عدالت خواهی رسالت اصلی جنبش دانشجویی
کد خبر: 3770107
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵

عدالت خواهی رسالت اصلی جنبش دانشجویی

گروه اجتماعی- مسئول جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز، عدالت خواهی را از رسالت اصلی جنبش دانشجویی عنوان کرد وگفت: جنبش دانشجویی ابتدا باید استقلال خود را حفظ کند، در برخی مواقع جنبش دانشجویی وارد یک نوع بازی‌های سیاسی می‌شوند که استقلال آن‌ها را زیر سوال می‌برد.

عدالت خواهی را از رسالت اصلی جنبش دانشجویی

حجت محمدی، مسئول جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که 16آذر تداعی کننده‌ رویدادی است که جوهره‌ اصلی آن بی تفاوت نبودن دانشجویان نسبت به اتفاقات کشور، قدرت‌های خارجی و دولت داخلی سال 1332 است، اظهار کرد: دانشجویان از هر فکر و اندیشه در16 آذرماه به این نتیجه رسیدند که در مقابل استکبار و کسی که در داخل کشور همواره رو به سمت استکبار گام برمی‌دارد، ایستادگی کنند.

وی افزود: دانشجویان در روز 16 آذر ثابت کردند می‌توانند آرمان خواهی کرده و در مقابل اتفاقات رخ داده در کشور، قدرت تحلیل و نوعی محافظه کاری داشته باشند.

محمدی، با بیان این‌که اکنون جنبش دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی درگیر مسائلی شدند که دانشجویان را از محور حرکت اصلی دور کرده است، اظهار کرد: در گذشته که شاهد تاثیرگذاری و جنبش دانشجویی در سیاست گذاری‌های سطح کلان و تصمیم گیری‌ها بودیم، امروزه می‌توان افول آن را به وضوح مشاهده کرد.  

مسئول جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز، عدالت خواهی را از رسالت اصلی جنبش دانشجویی عنوان کرد و افزود: جنبش دانشجویی ابتدا باید استقلال خود را حفظ کند، در برخی مواقع جنبش دانشجویی وارد یک نوع بازی‌های سیاسی می‌شوند که استقلال آن‌ها را زیر سوال می‌برد.

وی ادامه داد: اصلی ترین رسالت جنبش دانشجویی حفظ رسالت خود است، هر نوع وابستگی و جریان سیاسی باید از سوی جنبش دانشجویی رد شود.

محمدی با بیان این‌که اکنون درگیر بروکراسی افراطی در سطح دانشگاه و سازمان‌ها هستیم، بیان کرد: جنبش دانشجویی برای اجرایی کردن اهداف خود به یک سری ابزار نیاز دارد ولی برای تامین آن درگیر یک نوع بروکراسی می‌شود که انرژی قابل توجه جنبش و تشکل‌ها را می‌گیرد، تشکل‌ها و جنبش دانشجویی باید سعی کنند خود را از این بروکراسی را نجات دهند.

مسئول جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز افزود: امروزه جنبش دانشجویی شاید در محتوا چیزی داشته باشد ولی در ارائه قالب‌ها دچار مشکل شده است و تعداد دانشجویانی که فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی انجام می‌دهند، بسیار محدود شده است و به نظر می‌رسد در ارائه مفاهیم و محتوا دچار مشکل شدیم که ضرورت دارد  به دنبال قالب‌های نو باشیم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، گفت: در برخی مواقع ورود به مصادیق و بحث‌ها می‌تواند چاره ساز باشد، طبق گفته‌ رهبری دانشجویان باید حرف خود را صریح و از ته دل بزنند و زمانی که اشتباه کردند، سخنان خود را پس بگیرند.

محمدی، با بیان این‌که دانشجو باید جریانات، اشخاص و احزاب را از لحاظ سیاسی بشناسد و برای آن‌ها تحلیل داشته باشد، اظهار کرد: آگاهی سیاسی باعث می‌شود دانشجو در پازلی که دشمن برای او تهیه کرده، بازی نکند. متاسفانه در سال‌های اخیر برخی از دانشجویانی که فعالیت‌های سیاسی کردند، از فعالیت‌هایشان ضربه خوردند.

وی ادامه داد: امروزه دیدگاه‌ها به فعالیت‌های سیاسی دانشجویان، منفی قلمداد می‌شود و هر یک از ما در بین دانشجویان بگوییم فعالیت سیاسی داریم ناخودآگاه خود را از ما دور می‌کنند تا به آن‌ها از فردی سیاسی آسیبی نرسد، متاسفانه امروزه این نمودی است که از فعالیت سیاسی در سطح دانشگاه تصویرسازی شده است.

وی ادامه داد: با این نگرش دانشجو به فعالیت‌های سیاسی، بی شک شاهد پویایی گذشته در دانشجویان و تشکل‌های دانشگاه‌ها نخواهیم بود.

محمدی یادآور شد: سیاسی بودن برای فعالیت بهتر و رسیدن به درجه‌ای از تحلیل که ما را گرفتار نکند، لازم است.

مسئول جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در خصوص وضعیت فعلی تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های استان، گفت: در برخی مواقع شاهد ظهور و بروز تشکل‌های یکبار مصرف می‌شویم که خواستار فعالیت در برخی از جریانات سیاسی می‌شوند که این همان پیاده نظام بودن احزاب و جریانات سیاسی است، این تشکل‌ها با تغییر و تحولات سیاسی که در جامعه رخ می‌دهد، شکل گرفته و با بهره برداری سیاسی خود تا دوره‌ی بعدی فعالیت خود را متوقف می‌کنند.

وی افزود: دلیل این‌که امروزه تشکل‌های دانشجویی پویایی گذشته خود را ندارند این است که مدیران و مسئولان اجرایی خود را موظف به پاسخگویی در مقابل تشکل و جنبش دانشجویی نمی‌دانند.

محمدی با بیان این‌که تشکل‌های دانشجویی فعالیت می‌کنند ولی لازمه‌ تبلور فعالیت این تشکل‌ها، پوشش خبری است، افزود: اگر رسانه‌ها در طول سال با تشکل‌ها در ارتباط باشند بی شک پوشش رسانه‌ای می‌تواند در پیشبرد فعالیت‌ها بسیار موثر واقع شود به همین دلیل این عوامل می‌تواند پویایی تشکل را تحت تاثیر قرار دهد.

انتهای پیام

captcha