امنیت «ناتو» مهمتر از افغانستان است
کد خبر: 3769463
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی:

امنیت «ناتو» مهمتر از افغانستان است

گروه بین‌الملل ــ دبیرکل سازمان ناتو با بیان اینکه هزینه ماندن در افغانستان به مراتب کمتر از هزینه خروج این سازمان از آن کشور است، افزود: امنیت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از امنیت افغانستان مهمتر است.

به گزارش ایکنا به نقل از اسپوتنیک روسیه؛ ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: کشورهای عضو سازمان ناتو با وجود اینکه از حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان نگران هستند، پشتیبانی خود را از افغانستان و نیروهای امنیتی در این کشور ادامه خواهند داد. هزینه ماندن ناتو در افغانستان به مراتب کمتر از هزینه خروج این سازمان از آن کشور است.

وی با اشاره به وضعیت امنیتی افغانستان و تلفات فراوان نیروهای امنیتی و خارجی نیز بیان کرد: این موضوع برای ناتو مهم است که حضورش در افغانستان را حفظ کند؛ این حضور هزینه جانی و مالی بسیاری را به دنبال دارد، اما هزینه ماندن در افغانستان به مراتب از هزینه خروج از این کشور کمتر است.

استولتنبرگ تصریح کرد: ادامه حضور در افغانستان به معنی تامین امنیت کشورهای خود ماست تا اطمینان حاصل کنیم که داعش فرصت حضور در افغانستان را پیدا نمی‌کند.

دبیرکل ناتو ادامه داد: نشست وزیران ناتو با دیدار تمام کشورهای مشارکت کننده در ماموریت آموزشی «حمایت قاطع» پایان خواهد یافت و این سازمان باید از امنیت تمام کشورهای این سازمان مطمئن شود.

نشست ناتو با محوریت افغانستان در 14 آذر (پنجم دسامبر) و با حضور صلاح‌الدین ربانی (وزیر خارجه افغانستان) کرنلیوس زیمرمن (نماینده ارشد غیرنظامی ناتو در افغانستان) و ژنرال آستین اسکات میلر (فرمانده نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان)، همچنین نمایندگانی از امارات متحده عربی، قطر، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و بانک جهانی برگزار خواهد شد.

به گفته مقامات ناتو، وزیران خارجه این سازمان بار دیگر بر حمایت از افغانستان با ادامه مشارکت در ماموریت حمایت قاطع و تامین منابع مالی نیروهای امنیتی افغانستانی تا سال 2024 تاکید خواهند کرد.

یادآور می‌شود، ناتو در حالی تصریح کرده که حضور نظامیان خارجی در افغانستان برای امنیت کشورهای عضو این سازمان است که بیش از 17 سال حضور نظامی ائتلاف به رهبری افغانستان، سبب تامین امنیت در این کشور نشده و با تشدید بی‌سابقه بمباران، تلفات غیرنظامیان نیز در این کشور افزایش یافته است.

انتهای پیام

captcha