از آموزش‌های قرآنی تا دانشگاه ویژه خادمان مسجد
کد خبر: 3769389
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
مدیر آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد بیان کرد؛

از آموزش‌های قرآنی تا دانشگاه ویژه خادمان مسجد

گروه جامعه ــ مدیر آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه در راستای توانمندسازی ارکان مسجد که شامل امام جماعت، هیئت امنا و خادمان می‌شود، ۵ طرح تفصیلی شامل «فیضیه»، «هادیان»، «تعالی»، «کرامت» و«امین» داریم، گفت: تمام این طرح‌ها با هدف این است که بتوانیم در کنار مباحث دینی و قرآنی مسائل علمی، آموزشی و مباحث روز را در این قشر افزایش دهیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدرضا پرویزی، مدیر آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به طرح‎ها و برنامه‌های آموزشی مساجد با توجه به نیازهای روز ویژه خدام، هیئت امنا و امام مساجد گفت: مسجد دارای جایگاهی بسیار مهم در نگاه دین است، و ابلاغ دین در مراحل مختلف از مساجد انجام شده است؛ همان‌طور که پیامبر اسلام(ص) در یکی از اولین اقدامات خود مسجد النبی(ص) را ساختند، بر همین اساس مسجد جایگاهی دارد که باید از آنجا تقوا برخیزد.

وی افزود: برهمین اساس و در راستای توانمندسازی ارکان مسجد که شامل امام مسجد، هیئت امنا و خادمان مسجد می‌شود، ۵ طرح تفصیلی انجام شده است؛ این طرح‎ها شامل «فیضیه»، «هادیان»، «تعالی»، «کرامت» و طرح «امین» است. اولین طرحی که به سرعت و به طور ویژه انجام شد «فیضیه» است که مرتب در حال برگزاری است. این طرح متکلف امور علمی، آموزشی و تحصیلی ائمه جماعت است و بیشتر شئونات علمی و آموزشی اعم از امتحانات دروس حوزوی، امتحانات شفاهی، کتبی، پایان نامه، مصاحبه و درس خارج را با همکاری که حوزه علمیه قم و تهران در خود مساجد به صورت خصوصی و خاص انجام می‎دهد، تا نهایتا رفت و آمدها و بسیاری از هزینه‎ها کاسته شود و روحانیان بتواند در مسائل آموزشی ارتقاء خاص و ویژه‌ای داشته باشند.

مدیر آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: یکی دیگر از طرح‌هایی که مختص ائمه جماعات داریم، «هادیان» است. در طرح هادیان موضوعات حول دو محور عمومی و اختصاصی به ائمه جماعات ارائه می‌شود. آموزش‎های تخصصی شامل مباحث قرآنی، تفسیر قرآن، بیان احکام، فضای مجازی، نهج البلاغه و آموزش‌های تربیتی و مدرسه‌ای است. همچنین در تمام ایام و مناسبت‌های مذهبی طرح‎ هادیان به صورت ویژه و زمان مشخص برای ائمه جماعات ارائه می‎شود. در تمام این موقعیت‎ها خطابه‎ها، احکام، مباحث سیاسی، سخنرانی و مواردی که یک امام جماعت لازم است در این ایام با آنها آشنا شود، آموزش داده می‌شود. همچنین دوره‌ ویژه و خاصی را تحت عنوان هادیان سیاسی، برای آشنایی بیشتر روحانیون با مسائل سیاسی و مباحث اخلاقی در نواحی ۱۸ گانه استان تهران داریم.

حجت الاسلام پرویزی با اشاره به طرح دیگر آموزشی این مرکز برای خانواده‎های خدام و امام جماعات مساجد، گفت: طرحی را با عنوان «تعالی» داریم که با همت کانون‌های تعالی مساجد اجرایی می شود. در این طرح به همسر و فرزندان ائمه جماعت و خدام مساجد در ابعاد مختلف توجه شده است؛ این طرح خانواده این دو قشر زحمتکش مساجد را از نظر مسائل علمی، آموزشی، روانشناسی و مشاوره‎ای، مسابقات، کتابخوانی، ورزشی و تفریحی تحت پوشش خود قرار می‎دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: طرح دیگر ما «کرامت» است؛ در این طرح نیز نگاه خاص و ویژه به آموزش خدام مساجد داریم؛ این آموزش‎ها شامل موارد بهداشت در مساجد است که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود؛ همچنین با همکاری سازمان آتش نشانی مسائل ایمنی را به آنها آموزش می‌دهیم و موارد حفاظت فیزیکی از مساجد و بحث معارف قرآنی ویژه خدام هم داریم به صورت خاص به آن توجه شده است.

مدیر آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه در مواردی ممکن است خدام ما سواد کافی نداشته باشند و بر همین اساس آموزش‎ها را در قالب طرح‎های اینفوگرافی و صوتی تهیه و در اختیارشان قرار می‎دهیم، گفت: از طریق این فایل‎ها امیدواریم خدام بتوانند به راحتی مباحث آموزشی را فرا بگیرند. در برخی از موارد که خدام پیر و مسن شده و یا فرصت درس خواندن نداشته‎اند می‎توانند از این فایل‎ها بهره‎مند شوند.

مدیر آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد بیان کرد: کار ویژه دیگری که برای خدام درنظر داریم تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی رشته خدمت به مسجد است؛ این رشته با همکاری وزارت علوم و دانشگاه علمی کاربردی تعریف شده و سرفصل‌هایی برای آن تعریف شده است. همچنین به صورت ماهیانه نشریه کرامت برای خدام و خانواده‌هایشان فرستاده می‎شود تا انگیزه خدمت داشته باشند. البته سوالاتی هم در آخر همین مجلات ارائه شده که آنها می‌توانند در مسابقه ویژه آن شرکت کنند.

حجت الاسلام پرویزی با اشاره به خدمات آموزشی ویژه هیئت امنا مساجد هم به ایکنا، گفت: نسبت به هیئت امنای مساجد هم بحث تامین مباحث آموزشی و ارائه بسته‎های آموزشی و همچنین ماهنامه امین را داریم. همه این مباحث در ۵ طرحی که ابتدا بیان شد به صورت یک کتاب ویژه خدام مساجد، امام جماعت مساجد و هیئت امنای مساجد چاپ و منتشر شده است. تمام این طرح‌ها با این هدف است که بتوانیم در کنار مباحث دینی، قرآنی و اخلاقی بحث علمی و آموزشی و مباحث روز این اقشار را هم افزایش دهیم.

وی در خصوص نحوه نیازسنجی این طرح‌ها هم گفت: در این خصوص دفترچه‎ای برای امام جماعت مساجد فرستاده شد تا نیازهای خودشان و مساجد را اعلام کنند، بعد از این که دفترچه فرستاده شده، اعلام نیاز کردند و بر اساس آن یکسری از نیازسنجی‌ها انجام شد. همچنین در نواحی ما مدیران و ائمه جماعات به صورت شفاهی نیازهای خودشان را اعلام کردند و یا از طریق تلفن نیازها را با ما درمیان می‌گذارند.

انتهای پیام

captcha