داد.

وی افزود: این رشته در شهر طبس ارتباط نزدیکی با قلم‌زنی ویژه طبس داشته و ظروف مورد نیاز قلم‌زنی در این شهرستان از سوی مسگران تهیه و تأمین می‌شده است و هر دو صنعت از جایگاه ویژه‌ای در شهر طبس برخوردارند.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: قدمت این رشته با توجه به قراین و شواهد و مصاحبه با استادکاران و همچنین ظروف مسی کشف شده در منطقه، حداقل ۸۰۰ ساله است.

برآبادی ادامه داد: تولید ورق‌های مس در کوره‌های ذوب مسگری شهر طبس خود نشان از قدمت این هنر در شهر طبس دارد.

وی بیان کرد: طبق مصاحبه‌های صورت گرفته با استادکاران پیشکسوت این رشته، ورق مس به سایر نقاط کشور از جمله کاشان در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ فرستاده می‌شده، که خود یکی از قطب‌های تولید ظروف مسی بوده است.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در راستای حفظ، توسعه، ترویج و احیای این هنر در ۲۱ آبان‌ماه امسال به شماره 1454 توسط سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور به عنوان یکی از مواریث فرهنگی ناملموس کشور شناخته و به ثبت رسید.

انتهای پیام

captcha