وقتی رنج خشکسالی به خلق هنر منجر می‌شود
کد خبر: 3770100
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷

وقتی رنج خشکسالی به خلق هنر منجر می‌شود

گروه اجتماعی- شاید خشکسالی‌های پیاپی و خشک شدن درختان، منابع درآمدی عده زیادی را از بین برد، اما سویی دیگر دریچه‌های اشتغال دیگری را برای جوانان این دیار باز کرد.

وقتی رنج خشکسالی به خلق هنر منجر می‌شود

به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، خراطی، هنر صنعت ساختن اشیا از چوب است که سابقه‌ای بسیار طولانی دارد.

خراطی از هنرهای سنتی است که هنرمند پیکر چوب را به اشکال مختلف تراش داده و از آن یک اثر زیبا خلق می‌کند، اکنون مسیر شکوفایی این هنر در استان خراسان جنوبی به روی بازار اشتغال باز شده است.

شاید خشکسالی‌های پیاپی و خشک شدن درختان، منابع درآمدی عده زیادی را از بین برد، اما سویی دیگر دریچه‌های اشتغال دیگری را برای جوانان این دیار باز کرد.

در هنر خراطی به مانند دیگر رشته‌های صنایع دستی ابزارها و امکاناتی مورد نیاز است که از جمله این ابزارها می‌توان به چرخ خراطی، پل، کمانه و زه، انواع مغار و مته، انواع سوهانف چاقو، تیشه، چکش و گیره اشاره کرد.

هنر خراطی یکی از هنرهای ظریفی است که با توجه به کارکردهای متنوع این رشته اعم از محصولات کاربردی در طراحی داخلی نظیر انواع حفاظ و نرده‌ها، پایه‌های میز، صندلی، چراغ و همچنین ساخت سازهای سنتی و ابزار بازی‌های محلی مانند فرفره و گیزان و در ابعاد گسترده زندگی روزمره مردم حضور مستمر دارد.

در حال حاضر جوانان این دیار برای کسب درآمد و ایجاد اشتغال برای هم نوعانشان در زمینه خراطی روی چوب ورود پیدا کرده‌اند تا بگویند در ناامیدی‌ها هم امید است.

وقتی رنج خشکسالی به خلق هنر منجر می‌شود

همتی که هنر خلق می‌کند

مهدی خوش‌بیان ازجمله هنرمندانی است که تکیه بر توان خود را بر پشت‌میزنشینی ترجیح داده و در کارگاهی کوچک، اشتغال‌زایی کرده است.

چند دقیقه‌ای را با این هنرمند بشرویه‌ای پای صحبت می‌نشینیم تا از انگیزه، سختی‌ها و شیرینی‌های مسیر برایمان سخن بگوید.

این هنرمند جوان با بیان اینکه از سه سال گذشته وارد این کار شده ‌است، می‌گوید: خراطی روی چوب را انتخاب کرده‌ام چراکه به این کار علاقه زیادی دارم.

خوش بیان با بیان بیان اینکه از چوب درختان خشک شده برای این هنر استفاده می‌کنیم، افزود: از درخت‌هایی مانند عناب، توت، چنار و سپیدار استفاده می‌کنم.

وی بیان کرد: با استفاده از تراش چوب، انواع ظرف‌ها مانند قندان، جاشمعی، قندان و غیره تولید می‌کنم و خلق این آثار برایم بسیار لذت‌بخش است.

خوش بیان با اشاره به بازار فروش محصولات تولیدی بیان کرد: نمایشگاه‌ها فرصت مناسبی برای معرفی و فروش محصولات هستند.

وی با بیان اینکه دومین بار است که در نمایشگاه سراسری صنایع دستی بیرجند شرکت می‌کنم، افزود: سال گذشته مردم قدرت خرید بیشتری داشتند.

این هنرمند جوان با بیان اینکه توریست‌ها تمایل زیادی برای خرید از محصولات تولیدی‌ام دارند، افزود: امید است بتوانم با معرفی هر چه بیشتر محصولاتم، این هنر را توسعه دهم.

وی سرمایه اولیه برای راه اندازی این هنر را 30 میلیون تومان دانست و اظهار کرد: برای موفقیت باید راه‌های زیادی را طی کنم و هیچ‌گاه در طول مسیر خسته نخواهم شد.

خوش‌بیان با بیان اینکه من اهل پشت‌میزنشینی نیستم، خاطرنشان کرد: به کارهایی علاقه دارم که بتوانم جنب‌وجوش داشته باشم و توان و مهارت‌هایم را به میدان اجرا بگذارم.

سپیده قلندری

انتهای پیام

captcha