تجسس در زندگی دیگران؛ پدیدآورنده آسیب‌های اخلاقی
کد خبر: 3770241
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
نگاهی به مرز حریم خصوصی افراد؛

تجسس در زندگی دیگران؛ پدیدآورنده آسیب‌های اخلاقی

گروه اجتماعی_ مدیر عامل موسسه قرآن پژوهی اولی الابصار بیرجند گفت: قرآن کریم آن گاه که از آسیب‌های اخلاقی و شخصیتی انسان‌ها سخن می‌گوید، تجسس در امور و زندگی شخصی دیگران را یاد می‌کند و ایمان آورندگان را از استمرار این رفتار ناپسند اخلاقی بر حذر می‌دارد.

تجسس در زندگی دیگران؛ پدیدآورنده آسیب‌های اخلاقی

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، در قرآن کریم یکی از گناهان بزرگ، تجسس در امور دیگران به شمار می‌رود که مقصود از این تجسس، کشف عیوب دیگران است.

در روایتی از امام صادق(ع) آمده است: اگر كسي لغزش‌ها و گناهاني را كه از مومنين با دو چشم خود ديده و يا با دو گوش خود شنيده باشد و براي ديگران بازگو كند او از مصاريق اين آيه شريفه است كه مي‌فرمايد: آنان كه نقل و پخش كردن كار بد در ميان مومنان را دوست دارند، در آخرت برايشان عذابي دردناك وجود دارد.

حضرت امیرالمومنین(ع) در نامه معروف خود به مالك اشتر به عنوان حاكم مصر چنين مي‌نويسد: كم ارج ترين افراد نزد تو بايد كساني باشند كه نسبت به كشف و پخش عيوب و اسرار مردم حريص تر و بي باك ترند براي اينكه نوعا مردم داراي عيوبي هستند كه حاكم براي پنهان داشتن آن‌ها از همه سزاوارتر است. پس هرگز در صدد كشف كردن آن لغزش‌هايي كه پنهان از تو صورت گرفته بر نيا؛ چون تو به عنوان حاكم مسلمين فقط مسئول پاكسازي جامعه از آلودگي‌هاي آشكار و ظاهري هستي، درباره لغزش‌هاي پنهان مردم خداوند خود داوري خواهد كرد. بنابراين تا آنجا كه مي‌تواني اسرار مردم را پنهان نگه دار تا خداوند نيز اسرار تو را از مردم پنهان نگه دارد.

زهرا استانستی، مدیر عامل موسسه قرآن پژوهی اولی الابصار بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: حریم خصوصی مفهومی است که تعریف آن به شرایط محیطی بستگی دارد.

وی ادامه داد: در واقع، حریم خصوصی خط قرمزی برای حدود حضور جامعه در زندگی شخصی افراد محسوب می‌شود.

مدیر عامل موسسه قرآن پژوهی اولی الابصار بیرجند بیان کرد: قرآن کریم آن گاه که از آسیب‌های اخلاقی و شخصیتی انسان‌ها سخن می‌گوید، تجسس در امور و زندگی شخصی دیگران را یاد می‌کند و ایمان آورندگان را از استمرار این رفتار ناپسند اخلاقی بر حذر می‌دارد.


استانستی اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از بسیاری از گمان‌ها بپرهیزید که پاره‌ای از گمان‌ها گناه است و جاسوسی مکنید و بعضی از شما غیبت بعضی نکند. آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‌اش را بخورد؟ از آن کراهت دارید، از خدا بترسید که خدا توبه پذیر و مهربان است.

وی تصریح کرد: در منابع اسلامی نظیر قرآن، سنت و اجماع، احکام متعددی درباره وجوه مختلف حریم خصوصی وجود دارد.

مدیر عامل موسسه قرآن پژوهی اولی الابصار بیرجند بیان کرد: البته اصطلاح حریم خصوصی در آیات قرآن و در روایات اسلامی استعمال نشده است و موضع اسلام در مواجهه با حریم خصوصی، موضع به ‌اصطلاح تحویل‌گرایانه است.

استانستی یادآور شد: به این معنا که حریم خصوصی، در قالب احاله به حقوق و آزادی‌های دیگر نظیر حق مالکیت، منع تجسس، اصل برائت، منع سوء‌ظن و اشاعه فحشا و سب و هجو، قذف، سخن چینی و غیبت و خیانت در امانت مطرح شده است.

نباید تردید داشت که بدگمانی نسبت به دیگران و نیز بدگویی در غیاب آنان، با تجسس برای یافتن نقطه ضعف‌ها یا عیوب پنهانی، پیوندی تنگاتنگ دارد. نباید از یاد ببریم که خداوند با تمام عظمتش عیوب بندگان را پنهان نگه می‌دارد؛ حال ما که بندگان اوییم نیز باید عمل کننده به صراط مستقیمی که او به ما نشان داده باشیم.

زهرا حمیدی
انتهای پیام

captcha