صبر؛ قدرت جذب خوبی‌ها و دفع بدی‌ها
کد خبر: 3769732
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱

صبر؛ قدرت جذب خوبی‌ها و دفع بدی‌ها

گروه معارف - استاد حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه تحمل مشکلات و سختی‌ها یکی از ثمرات شیرین صبر محسوب می‌شود، گفت: دایره صبر گسترده‌تر از تحمل می‎باشد، تحمل زیر مجموعه صبر است.

صبر؛  قدرت جذب خوبی‌ها و دفع بدی‌ها

حجت‌الاسلام براتعلی حق‌شناس، استاد حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره صبر، اظهار کرد: در آیات قرآن واحادیث پیامبران و ائمه معصومین(ع) بسیار به موضوع صبر اشاره شده است. خداوند درآیه 153سوره بقره می‌‌فرمایند:«أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ» خداوند به مؤمنان هشدار می‌دهد که به صبر و نماز بکوشید که این دو پشتوانه زندگی شما هستند و خداوند همراه مؤمنان است. به دلیل اهمیت این موضوع، خداوند این آیه  را در آیه 45 سوره بقره نیز تکرار می‌کند.
وی افزود: انسان می‌تواند در انجام دادن امور معنوی از صبر کمک بگیرد و آن را پشتوانه زندگی خود قرار دهد. از رسول خدا(ص) نقل شده که جبرئیل به نزد او آمد و گفت: یا رسول الله! خداوند مرا با هدیه‌ای نزد تو فرستاده که چنین هدیه‌ای را پیش از شما به هیچ کس عطا نکرده است، رسول خدا فرمود آن هدیه چیست؟ جبرئیل گفت: صبر؛ نیکوتر از صبر رضا، نیکوتر از آن زهد، و بهتر از آن اخلاص و بهتر از آن یقین و نیکوتر و بهتر از آن، توکل است و توکل بالاترین درجه  را دارد». خداوند در قرآن می‌فرمایند:« إِنَّ اللّه مَعَ الصَّابِرِینَ؛ خدا با صابران است».
این استاد حوزه‌علمیه بیان کرد: برای نهادینه شدن صبر در جامعه باید از ارکان معنوی، علمی وعملی استفاده کرد. در بعد معنوی، می‌توان با گفتن ذکر «یا رئوف و یا رحیم» صبر پیشه کنیم. ذکر «یا رئوف» برای ایجاد مهربانی و صبر در برابر بدی‌ها و ذکر «یا رحیم»، برای ایجاد مهربانی و صبر در برابر خوبی‌ها بسیار مؤثر است. همچنین امام صادق(ع) در مورد این موضوع بیان کردند:« می‌توان در زمان مشکلات و سختی‌ها به مسجد رفت و دو رکعت نماز خواند و از خداوند طلب صبر کنیم تا خداوند قدرت جاذبه خوبی‌ها و قدرت دافعه بدی‌ها را به ما بدهد». در بعد علمی می‌توان آثار و فواید صبر را برای مردم بیان کرد و در مورد صبر مطالعه کنیم که صبر چه آثار و فوایدی دارد و اینکه نبود صبر در زندگی چه مشکلاتی را برای فرد و اجتماع به وجود می‌آورد. از راهکارهای عملی ایجاد صبر، همنشینی با انسان‌های صبور و توجه کردن به اعمال و رفتار آن‌هاست.
حق شناس با بیان اینکه تحمل مشکلات و سختی‌ها یکی از ثمرات شیرین صبر محسوب می‌شود، گفت: دایره صبر گسترده‌تر از تحمل می‌باشد؛ تحمل زیر مجموعه صبر است.
انتهای پیام

captcha