افزایش ناهنجاری‌ها در جامعه/ در بحث نشاط اجتماعی عقب هستیم
کد خبر: 3769236
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷

افزایش ناهنجاری‌ها در جامعه/ در بحث نشاط اجتماعی عقب هستیم

گروه اجتماعی - استاندار مرکزی گفت: علی‌رغم تلاش‌های بخش خصوصی و دولتی باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که هر اندازه تلاش می‌کنیم نه‌تنها به هدف نزدیک نمی‌شویم بلکه از هدف دور‌تر می‌شویم، شاید سرعت گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی امروز بیش از سرعت اقدامات ماست و این مسئله نگران‌کننده است.

سرعت گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی بیش از سرعت اقدامات ماست/ لزوم توسعه گفتمان اجتماعی مردم‌محور

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی صبح دوشنبه، 12 آذر‌ماه با حضور در جلسه تخصصی کار‌گروه اجتماعی و فرهنگی استان که در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: در بعضی از فضا‌ها و جلسات لازم است بسیاری از چارچوب‌های اداری و تشریفات را کاهش داد که یکی از این موضوعات، موضوع‌ مسائل اجتماعی است.
وی ادامه داد: علی‌رغم تلاش‌های بخش خصوصی و دولتی باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که هر اندازه تلاش می‌کنیم نه‌تنها به هدف نزدیک نمی‌شویم بلکه از هدف دور‌تر می‌شویم، شاید سرعت گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی امروز بیش از سرعت اقدامات ماست و این مساله نگران‌کننده است.
استاندار مرکزی افزود: با توجه به اینکه در‌گیر مسائل اجرایی هستیم اما به همین امور تمرکز و توجه کافی نداریم.
وی تاکید کرد: کارشناسان در دستگاه‌های دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد، NGOها و سمن‌ها این موضوع را باید بررسی کنند. شاید مسیرمان اشتباه است که در این شرایطی که ناهنجاری‌ها با این سرعت پیش می‌روند ما در آن فضا نیستیم، البته این وضعیت مختص استان مرکزی و کشور نیست بلکه یک اپیدمی است که تمامی جوامع را درنوردیده است اما، جامعه‌ای مانند جامعه ما که‌ با انگیزه‌های انقلابی و دینی‌ آشناست نباید از این هدف خود دور بماند.
آقازاده گفت: اکثر دستگاه‌های مرتبط کار خود را انجام می‌دهند بطور مثال اداره کل ورزش و جوانان در حوزه افزایش فعالیت‌های ورزشی و ‌توسعه ورزش همگانی یا فعالیت اداره کل تبلیغات اسلامی در حوزه اعزام‌ روحانی به شهر‌ها و روستاها یا مساجد از نظر کمی بیش از 20 سال پیش است‌ و چرا با وجود تمامی این فعالیت‌ها در اجرا تاثیر لازم ‌را در مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی را دارا نیستیم؟ بطور مثال اداره کل ارشاد استان تلاش‌های خوب در حوزه ایجاد نشاط اجتماعی انجام می‌دهد و در استان خودمان بهتر است اما، آمار‌ها نشان می‌دهد که متاسفانه ناهنجاری‌ها در حال افزایش است.
وی تصریح کرد: ناهنجاری می‌تواند سرقت، موضوعات اخلاقی‌، اجتماعی‌، نزاع و... باشد که به‌رغم تلاش‌ها این واقعیت تلخ را باید پذیرفت که ما متاسفانه از هدف خود دور می‌شویم. باید بررسی کرد کشور‌های دیگر مشابه فرهنگ ما از نظر درصد بطور مثال در بعضی از ناهنجاری‌ها ‌مانند خودکشی در چه وضعیتی قرار دارند و از کارشناسان فرهنگی و اساتید دانشگاهی انتظار می‌رود با مقایسه اماری که در جهان وجود دارد این وضعیت را مشخص کنند.
استاندار مرکزی بیان کرد: باید آموزه‌های دینی، انقلابی‌ و تاریخی در کشور ما با کشورهای مشابه ‌که از نظر جمعیت و فرهنگ دینی همانند ما هستند را مقایسه کرد‌ تا بتوان به این نکته دست پیدا کرد که‌ در زمینه‌ رفتارهای ناهنجار اجتماعی و فرهنگی در دنیا در چه وضعیتی قرار داریم.
آقازاده افزود: بر اساس آمار‌ها تا پیش از این خط فقر در کشور 15 درصد اعلام شده بود و در حال‌حاضر به 35 درصد رسیده است یعنی یک سوم جمعیت ایران زیر خط فقر هستند‌ که آمار‌ها به نظر بنده ‌محل اشکال است اما بنظر می‌رسد ‌نباید تنها به گفته مسئولین بسنده کرد و در آمار‌های اقتصادی و دستگاه‌های رسمی‌ بعضی از موسساتی که کار نظر‌سنجی انجام می‌دهند باید ادغام پیدا کنند و میانگینی از برآیند ناهنجاری‌های اجتماعی را مشخص کرد.
وی گفت: این جلسات محل چالش‌ها، اظهار نظر‌ها، انتقادات و به طور حتم باید انعکاس اخبار این جلسات‌ با توجه ویژه‌تر در رسانه‌ها مطرح باشد.
استاندار مرکزی افزود: باید در شاخص‌ها و ارزیابی‌هایی مانند عفاف و حجاب‌، امربه معروف و نهی از منکر تجدید‌نظر کنیم و باید فضای دستگاه با شرایط خاص خودش نگاه شود. بطور مثال موضوع عفاف و حجاب در دانشگاه علوم پزشکی با سازمان تبلیغات اسلامی‌ یا آموزش و پرورش متفاوت است.
آقازاده بیان کرد: باید گفتمان اجتماعی مردم‌محور توسعه پیدا کند و بحث دولت را کنار گذاشت، با توجه به اینکه دولت باید در کنار مردم باشد اما، باید این گفتمان در‌ تریبون‌های مردمی، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها مورد‌توجه قرار بگیرد.
وی افزود: خانه‌های جوان و مشابه آن می‌تواند محلی برای طرح موضوعات‌ کاملا کارشناسی‌ باشد، به عقیده بنده به‌رغم تمامی مشکلات جامعه ‌که مردم از نظر اعتماد ‌عمومی و ناامیدی شاید در چند سال اخیر داشتند باید شرایط را طوری فراهم نمود که این واقعیت را بپذیریم که میزان اعتماد عمومی مردم یک مقدار کمتر از گذشته است و باید در این زمینه کار کنیم.
استاندار مرکزی اظهار کرد: بروز مشکلات اقتصادی تقصیر دولت نیست و شرایط کشور ‌امروز به گونه‌ای است که تحت تحریم‌های همه‌جانبه قرار گرفته‌ایم و بسیاری از تبعات اقتصادی از تولید در کارخانه تا قیمت اجناس همه به دلیل بروز تحریم است ولی با تمامی این مسائل اعتقاد داریم می‌توان روی نشاط اجتماعی کار کرد.
آقازاده افزود: در بحث نشاط اجتماعی عقب هستیم و بیش از گذشته باید در این قسمت تلاش کرد. مدارس و دانشگاه‌ها این بحث‌ها را در تریبون آزاد و کنترل شده در محدوده مدارس و دانشگاه‌ها مورد توجه اولیا و مربیان قرار بدهند زیرا فضای دانشجویی کشور نیازمند چنین ‌فضاهای مناظره است‌ که می‌تواند این کارگروه برای ساز و کار اجرایی مقابله با ناهنجاری اجتماعی از آن استفاده کند.
وی بیان کرد: پرواز اراک - تهران روزهای دوشنبه یک روز در هفته در فروگاه اراک انجام می‌شود، از دستگاه‌های اجرایی انتظار می‌رود در این زمینه برنامه‌ریزی کنند. زیرا یکی از کارهای توسعه استان به شمار می‌رود و رونق کسب و کار و تولید را به همراه می‌آورد.

