جامعه فراتر از عقل‌گرایی باید قائم به عقل باشد
کد خبر: 3769889
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد:

جامعه فراتر از عقل‌گرایی باید قائم به عقل باشد

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم با بیان اینکه برای اداره جامعه عقلانیت لازم است، اما برای متمدن بودن باید قائم به عقل باشیم، گفت: جامعه اسلامی نه تنها با عقل اداره می‌شود بلکه عقل را در جامعه حاکم و اقامه می‌کند.

جامعه بدون تعلیم قرآن، انسانی نیست/ قیام به عقل؛ ویژگی جامعه اسلامیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله جوادی آملی امروز، 14 آذرماه، در ادامه جلسات تفسیر خود به تفسیر سوره مبارکه قلم پرداخت و گفت: قرآن به قلمی که حق می‌نگارد و علمی می‌نویسد قسم یاد کرده است.

وی با بیان اینکه جاهلیت به دو غده وخیم علمی و عملی مبتلا بود، افزود: این‌ها در اندیشه به گمان و در انگیزه به جای عدل به هوا عمل می‌کردند. در آیه شریفه 23 سوره مبارکه نجم خداوند می‌فرماید «إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ مَا تَهْوَى الْأَنْفُسُ وَلَقَدْ جَاءَهُمْ مِنْ رَبِّهِمُ الْهُدَى؛ بجز گمان و آنچه را كه دل‌خواهشان است پيروى نمى‌كنند با آنكه قطعاً از جانب پروردگارشان هدايت برايشان آمده است»(نجم/23). این دو عنصر، جنس و فصل نظام جاهلی بود.

آیت‌الله جوادی آملی افزود: اسلام آمد و هم انقلاب علمی و هم انقلاب اخلاقی ایجاد کرد و علم و عدل را به جای هوا و هوس نشاند. اسلام آمد تا جامعه را قوم «یعقلون» کند؛ زیرا جامعه‌ای که عقل خانوادگی و فردی دارد و زندگی شخصی خود را عاقلانه اداره می‌کند، اما قائم به عقل نیست باز هم متمدن نخواهد بود.

وی در تبیین تفاوت میان جامعه «قائم به عقل» با «عقل‌گرایی» گفت: جامعه اسلامی نه تنها با عقل اداره می‌شود بلکه عقل را در جامعه حاکم و اقامه می‌کند.

این مفسر قرآن تصریح کرد: قلمی که حق‌نگار و مخطوطات او حق است می‌تواند جامعه را رستگار کند به همین دلیل در سوره رحمان ابتدا به تعلیم قرآن تاکید فرمود؛ یعنی تا جامعه قرآنی نباشد، انسانی نیست و تا انسانی نباشد بیانی نیست؛ یعنی در هم ریخته است و مصداق «أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» است.

وی اظهار کرد: تعلیم قرآن مقدم است تا انسان حق را بفهمد، بگوید و بنگارد تا جامعه انسانی و بیانی شود و اسلام با این کلام هوای نفس را شست‌و‌شو داد و جامعه جاهلی را به عقلانی تبدیل کرد‌.

این مفسر قرآن بیان کرد: قرآن نهایت حرمت را برای قلم نگه داشته و فرموده در مکتب وحی، اکرم تدریس می‌کند و شاگردانش کریم‌اند و کرامت را یاد می‌گیرند؛ اینکه فرمود «کَرَّمْنا» یعنی ساختار او را کریمانه کرد ولی اگر کسی کریم نشد مقصر خود اوست که شاگرد قرآن نیست.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه کرامت آن قدر قداست و بار علمی دارد که معادل فارسی برای آن نداریم، تصریح کرد: کسانی که قلم به دست مزدور هستند جایشان نار جهنم است.

انتهای پیام

captcha