17 مرکز یادگیری محلی سوادآموزی در کردستان راه‌اندازی شده است
کد خبر: 3770160
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶

17 مرکز یادگیری محلی سوادآموزی در کردستان راه‌اندازی شده است

گروه اجتماعی- سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان گفت: 17 مرکز یادگیری محلی سوادآموزی در سه سال اخیر در استان راه اندازی شده است.

17 مرکز یادگیری محلی سواد آموزی در کردستان راه‌اندازی شده است

به گزارش ایکنا از کردستان به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان، در بیست و هفتمین نشست شورای معاونان، مدیران کل و مشاوران سازمان نهضت سواد آموزی کشورکه به منظور ارائه گزارش دستاوردهای سواد آموزی استان کردستان برگزار شد؛
صدیقه عبدالهی، سرپرست معاونت سواد آموزی استان گزارش خود را با بیان اولویت‌های کاری آموزش و پرورش استان آغاز و گفت: ریشه کنی بی سوادی، توسعه مراکز یادگیری محلی، تقویت نقش شورای پشتیبانی سواد آموزی استان، تسهیل فرآیند شناسایی، جذب و آموزش سواد آموزان، ساماندهی آموزش دهنده ها و بهبود توانمندی و شایستگی ها و تقویت و نظارت مستقیم و غیر مستقیم بر فرایندهای آموزشی و مالی، تقویت مشارکت بین بخشی و افزایش ظرفیت همکاری از اولویت های اصلی معاونت سواد آموزی استان کردستان است.
وی افزود: درصد با سوادی استان در سال 90 در گروه سنی شش ساله و بالاتر 78.6 درصد بود که در سال 95 به 81.5 درصد ارتقا یافته است و این وضعیت در گروه سنی 49-10 ساله نیز از 88.93 درصد در سال 90 به 92.18 در سال 95درصد رسیده است .
عبدالهی ادامه داد: همچنین در رده سنی 19-10سال 2/99 درصد جمعیت استان باسواد هستند و استان کردستان رتبه چهارم کشوری را داراست و در رده سنی 29-10سال 4/98درصد جمعیت استان باسواد هستند که در 5 سال اخیر وضعیت سواد استان با رشد 10پله ای به رتبه هشتم کشوری رسیده است .
سرپرست معاونت سواد آموزی استان کردستان با اشاره به دستاوردهای سواد آموزی استان کردستان در سالهای اخیر گفت: رشد سواد آموزی استان کردستان در 5 سال اخیر، سه و هشت دهم درصد است که درمقایسه با میانگین کشوری از وضعیت خوبی برخوردار است . همچنین استان توانسته است در سال جاری در مجموع دوره ها بالغ بر 91 درصد حجم ابلاغی خود را تاکنون محقق نماید .
عبدالهی از راه اندازی17 مرکز یادگیری محلی در سال های اخیر در استان خبر داد و خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین اولویت های استان توسعه و تاسیس و را ه اندازی مراکز یادگیری محلی است ، زیرا این مراکز فرصت مناسبی است تا ضمن آموزش سواد پایه، مهارت های اساسی زندگی اجتماعی و حقوق شهروندی به سواد آموزان آموزش داده شود.
به گفته این مقام مسئول افزایش 10مرکز یادگیری محلی در سال جاری در راستای تحقق سیاست های ابلاغی مقام عالی وزارت و اولویت های سازمان سواد آموزی محقق شده است و بنابراین سازمان نهضت سوادآموزی در طول 3 سال گذشته برای رسیدن به این هدف بزرگ یکی از اولویت های مهم کاری استان ها را تاسیس و راه اندازی مراکز یادگیری محلی اعلام نمود و با تهیه و تدوین دستورالعمل ها و بستن تفاهم نامه های مشترک با سازمان های مرتبط در زمینه مهارت آموزی به سوادآموزان اقدامات موثری بعمل آورد.
وی گفت: معاونت سوادآموزی استان کردستان نیز در این راستا ضمن ابلاغ دستور العمل ها و بخشنامه های تاسیس مراکزیادگیری محلی به شهرستان ها و مناطق از روسای آموزش و پرورش خواست با بررسی همه جانبه نسبت به نیاز سنجی و راه اندازی مراکز مورد نظر اقدام نمایند.
سرپرست معاونت سوادآموزی استان خاطر نشان کرد: معاونت سوادآموزی در طول 3 سال گذشته توانسته باحمایت اعضای محترم شورای پشتیبانی وحمایت های بی دریغ مدیرکل آموزش و پرورش استان و بهره گیری از ظرفیت دستگاه های اجرایی مرتبط با موضوع و همچنین استفاده از مربیان حرفه آموزی جهت آموزش همکاران و آموزش دهندگان و توانمند سازی آنان در زمینه آموزش حرفه های مورد نظر در کلاس های سوادآموزی اقدام به تاسیس و راه اندازی مراکز یادگیری محلی نموده و دراین امر مهم موفقیت های قابل توجهی بدست آوردند.
وی محور پایانی گزارش خود را به انتظارات از سازمان نهضت سواد آموزی اختصاص داد و گفت: پرداخت به موقع حق الزحمه آموزش دهندگان و کاهش میانگین و حد نصاب کلاس های دوره انتقال، تدوین آیتم های تشویقی برای مدیران مدارس، ایجاد حق مدیریت برای مسئولین سواد آموزی و ایجاد ظرفیت های قانونی برای تسهیل شتاب بخشی در اجرای برنامه ها از انتظارات استان کردستان از سازمان نهضت سواد آموزی به عنوان تامین کننده و سیاست گذار سواد آموزی در کشور است .
اجرای طرح‌های ضربتی در شهرستان‌های دارای نرخ بی‌سوادی بالا
باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور نیز در پایان این نشست و در جمع بندی مباحث مطرح شده، ضمن تقدیر از زحمات دست اندرکاران حوزه سواد آموزی استان تاکید کرد: سازمان آماده همکاری در اجرای طرح های ضربتی برای ارتقا شاخص سواد در شهرستان های دارای نرخ بی سوادی بالا است.
وی یادآور شد: اگر استان کردستان طرح یا ابتکار ویژه ای برای این منظور دارد در قالب طرح یا پروژه به سازمان ابلاغ کند تا سازمان در این راستا از اقدامات مؤثر استان پشتیبانی لازم را بعمل خواهد آورد .
انتهای پیام

captcha