در بحث نشاط اجتماعی عقب هستیم/ لزوم توسعه گفتمان اجتماعی مردم‌محور
سعید فرخی، سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری مرکزی نیز اظهار کرد: تمامی اقدامات، جلسات، نشست‌ها، تشکیل نهاد‌ها و ... باید سبب ارتقاء شاخص‌های اجتماعی شوند. اگر ارتقا پیدا نکرده عملکرد دچار نقص است و اثر‌گذاری لازم را در حوزه‌های اجتماعی‌ نداشته است.
وی ادامه داد: در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی باید از سطح کارایی، تدوین عملکردی و سنجش کارایی خارج شد و به اثر‌بخشی پرداخت.
سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری مرکزی افزود: در این جلسات باید فرمانداران نیز حضور داشته باشند و به صورت ویدئو کنفرانس در این مباحث شرکت کنند.
فرخی بیان کرد: در ارتباط با بحث ارزیابی عملکرد در حوزه‌هایی مانند عفاف و حجاب و صیانت از حقوق شهروندی باید توجه نمود که تعداد ارزیابی‌ها و عملکرد در سطح دستگاه‌های اجرایی بسیار است و هم‌پوشانی بسیاری باهم دارند. اگر این مباحث جمع‌بندی شود و یک بار تیم متخصص این ارزیابی‌ها را در دستگاه‌ها انجام دهد به خروجی مناسبی دست پیدا خواهیم کرد.
وی گفت: نوع نگاه تخصصی در حوزه عفاف و حجاب در 24 دستگاه اجرایی استان که وظیفه برون‌سازمانی دارند باید تغییر کند، اگر شاخص‌ها بهتر شده است در جامعه چیزی که مشاهده می‌کنیم بر‌عکس است، پس ارزیابی ما دچار مشکل است این بدین معنا نیست که عملکرد بازرسان اشکال داشته باشد بطور مثال چطور می‌شود یک دستگاه با عملکرد بهتر اما بازخوردی که از جامعه بدست می‌آید مناسب نیست؟ باید روی این مسائل وقت بیشتری‌ صرف کرد و با توجه به توان کارشناسی حوزه دستگاه‌های اجرایی استان و نهاد‌های غیردولتی و سمن‌ها تصمیم‌گیری شود.
انتهای پیام

captcha