افزایش 20 درصدی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی استان‌ مرکزی در سال جاری
کد خبر: 3769286
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶

افزایش 20 درصدی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی استان‌ مرکزی در سال جاری

گروه اجتماعی - مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی از افزایش 20 درصدی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در قالب اجرای برنامه عمل و نمایه اجتماعی و فرهنگی استان‌ در سال جاری خبرداد.

افزایش 20 درصدی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی استان‌ مرکزی در سال 97

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، غلامرضا فتح‌آبادی، مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی صبح دوشنبه ۱۲ آذر‌ماه در کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی‌ که در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد، با اشاره به برنامه‌‌ عمل و نمایه اجتماعی و فرهنگی ‌استان اظهار کرد: برنامه عمل و نمایه اجتماعی و فرهنگی استان از سال ۹۷ به امضای استاندار رسیده است و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.
مدیر‌کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی افزود: برنامه‌ریزی، راهبری و سیاستگذاری مطلوب حوزه اجتماعی و فرهنگی‌ استان‌ و در راستای محقق ساختن ‌اهداف و برنامه‌های اسناد بالادستی به ویژه ‌سیاست‌های کلی نظام در عرصه اجتماعی و فرهنگی‌، قانون برنامه ششم توسعه، سیاست‌های شورای اجتماعی کشور، جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های وزارت‌خانه در حوزه مذبور، بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای مردمی و ... از ضروریات اجرای این طرح به شمار می‌رود.

فتح‌آبادی بیان کرد: افزایش ۲۰ درصد فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در سال جاری، اجرای برنامه‌های ابتکاری و نو، توجه به اثر‌بخشی برنامه‌ها، تقویت رویکرد بین‌بخشی در فعالیت‌ها و توزیع متعادل برنامه‌ها در سطح استان از جمله جهت‌گیری‌های برنامه عمل و ‌نمایه اجتماعی و فرهنگی استان به شمار می‌رود.
وی اظهار کرد: از دستاوردهای برنامه عمل و نمایه‌ اجتماعی و فرهنگی‌‌ استان ‌می‌توان گفت: با اجرای این برنامه تعداد 182 شورا، ستاد و کمیته و ... در سطح استان‌ و شهرستان‌ها‌ ادغام که معادل 162 هزار و 600 نفر ساعت در وقت مدیران صرفه‌جویی می‌شود.

مدیر‌کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: تقویت کارکرد بخش اجتماعی و فرهنگی فرمانداری‌های تابعه، از طریق مسئول مجرب و ایجاد انسجام در فعالیت‌های این حوزه‌، برنامه‌ریزی برای پیوند‌ دانشگاه‌ها با جامعه از طریق مطالبه‌گری و تعیین نقش آن‌ها برای راهبری و هدایت امور در زمینه‌هایی از قبیل دانشگاه اراک به عنوان‌ محور اصلی در توسعه برنامه‌های مشاوره و روانشناسی در استان، دانشگاه پیام نور‌ به عنوان محور اصلی در حوزه مسایل اجتماعی و فرهنگی، دانشگاه جامع علمی و کاربردی ‌به عنوان محور اصلی در حوزه هنر، دانشگاه صنعتی اراک به عنوان محور اصلی در حوزه فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان محور اصلی در حوزه خانواده و جهاد‌دانشگاهی به عنوان محور اصلی سیاست‌گزاری ، برنامه‌ریزی، راهبری و انجام فعالیت‌های حوزه اجتماعی استان از جمله دستاوردهای برنامه عمل و نمایه اجتماعی و فرهنگی استان به شمار می‌رود.
فتح‌آبادی افزود: برگزاری یکصد نشست تخصصی در خبرگزاری‌های استان ، ایجاد 14 سازمان مردم‌نهاد در حوزه جوانان، اجتماعی و ... ، ایجاد خانه جوان در شهرستان ساوه، اجرای طرح ورزش صبحگاهی در 12 پارک مراکز شهرستان‌، افزایش نقش ملی استان در برگزاری برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی از قیبل جشنواره قصه‌گویی، کاریکاتور و... از برنامه عمل و نمایه فرهنگی و اجتماعی استان می‌باشد.
وی گفت: از اردیبهشت 97 تا خرداد سال جاری تفاهم‌نامه‌های برنامه نمایه و عمل فرهنگی و اجتماعی استان به 87 دستگاه اجرایی‌، نهاد و خبرگزاری و ... تحت عنوان یک هزار و 770 برنامه ‌ابلاغ شد به طوری که آبان و آذر‌ماه زمان برگزاری نشست‌ها برای تعیین پیشرفت فعالیت‌ها مشخص شد.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی بیان کرد: نتایج تحول‌آفرین و اثر‌بخش ‌برنامه عمل و نمایه فرهنگی و اجتماعی استان، ‌تحرک و انسجام‌بخشی برنامه‌های حوزه اجتماعی استان‌، برنامه‌محور کردن دستگاه‌های اجرایی و جلوگیری از روز‌مرگی آن‌ها، تقویت نگرش بین‌بخشی در بین دستگاه‌های اجرایی استان و ... می‌باشد.
فتح‌آبادی در ارتباط با دستور کار این نشست تحت عنوان ستاد صیانت ازحریم امنیت عمومی و‌ حقوق شهروندی بیان کرد: آگاه‌سازی مردم به حقوق و تکالیف شهروندی، پیشگیری از بروز تخلفات اداری و رسیدگی به شکایات، تقویت بازرسی‌ها و ارزیابی ‌دستگاه‌های اداری‌‌، صیانت از حقوق شهروندان و حفظ کرامت آن‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی و مقابله با ترویج بی‌بندوباری از اهم اهداف این ستاد می‌باشد.
وی افزود: جهت‌گیری ارزیابی‌ها به منظور تشکیل و کار منظم و هدف‌دار برای پایش فعالیت‌ها، پاسخگو نمودن دستگاه‌های اجرایی استان‌ نسبت به عملکرد، مقایسه عملکرد دستگاه‌ها با برنامه‌ها و شاخص‌های مصوب‌ و اطلاع‌رسانی نتایج ارزیابی‌ها به مقامات مسئول است.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی اظهار کرد: در این دوره از ارزیابی‌ها 14 هزار و 787 برنامه درون‌سازمانی و برون‌سازمانی‌ استان مورد ارزیابی قرار گرفته است.
فتح‌آبادی گفت: ارزیابی در حوزه صیانت از حقوق شهروندان در قالب 9 برنامه و 28 شاخص و در حوزه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در قالب 10 برنامه و 30 شاخص حول 11 محور‌ از قبیل آموزش و توانمند‌سازی‌، خدمات مشاوره‌ای، پژوهش و تحقیق و ... انجام شده است.
وی افزود: نقاط قوت ارزیابی‌ها استفاده از حداقل ظرفیت‌های موجود اعم از انسانی و غیر‌انسانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای انجام کار ارزیابی ، استفاده از کارشناسان متخصص و مجرب‌، ایجاد وحدت رویه و ارزیابی یکسان از دستگاه‌ها و استقبال قابل توجه مدیران و کارشناسان از این روش ارزیابی و ... بوده است.
انتهای پیام

captcha