همراهی برای ازدواج به سبک رضوی
کد خبر: 3769665
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸

همراهی برای ازدواج به سبک رضوی

گروه جامعه ــ طرح آموزشی «زندگی به سبک رضوی» برنامه‌ای است که باهدف افزایش صیانت و اعتلای کارکرد خانواده و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آستان قدس رضوی برای زائرین و مجاورین به‌ویژه زوج‌های جوان، توسط مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ طرح آموزشی «زندگی به سبک رضوی» برنامه‌ای است که با هدف افزایش صیانت و اعتلای کارکرد خانواده و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آستان قدس رضوی و مجموعه نهاد‌ها و تشکل‌های مردمی برای زائرین و مجاورین به‌ویژه زوج‌های جوان، توسط مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.
 
زوجین جوان در این طرح به مدت ۳ سال از خدمات آموزشی، حمایتی و مشاوره بهره‌مند می‌شوند. طرحی که می‌تواند نقش مهمی در مناسبات اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده ایفا کند. «هم‌سایه» بخشی از این طرح است که ویژه زوجین غیرمشهدی سراسر کشور برگزار می‌شود و مطلع آن اردویی ۳ روزه، به همراه جشن ازدواج در کنار مضجع منور امام مهربانی‌هاست.

اردوی زیارتی ویژه زوجین با طعم آموزش و مشاوره
فاطمه دژبرد، سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی درباره «طرح هم‌سایه» گفت: این طرح بخشی از طرح بزرگ «زندگی به سبک رضوی» و یکی از طرح‌های مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی است که از یک سال و نیم پیش ویژه زوجین سراسر کشور شروع‌ شده است.

دژبرد افزود: زوج‌های جوان از سراسر کشور پس از ثبت‌نام به‌صورت گروهی در قالب اردو‌های سه‌روزه به مشهد مشرف شده و ضمن استفاده از خدمات رفاهی و زیارت بارگاه منور رضوی، در دوره‌های آموزشی شامل روان‌شناسی زن و مرد، مهارت‌های زندگی و خانواده که در زائر شهر رضوی و حرم مطهر برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

وی ظرفیت هر اردو را ۱۲۰ تا ۱۴۰ زوج اعلام کرد و بیان کرد: برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در این اردو به‌صورت مبدأ تا مبدأ طراحی‌شده و در طول مسیر نیز برنامه‌هایی برای عزیزان در نظر گرفته‌ شده است.
 
وی ادامه داد: «امروز شاهد برگزاری دومین اردوی طرح «هم‌سایه» با حضور ۱۴۰ زوج؛ ۲۸۰ نفر؛ در قالب ۴ گروه هستیم که ۲ گروه از استان مرکزی، یک گروه از کرمان و یک گروه از خراسان شمالی هستند. جشن ازدواج یکی از بخش‌های اردوی سه‌روزه است که در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. زوجین در این سه روز در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده و خدمات مشاوره در حوزه سبک زندگی دریافت می‌کنند.»

تدوام آموزش‌ها به همت کانون‌های خادمیاری
سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: پس از اردو و بازگشت به استان‌ها روند آموزش و مشاوره طبق روال طرح زندگی به سبک رضوی از طریق کانون‌های خادمیاری خانواده در استان‌ها ادامه خواهد داشت.

دژبرد بیان کرد: آموزش‌های کاربردی و مهارتی در زمینهٔ تحکیم، توسعه و تعالی خانواده برای زوجین جوان زائر و مجاور مشهد مقدس و همچنین زوجین سراسر کشور که در یک سال گذشته ازدواج کردند، در قالب یک برنامه مدون آموزشی با بهره‌گیری از روش‌ها و ابزار‌های ذیل برای یک دوره حدود سه‌ساله مطابق با یک نظام انگیزشی و ارتقایی به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

وی در خصوص طرح «سبک زندگی رضوی» تصریح کرد: این طرح از ابتدای تأسیس مرکز بانوان آغاز به کارکرده است. تاکنون حدود ۱۹ هزار زوج مشهدی و زائرین غیر مشهدی که در زمان‌های کلاس‌ها در مشهد حضور داشتند، در طرح «سبک زندگی رضوی» از خدمات مشاوره‌ای و کلاس‌ها استفاده کرده‌اند و هزار زوج نیز از مناطق محروم مشهد با ۱۰ سرفصل آموزشی تحت پوشش قرا گرفته‌اند.

پیش بینی آموزش ۲۰ هزار زوج در سال آینده
سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی یادآور شد: در «طرح هم‌سایه» نیز دورنمای ما تا پایان سال ۹۷ پذیرایی از ۳ هزار زوج است و برای سال آینده نیز پیش‌بینی ما بر اساس امریه تولیت معظم ارائه خدمات به ۲۰ هزار زوج از سراسر کشور است.

وی افزود: آموزش‌های کاربردی و مهارتی برای زوجین جوان زائر به صورت حضوری با بهره‌گیری از روش‌های سخنرانی، همایش عمومی، کارگاه آموزشی و در بخش آموزش مکاتبه‌ای از طریق ارائه کتاب، جزوه، بروشور، فلش کارت و در بخش آموزش‌های غیرحضوری و مجازی با بهره‌گیری از روش‌های ارتباط مجازی مانند سایت، لوح فشرده، نرم افزار قابل نصب بر روی گوشی همراه، شبکه‌های اجتماعی، پیامک و ... ارائه می‌شود.

دژبرد ثبت رسمی ازدواج حداکثر تا تاریخ یکسال قبل از تاریخ ثبت نام را شرط حضور در این طرح دانست و بیان کرد: علاوه بر دریافت مشاوره و آموزش رایگان به مدت ۳ سال، بهره‌مندی از عنوان خادمیاری افتخاری حرم حضرت رضا(ع)، شرکت در اردو‌های سه روزه و یک روزه در مشهد مقدس و خارج از آن، دریافت بسته‌های فرهنگی، آموزشی و مشاوره‌ای و استفاده از غذای متبرک مهمان‌سرا از جمله امتیازات حضور در این طرح ارزشمند است.
انتهای پیام
captcha