جغرافیای ایران از دیرباز با مقوله امنیت گره خورده است
کد خبر: 3770126
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی:

جغرافیای ایران از دیرباز با مقوله امنیت گره خورده است

گروه سیاست واقتصاد - عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: جغرافیای ایران از دیرباز با مقوله امنیت گره خورده که در این بین نقش نخبگان و رهبران در تبیین و در پیش گرفتن راهبردهایی برای تامین امنیت و دفاع از امنیت ملی جایگاه برجسته‌ای دارد.

جغرافیای ایران از دیرباز با مقوله امنیت گره خورده استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی محمدجواد رنجکش امروز در پیش همایش هفتم تبیین اندیشه‌های دفاعی امام خامنه‌ای در دانشگاه فردوسی اظهار کرد: فعالیت‌ها و رشادت‌های بسیار زیاد مجموعه نیروهای مسلح و پشتیبانی در راه تامین امنیت کشور و نظام بیش از آن است که ما بتوانیم تصور کنیم. امنیت مرهون رشادت‌های شهدا، جانبازان، آزادگان و افرادی است که هنوز در مجموعه نیروهای مسلح بی‌ادعا فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به فرارسیدن روز دانشجو گفت: بعد از کودتای ۱۳۳۲ رئیس‌جمهور دولتی که آشکارا مقامات او به نقش خود در ایجاد کودتا علیه یکی از حکومت‌های دموکراتیک ایران ادعا و نقش خود را با افتخار بیان کردند، به ایران می‌آید و این دانشگاه و دانشجو است که نسبت به حضور مداخله‌گرایانه رئیس یک کشور اعتراض می‌کند.

رنجکش افزود: سه تن از جوانان رشید این کشور شهید می‌شوند. شهادت این 3 دانشجو تنها اعتراض نیست بلکه مساله دفاع از هویت ایران و ایرانی و ایستادگی در برابر سال‌ها استعمار، تحقیر و سرکوب یک ملت توسط قدرت‌های بیگانه است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کشور جغرافیای ایران از دیرباز با مقوله امنیت گره خورده، عنوان کرد: به همین دلیل ایران موقعیت ممتازی دارد که در پهنه جغرافیایی از آن برخوردار است. دارا بودن منابع طبیعی، چهارراه جهانی و بسیاری از ویژگی‌های بارز دیگر از این موارد بوده که کمتر مملکت و کشوری در نظام بین‌الملل از آن برخوردار است. در این بین نقش نخبگان و رهبران در تبیین و در پیش گرفتن راهبردهایی برای تامین امنیت و دفاع از امنیت ملی جایگاه برجسته‌ای دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص این همایش تصریح کرد: اقدام بسیار مثبتی که برگزار‌کنندگان این همایش انجام دادند، این بود که سال پیش در چهارمین دوره همایش از تمام دانشگاه‌های سراسر کشور دعوت کردند که به تهران آمدند؛ بنابراین دایره برگزاری همایش را از حالت درون سازمانی خارج کرده و حالت آکادمیک سراسر کشور به آن بخشیدند. امسال پیشنهاد شد که به جای برگزاری یک همایش اصلی، قبل از آن پیش همایش‌های استانی برگزار شود.

وی ادامه داد: امسال ۲۳۷۱ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که عدد بسیار قابل توجهی است. بسیاری از این مقالات بعدا به منابع درسی رشته‌هایی که در دانشکده‌های نظامی تدریس می‌شود، تبدیل شده که اقدام مناسبی است. ما در دانشگاه فردوسی کمیته‌ای را با مشارکت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، سازمان بسیج اساتید و معاونت پژوهشی دانشگاه فردوسی برای بررسی مقالات تشکیل داده ایم. امسال سهم مقاله‌های دانشگاه فردوسی چند برابر سه دوره قبل بود. این همایش هر دو سال یک مرتبه برگزار می‌شود که قرار است دوره بعدی آن به صورت بین‌الملی و با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی انجام شود.

انتهای پیام

captcha