حبط عمل و زیان‌کار شدن در زندگی؛ پیامدهای خطرناک شرک/گناه سم است
کد خبر: 3770218
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱

حبط عمل و زیان‌کار شدن در زندگی؛ پیامدهای خطرناک شرک/گناه سم است

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان پیامدهای خطرناک شرک، اظهارکرد: حبط عمل و زیان‌کار شدن در زندگی پیامد خطرناک شرک است.

حبط عمل و زیان‌کار شدن در زندگی؛ پیامدهای خطرناک شرک/گناه سم است

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد شامگاه پنج‌شنبه، 15 آذر در جلسه هفتگی تفسیر قرآن در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خرم‌آباد با بیان نکات تفسیری فراز ابتدایی آیه سوره زمر با مضمون «وَ لَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَ إِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ»، اظهارکرد: در قرآن موضوعات مهم و عقلی به نام حبط و تکفیر داریم که تاثیر عمل بد بر عمل خوب و تاثیر عمل خوب بر کار بد است.

وی با ذکر این مطلب که وقتی عملی انجام می‌شود عملش اثر دارد، تصریح کرد: گاهی اعمال انسان اثر دنیوی، گاهی اثر اخروی و گاهی هم اثر دنیوی و هم اخروی دارد.

آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که گاهی انسان ممکن است عملی نیکو را انجام دهد اما عمل بد آن عمل خوب را از بین ببرد، اضافه کرد: حبط به معنای بی‌اثر شدن است.

حبط عمل آفت‌زده شدن عمل است

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه وقتی می‌گوییم حبط عمل یعنی عمل بی‌اثر و باطل می‌شود، تصریح کرد: حبط عمل آفت‌زده شدن عمل است.

امام جمعه خرم‌آباد با اشاره به این‌که احباط و تکفیر مانند جمع و تفریق است، اضافه کرد: یعنی انسان با یک عمل پیشرفت و با عملی دیگر عقب‌گرد می‌کند.

این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که تکفیر یعنی یک عمل نیک اثر عمل بد را از بین می‌برد، نماز روزه و صدقه را برای سلامتی روح و معنویت انسان دانست و افزود: اگر این صفات را انجام بدهیم سلامتی روح ما تضمین می‌شود و اعمال بد از بین می‌رود این در حالی‌است که گناه برای انسان سم است.

وی خوردن مال یتیم را به مانند خوردن آتش توصیف کرد و با ذکر این مطلب که کسی که گناه می‌کند به سلامتی، عاقبت، عمر و آخرت خود آتش می‌زند، تصریح کرد: یکی‌از موضوعاتی که در قرآن مطرح است حبط عمل است بدین معنا که کار بد کار خوب را از بین می‌برد.

حبط و تکفیر امر عقلی هستند

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که حبط و تکفیر امر عقلی هستند، اضافه کرد: در فراز نخست آیه مذکور خداوند متعال می‌فرماید ای پیامبر ما به تو و پیامبران قبل از تو وحی کردیم بدین معنا که سفارشات اخلاقی فقط مربوط به اسلام نیست.

نماینده ولی فقیه در لرستان شرک را از کارهای زمینه‌ساز حبط عمل دانست و گفت: شرک عمل انسان را باطل و خسران را به‌دنبال دارد.

امام جمعه خرم‌آباد از دست دادن عمر و سرمایه را خسران آشکار شرک دانست و با اشاره دو پیامد خطرناک شرک، تصریح کرد: حبط عمل و زیان‌کار شدن در زندگی پیامد خطرناک شرک است.

انتهای پیام

captcha