سردرگمی مؤسسات قرآنی در فراز و فرود مشکلات مالی
کد خبر: 3770376
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
طی نشستی در ایکنا بررسی شد؛

سردرگمی مؤسسات قرآنی در فراز و فرود مشکلات مالی

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مؤسسات قرآنی گاه مشکلاتی دارند که رسالت اصلی آنان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و شاید تنها راه‌حل این مشکلات، ‌حمایت و درمان دردهای مؤسسات قرآنی باشد.

سردرگمی موسسات قرآنی در فراز و فرود مشکلات مالی

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، مؤسسات قرآنی مرکز ثقل آموزش قرآن و در واقع صدای رسای کلام الهی در جامعه هستند. اما گاهی این مؤسسات مشکلاتی دارند که باید به آنان رسیدگی کرد. ایکنا خراسان جنوبی در نشستی با حضور فعالان قرآنی استان، مشکلات پیش‌روی مؤسسات قرآنی را بررسی کرده است که مشروح آن را با هم مرور می‌کنیم.

خانواده‌ها برای آموزش قرآن ‌هزینه نمی‌کنند
پناهی، مدیر مؤسسه قرآن و عترت عاشقان مهدی(عج) بیرجند نیز در این باره ‌اظهار کرد: بزرگترین معضل حال حاضر، تورم اقتصادی است که خانواده‌ها برای ثبت نام فرزندان خود نمی‌توانند برای قرآن شهریه دهند.
وی با بیان اینکه مکان مناسب معضل دیگر ‌مؤسسات است، افزود: مؤسسات قرآنی مکان مناسبی برای آموزش ندارند و به این علت کلاس‌ها در مسجد برگزار می‌شود.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت عاشقان مهدی(عج) بیرجند اظهار کرد: متأسفانه خانواده‌ها برای کلاس‌های زبان خارجه و موارد دیگر هزینه می‌کنند اما برای قرآن زیاد هزینه نمی‌کنند و این مهم‌ترین معضل است.
پناهی ادامه داد: باید به فرزندان از کودکی زبان عربی را آموزش دهیم چرا که یادگیری زبان عربی بسیار مهم‌تر از یادگیری دیگر زبان‌هاست.

سردرگمی موسسات قرآنی در فراز و فرود مشکلات مالی
بودجه‌ها عادلانه توزیع شود
وی با تأکید بر ضرورت گرایش مردم به قرآن کریم، افزود: باید دولت‌مردان به مؤسسات قرآنی بها دهند تا آنان بتوانند بهتر فعالیت‌های خود را گسترش دهند.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت عاشقان مهدی(عج) بیرجند ادامه داد: اگر وجوهات به طور عادلانه تقسیم شود، مدیران مؤسسات می‌توانند فعالیت‌های بیشتری کنند اما مشکل اینجاست که زمینه‌ای برای ارائه فعالیت‌های بیشتر مؤسسات فراهم نمی‌شود.
پناهی اظهار کرد: بودجه‌ها به طور عادلانه بین مؤسسات تقسیم نمی‌شود و مسئولان آن بهایی که به حوزه‌های دیگر می‌دهند برای قرآن قائل نمی‌شوند.
وی با بیان اینکه باید بین حوزه‌های مختلف در تقسیم‌بندی بودجه اعتدال برقرار شود، افزود: اگر بودجه‌ها عادلانه تقسیم شوند، اجرای طرح‌های قرآنی رونق می‌گیرد.

