گسترش اندیشه‌ورزی؛ آرمان‌ جنبش دانشجویی
کد خبر: 3770381
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲

گسترش اندیشه‌ورزی؛ آرمان‌ جنبش دانشجویی

گروه اجتماعی - دیبرانجمن اسلامی راه امید دانشگاه اصفهان بیان کرد: جنبش و شخصیت دانشجو به عنوان قلب تفکر جامعه به تولید فکر و اندیشه می‌پردازد و اندیشه‌ورزی را در جامعه گسترش می‌دهد و این موضوع از اصلی‌ترین آرمان‌های جنبش دانشجویی است.

فضای دانشگاه‌ها برای دانشجویان مساعد نیست

سارا قهرمانی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: شخصیت دانشجو ویژگی‌هایی نظیر مطالبه‌گری، آرمان‌خواهی و تحول‌خواهی را در بر می‌گیرد و این‌ها با هویت دانشجو عجین شده است. دانشجو به‌عنوان یک شخصیت فکری حتما باید دارای این ویژگی‌ها باشد.
وی افزود: دانشجویی که برای او مشکلات جامعه دغدغه باشد، همواره این مشکلات ذهن او را مشغول می‌کند و این درگیری ذهنی، موجب انگیزه و کنش برای دانشجو شده و او را وادار به فعالیت در راستای دغدغه‌های خویش می‌‌سازد.
دانشجو از جامعه جلوتر باشد
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان بیان کرد: یک دانشجوی ایده‌آل مطابق با روند جامعه نیست، بلکه همیشه جلوتر از جامعه می‌باشد و در رأس جریان اجتماعی و جامعه مدنی است. زمانی که فضای جامعه باز و آزادی بیان و تضارب آراء وجود داشته باشد، یک دانشجو نیز می‌تواند برای تحقق آرمان‌های خویش تلاش کند. زمانی که این اتفاق در جامعه بیافتد، ذهن دانشجو بازتر است و می‌تواند جامعه را به جلوتر هدایت و جامعه مدنی را با خود همراه کند.
قهرمانی ادامه داد: یک دانشجو ایده‌آل کسی است که از جامعه خویش جلوتر باشد و همچنین جامعه ایده‌آل، جامعه‌ای می‌باشد که اجازه بدهد، دانشجویی که دارای ویژگی‌های مطالبه‌گری و آرمان خواهی است، جامعه را همراه خود کند و به نتیجه مطلوب برساند.
وی تصریح کرد: اجرای بی‌کم و کاست قانون اساسی، اجرای بدون تبعیض قانون برای افراد مختلف و با هرنوع گرایش فکری و عدم بر خوردهای سلیقه‌ای، و تحقق بی کم و کاست شعار‌های اصلی انقلاب اسلامی از جمله آزادی پس از استقلال، از مهمترین مطالبات جامعه دانشجویی است. شعار همیشگی ما تحقق آزادی بیان است اما اکنون جامعه دانشجویی آن‌ گونه که باید و شاید به این مطالبات نرسیده، ولی دانشجویان تلاش خود برای رسیدن به آرمان‌های مورد نظر را ادامه می‌دهند.
دیبرانجمن اسلامی راه امید دانشگاه اصفهان بیان کرد: جنبش و شخصیت دانشجو به عنوان قلب تفکر جامعه به تولید فکر و اندیشه می‌پردازد و اندیشه‌ورزی را در جامعه گسترش می‌دهد و این موضوع از اصلی‌ترین آرمان‌های جنبش دانشجویی است.

تعداد عضو تشکل‌های دانشجویی در حال کاهش است
وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین موانع تحقق مطالبات دانشجویی، نبود فضای باز در دانشگاه‌هاست و به همین دلیل هر ساله تعداد عضو تشکل‌های دانشجویی کاهش پیدا می‌کند. یکی دیگر از مشکلات اصلی که باعث تشدید این موضوع می‌شود، سیاست‌های مدیریتی غلط در دانشگاه‌ها است. سیستم مدیریت دانشگاه باید تحت تسلط مدیران دانشگاه باشد و اجازه دخالت نهادهای خارجی را در امور دانشگاه ندهند و استقلال دانشگاه در تصمیم‌گیری حفظ شود. وظیفه حراست و حفاظت از دانشجویان صرفا برعهده مدیران دانشگاه است.
وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید هویت و روح مطالبه‌گری و آرمان خواهی را در دانش‌آموزانی که قرار است دانشجو شوند بدمد، ولی این اتفاق رخ نمی‌دهد و از طرف دیگر، خیلی از خانواده‌ها، مسؤلین، اساتید و معلمین از ورود دانشجویان به فعالیت‌های سیاسی و فعالیت‌های دانشجویی امتناع می‌‎ورزند و این را صرفاً یک زنگ خطر می‌دانند. جامعه‌ای که با شعار آزادی انقلاب کرده است، نباید ترس از انتقاد و سؤال داشته باشد.

عدم وجود عدالت آموزشی سبب بروز مدرک‌گرایی شده است
وی افزود مدرک‌گرایی و اوغات فراغتی که بعضاً در بین دانشجویان غالب شده، محصول اصلی عدم وجود عدالت آموزشی و شغلی است. در واقع وقتی دانشجوها مشاهده می‌کنند افرادی که سابقه خاص و سطح علمی بالایی ندارند و صرفا بر اساس یک‌سری سیاست‌ها و روابط، شغل و جایگاه علمی به دست می‌آورند، در حالی که افرادی با سطح و سابقه علمی بالا، نمی‌توانند به چنین موقعیت‌هایی دست پیدا کنند، معمولاً مدرک گرایی غالب می‌شود ودانشجویان وقتی می‎بینند فعالیت‌های دانشجویی هزینه‌زاست، از فعالیت‌های دانشجویی پرهیز می‌کنند. 
انتهای پیام

captcha