خردورزی و اخلاق‌گرایی؛ ویژگی بارز جامعه قرآنی
کد خبر: 3769424
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳

خردورزی و اخلاق‌گرایی؛ ویژگی بارز جامعه قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه جامعه‌ای که اهل خردورزی و اندیشیدن باشد یک جامعه آرمانی ـ قرآنی است، گفت: ‌اخلاق‌گرا بودن از دیگر ویژگی‌های این جامعه است.

خردورزی؛ ویژگی بارز جامعه قرآنی/ ارزش‌های اخلاقی در جامعه احیا شود

ناصر نبی‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان جنوبی، اظهار کرد: برای اینکه هر پدیده‌ای در جامعه نهادینه شود نیاز به آموزش و فرهنگ سازی درست دارد و حقوق شهروندی از این امر مستثنا نیست.
وی افزود: حقوق شهروندی از امور اخلاقی است که متاسفانه ارزش‌های اخلاقی در جامعه ما آن گونه که شایسته آن است جایگاه خود را ندارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: با توجه به اینکه دین اسلام حقوق دیگران (حق الناس) را از حقوق غیر قابل گذشت دانسته مگر با رضایت شخصی که حقی از او ضایع شده، که این امر خود نشان دهنده اهمیت این موضوع از دیدگاه دین است.
نبی‌زاده با بیان اینکه طبعا شخصی که دین‌دار باشد باید خود را ملزم به رعایت حقوق دیگران بداند، تصریح کرد: اسلام به صراحت تمام درباره حق و حقوق انسان تأکید کرده است، به طوری که خداوند در آیه ۷۰ سوره اسراء می‌فرماید: « وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا؛ و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتيم و آنان را در خشكى و دريا برنشانديم و از چيزهاى پاكيزه به ايشان روزى داديم و آن‌ها را بر بسيارى از آفريده‌‏هاى خود برترى آشكار داديم».
وی افزود: خداوند برای انسان کرامت ذاتی قائل است و انسان به موجب انسان بودن خود، از این کرامت و فضیلت که تمامی انواع حقوق را در ابعاد مختلف حقوق عمومی، مالکیت، شهروندی، آزادی، حق خصوصی، جزا، بین الملل و غیره درآن گنجانده شده است، بهره‌مند می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در واقع انسانی که دارای کرامت ذاتی است، ناخودآگاه مستلزم حق و حقوق می‌شود و کرامت ذاتی بدون حقوق معنایی ندارد و باید حقوقی دنباله این کرامت ذاتی باشد.
نبی‌زاده ادامه داد: جامعه‌ای که اهل خردورزی و اندیشیدن باشد با توجه به تاکید فراوانی که در قرآن به این موضوع شده و کسانی که اهل اندیشیدن نیستند مورد مؤاخذه و توبیخ قرار گرفته‌اند و در روایات نیز اندیشه و فکر بالاتر از عبادات قرار گرفته است یک جامعه آرمانی قرآنی است.
وی افزود: ویژگی دوم جامعه آرمانی اسلام، اخلاق‌گرا بودن است چرا که جامعه‌ای که خود را ملزم به رعایت ارزش‌های اخلاقی بداند در اهمیت آن همین بس که پیامبر اکرم(ص) یکی از علت‌های بعث خود را اتمام مکارم اخلاق دانسته‌اند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه روحیه تعاون و مشارکت و کمک و یاری همنوع از اولویت‌های جامعه آرمانی قرآن است، اظهار کرد: در چنین جامعه‌‌ای، حاکمان و مردم جامعه در پی هم‌اندیشی و مشورت هستند و از استبداد و خودرایی دوری می‌کنند.
وی یادآور شد: جامعه‌ای که آراسته به این ملاک‌ها باشد و شهروندان آن مزین به این صفات اخلاقی باشند، می‌توان گفت یک جامعه قرآنی است.
انتهای پیام

captcha