سردرگمی موسسات قرآنی در فراز و فرود مشکلات مالی
توجه ویژه به فرهنگ‌سازی
زهره هاونگی، مسئول آموزش مؤسسه بلدالامین بیرجند در این نشست اظهار کرد: هدف از تشکیل مؤسسات قرآنی انگیزه دینی، فرهنگی و قرآنی است.
وی با اشاره به اینکه مؤسسات قرآنی بیشترین فعالیت‌ها را در حوزه گسترش فرهنگ قرآن دارند، افزود: بودجه مؤسسات کم است و هر سال کم‌تر می‌شود.
مسئول آموزش مؤسسه بلدالامین بیرجند بیان کرد: باید مؤسسات قرآنی بیشتر حمایت شوند تا بدون دغدغه‌های مالیات و بیمه، فعالیت‌های قرآنی خود را افزایش دهند.
هاونگی با اشاره به اینکه مؤسسات باید با افزایش سطح مفاهیم دینی مردم را جذب کنند، اظهار کرد: همه ارگان‌ها باید هماهنگ بوده و توجه ویژه‌ای به فرهنگ‌سازی داشته باشیم تا گامی را برای مؤسسات قرآنی بردارند.
وی با اشاره به مشکلات اجاره‌بهای مؤسسات و نبود امکانات اولیه، افزود: مؤسسات قرآنی ‌اکثر مواقع حق‌الزحمه اساتید را از شهریه‌ای که از قرآن‌آموزان دریافت می‌کنند و بسیار ناچیز است پرداخت می‌‌کنند.
مسئول آموزش مؤسسه بلدالامین بیرجند بیان کرد: سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی کمک‌هایی را به مؤسسات می‌کنند اما کافی نیست.
هاونگی با اشاره به اینکه گاهی از جیب خود برای برای مؤسسه خرج می‌کنیم، افزود: در سطح استان اوقاف و امور خیریه می‌تواند حمایت‌های لازم را انجام دهد تا مؤسسات بتوانند فعالیت‌های خود را بیشتر ادامه دهند.
وی با بیان اینکه لازم است مجمع خیرینی تشکیل شود تا فعالیت‌های مؤسسات قرآنی منسجم شود و بتوانند این فعالیت‌ها را توسعه دهند، اظهار کرد: عمده مشکلات مؤسسات مشکلات مالی است و در این زمینه دست مؤسسات بسته است.
هاونگی با اشاره به نقش مهم مؤسسات قرآنی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزود: اگر مؤسسات از سوی نهادها و ارگان‌ها حمایت شوند می‌توانند نوآوری‌های اجتماعی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه مؤسسه بلدالامین در حوزه‌های اجتماعی فعالیت دارند، بیان کرد: در حال حاضر مکان مؤسسه، استیجاری است و در این زمینه بسیار مشکل داریم.
مسئول آموزش مؤسسه بلدالامین بیرجند افزود: ادغام اتحادیه قرآنی می‌تواند مشکلات مالی مؤسسات را کاهش دهد چراکه برنامه‌ها منسجم‌تر می‌شود.

سردرگمی موسسات قرآنی در فراز و فرود مشکلات مالی

مؤسسات قرآنی تنها به دنبال رفع تکلیف نباشند
محمد جعفری، مسئول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی در این نشست اظهار کرد: یکی از مشکلات مؤسسات قرآنی این است که مؤسسات یک هدف درست را دنبال نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه بسیاری از مؤسسات بی‌هدف هستند و تنها برای رفع تکلیف فعالیت می‌کنند، بیان کرد: گاهی مؤسسات قرآنی تنها به‌دنبال برگزاری دوره‌های آموزشی هستند و دنبال چطور آموزش دادن نیستند.
مسئول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه مؤسسات قرآنی در استان داریم که با رویکرد قرآنی در حوزه پیش‌دبستانی بسیار موفق عمل می‌کنند، اظهار کرد: نبود مکان از مشکلات مؤسسات قرآنی است که در حال حاضر بیشتر مؤسسات در مکان استیجاری ساکن هستند.
وی ادامه داد: در یک بازه زمانی مبالغی برای اجاره‌بها و رهن به مؤسسات کمک می‌شد اما اکنون تمام این کمک‌ها متوقف شده است.
التیامی برای دردهای ‌مؤسسات ‌
مسئول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مردم نیز در مشکلات مؤسسات قرآنی دخیل هستند چراکه اولویت اول مردم قرآن نیست و به کلاس‌های درسی برای فرزندان خود بیشتر از قرآن اهمیت ‌می‌دهند.
جعفری ادامه داد: در سند توسعه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که در حال تدوین است، بخشی از آن به مجمع خیرین تخصیص داده شده است و این مجع خیرین جز چشم‌اندازها است که امیدواریم محقق شود و در صورت محقق شدن، بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.
وی با بیان اینکه باید خیرین را به سمت قرآن سوق دهیم، افزود: مشاوره‌های وقف نیز باید به سمت قرآن رود چرا که برای قرآن در استان وقف نداریم.
مسئول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به مشکلات مالیات مؤسسات قرآنی، افزود: دستورالعمل‌هایی داریم که بر طبق آن باید مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت معاف از مالیات شوند که تاکنون برای حل مشکلات مالیاتی عملیاتی نشده است.
جعفری اظهار کرد: امیدواریم از سال آینده مشکلات مالیاتی مؤسسات قرآنی برطرف شود تا آنان بتوانند بهتر به فعالیت‌های خود بپردازند.
در پایان باید این نکته را یادآور شد که مؤسسات قرآنی، آموزش و نشر مفاهیم قرآن در جامعه را برعهده دارند؛ بنابراین باید برای رفع مشکلات آنان چاره‌ای اندیشید چرا که توجه به این مؤسسات در واقع توجه به مفاهیم قرآن و آموزه‌های آن است.
زهرا حمیدی
انتهای پیام

captcha