طرح مبین؛ کلیدی‌ترین فعالیت در ترویج امر نماز
کد خبر: 3770020
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱

طرح مبین؛ کلیدی‌ترین فعالیت در ترویج امر نماز

گروه اجتماعی ــ معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش مهم‌ترین و کلیدی‌ترین فعالیت در توسعه و ترویج امر نماز را طرح مبین دانست و اظهار کرد: اگر مسئولی نماز را وجهه همت خود قرار دهد آن‌گاه می‌توانیم نماز را در دل جامعه نهادینه کنیم.

طرح مبین کلیدی ترین فعالیت در ترویج امر نماز

به گزارش ایکنا از سمنان، دکتر کاظمی، معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش، امروز 14 آذر در بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز در تالار امیر کبیر دانشگاه سمنان، با بیان اینکه  در قران بیش از 1000 بار به نماز اشاره شده است و هیچ واژه های اینقدر مورد تاکید قرار نگرفته و پیامبران به صراحت به این موضوع اشاره کرده اند افزود: تنها راه رسیدن به کمال انسان نماز است و بقیه مکمل نماز است.

وی با استناد به این آیه 45 سوره عنکبوت که خدواند در آن کمی فرماید اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ آنچه به تو از این کتاب وحی شده تلاوت کن و نماز را برپا دار، بدرستی که نماز از فحشاء و منکر (امور ناشایست و ناپسند) بازمی‌دارد؛ و البته یاد خداوند بلندمرتبه‌تر (بلندمرتبه‌ترین) است؛ و خداوند می‌داند آنچه را می‌سازیداظهار کرد: ثمرات و برکات زیاد در عرصه دنیا و اخرت نماز است.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش  با تاکید بر اینکه قران برا ی انکه بندگان را به نماز دعوت کند رویکرد  تبشیری است افزود: ایجاد فضای ارمانی و ارامش بخشی دنیوی و اخروی انسان از نتایج این نوع رویکرد است.

وی متذکر شد: در قران کریم به نماز و قران ذکر اتلاق شده و روایات متعدد در کنار خود نماز به ان پرداخته شده که معروفترین آنها آیه 28 سوره رعد است که می فرمایدالَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ همانا کسانى که ایمان آورده‏‌اند و دل‌هایشان به یاد خدا آرام می‌‏گیرد، آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش مى‌یابد که در کنار رویکرد تبشیری و ارمانی در فضایی مطلوب نیز مردم را به نماز دعوت کرده  است.

کاظمی  ادامه داد: خداوند در سوره ماعون می فرماید فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ ﴿٤﴾ الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ پس واى بر نمازگزارانى (۴) كه از نمازشان غافلند، (۵) آنان كه ريا مى‌كنند که در این آیات علاوه بر روش تبشیری از روش الگوی نیز استفاده کرده است.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش  یکی از مهمترین مهارتها در کنار معرفت و اشنایی را مهارت نماز اول وقت برشمرد و گفت: امام صادق می فرمایند شیعیان ما را در اوقات نماز آزمایش کنید که چقدر به فکر نمازشان هستند.

کاظمی با باینن اینکه اموزش و پرورش علیرغم کمبودها و تعارضات مختلف در فضای خانواده ، فضای مجازی و جامعه بیشترین همت را دارد و اولویت ما اثر بخشی در امر نمازاست اذعان کرد: بیش از 500 صفحه از کتب تحصیلی در مقاطع محختلف تحصیلی به نماز پرداخته شده است. و در این راستا 22 فعالیت در راستای تفاهم نامه با ستاد اقامه نماز نیز داتشه است.

وی افزود: احداث 52 هزار نمازخانه و برگزاری نماز در 70 هزار  مدرسه ،  طرح پیوند مسجد و مدرسه یکی از بهترین تجربیاتی در توسعه مساجد کشور، برگزاری جشن تکلیف 100 درصد دختران و 90 درصد پسران، طرح کلید بهشت نهضت سواد اموزی جهت توانمند سازی اموزش یاران نهضت ، از مهمترین اقدامات وزارت آموزش و پرورش در امر نماز است.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش  مهمترین و کلیدی ترین فعالیت در توسعه  و ترویج امر نماز را طرح مبین دانست و اظهار کرد:اگر مسئولی نماز را وجهه همت خود قرار دهد آنگاه می توانیم نماز را در دل جامعه نهادینه کنیم.

کاظمی با تاکید  بر اینکه طرح مبین در راستای اموزش و توانمند سازی مدیران مدارس است یاداور شد: باید از ظرفیت هنری برای نماز نیز بهره گیری کنیم.

وی از رونمایی از کتاب روشهای تدریس احکام در مدارس خبر داد و افزود: این کتاب برای آموزش معلمان مدارس در نظر گرفته است.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: از پیامهای مقام معظم رهبری که هر سال برای اجلاسیه نماز قرائت می شود تحلیل محتوا انجام شده و در اختیار مدیران مدارس جهت بهره برداری و برنامه ریزی در مدارس قرار گرفته است.

انتهای پیام

captcha