سبک زندگی اسلامی همسو با پیشرفت‌های زمانه است
کد خبر: 3770298
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴

سبک زندگی اسلامی همسو با پیشرفت‌های زمانه است

گروه فعالیت‌های قرآنی - استاد حوزه علمیه گفت: سبک زندگی اسلامی چون بر منطق استوار شده است با پیشرفت‌های زمانه نیز منافاتی ندارد. جایی که پیشرفت علم نیازهای بشر را درست، منطقی و توأم با عزت برطرف می‌کند، سبک زندگی اسلامی نیز از آن پشتیبانی خواهد کرد.

سبک زندگی اسلامی همسو با پیشرفت‌های زمانه است

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: واژه «سبک» یا مترادف انگلیسی آن method است که اکنون رشته‌ای هم به نام «متدولوژی» یا «سبک‌شناسی» در دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود، براساس معنای این واژه، روش‌های متفاوتی برای پیشروی وجود دارد، به طور مثال در درمان بیماری‌ها، شهرسازی، صنعت، و... از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: زندگی انسان نیز باید مبتنی بر سبک‌ها و روش‌های گوناگونی باشد. البته باید در انتخاب سبک زندگی بسیار دقیق باشیم؛ مثلاً وقتی اگر یکی از وسایل خانه خراب شود، برای تعمیر آن نباید به هرکسی رجوع کنیم، بلکه باید از یک کارشناس کمک بخواهیم، در موضوع زندگی هم هرکسی شایستگی اینکه الگوی زندگی ما قرار بگیرد و به ما سبک زندگی را آموزش دهد، ندارد. انسان‌ها باید روش زندگی خود را از کسی بگیرند که به تمام ویژگی‌های ذاتی و فطری آنها واقف باشد و چنین چیزی تنها از عهده خالق این عالم برمی‌آید.
این استاد حوزه علمیه اصفهان افزود: خداوند متعال انسان را خلق کرده و پس از خلق او، کتاب راهنمایی نیز را در اختیارش قرار داده که همان قرآن کریم است و روش صحیح زندگی منتهی به رشد و کمال و رضای پروردگار را در آن آموزش می‌دهد. این نوع سبک زندگی، همان سبک زندگی اسلامی می‌باشد که از ناحیه پروردگار نازل شده است.
گرجی تصریح کرد: زمانی که پیامبر اکرم (ص) جامعه‌ای جدید و حکومت الهی را در مدینه بنا نهادند، بحث سبک زندگی اسلامی مطرح شد. این سبک با توجه به اینکه نوعی زندگی جامع و در عین حال معنوی و الهی و متکی بر ارزش‌های اصیل را دربرمی‌گیرد، مایه خوشبختی انسان خواهد شد. این نوع سبک زندگی، توجه به هر دو زندگی دنیایی و آخرتی انسان را ضروری می‌داند تا سعادت انسان را در هر دو دنیا تضمین کند.
گرجی گفت: ارائه سبک زندگی اسلامی امروزه با چالش‌هایی مواجه است، نسل جوان تصور می‌کنند این سبک زندگی متعلق به صدها سال قبل بوده، در صورتی نگاه این سبک به اصول ثابت نیازها و رفتارهای شخصی و اجتماعی است.
وی ادامه داد: سبک زندگی اسلامی چون بر منطق استوار شده است، یا پیشرفت‌های زمانه نیز منافاتی ندارد. جایی که پیشرفت علم نیازهای بشر را درست، منطقی و توام با عزت برطرف می‌کند، سبک زندگی اسلامی نیز از آن پشتیبانی می‌کند. مثلاً امروزه در درمان بیماری‌ها، تغذیه، صنعت، ارتباطات، و... پیشرفت‌های زیادی حاصل شده است که می‌تواند به ما در زندگی بهتر کمک کند و سبک زندگی اسلامی هم با آن مخالفتی ندارد.
این استاد حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: تنها موردی که سبک زندگی اسلامی با آن مخالفت دارد، چیزی است که حریت، پاکی، نجابت و طهارت انسان را به خطر انداخته و به او آسیب می‌رساند.
انتهای پیام

captcha