عملکرد موفق طرح‌های تمدن‌ساز قرآنی در نوزدهمین نمایشگاه پژوهش
کد خبر: 3770425
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶

عملکرد موفق طرح‌های تمدن‌ساز قرآنی در نوزدهمین نمایشگاه پژوهش

گروه فرهنگی - نوزدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری در مشهد در حالی برگزار شد که بسیاری از شرکت کنندگان عقیده داشتند طرح های تمدن ساز قرآنی در آن ارایه و عملکرد موفقی داشته است.

طرح‌های تمدن‌ساز قرآنی و پژوهشی که موفق شدند در نمایشگاه پژوهش و فناوری ظاهر شوندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، امروز شاهد رشد پژوهش‌ها در حوزه‌های مختلفی هستیم و تا حدودی هم شاید بتوان گفت در این راستا توانسته‌ایم موفق عمل کنیم. این پژوهش‌ها حتی در عرصه‌های قرآنی و اسلامی توانسته است به خوبی ظاهر شود و یک جامعه اسلامی را تحت تاثیر خود قرار دهد.
ایران هم جزو کشورهای اسلامی است که دست به پژوهش‌های مهم دینی و قرآنی می‌زند و توانسته خود را میان کشورهای اسلامی مطرح کند، اما این امر تا چه میزان می‌تواند بیشتر محقق شود، به همت پژوهشگران و البته مسئولان بستگی دارد تا انگیزه‌ای برای این افراد شود و به طبع آن‌ها نیز بتوانند شکوفایی خود را به جهانیان اعلام دارند.
در نوزدهمین دوره نمایشگاه پژوهش و فناوری امسال نیز همانند سال‌های گذشته بخش دستاوردهای حوزه علمیه خراسان از آن دست بخش‌هایی بود که شاید به عقیده برخی افراد نتوانسته بود مخاطبان خود را جذب کند، اما بر خلاف این باور این بخش هم مانند سایر غرفه‌های نمایشگاه پژوهش و فناوری توانست خوب ظاهر شود.
طی بازدیدی که از این نمایشگاه داشتیم، این بار سری به غرفه‌های حوزه‌های علمیه زدیم تا از طرح‌ها و پژوهش‌های جدید آن‌ها جویا شویم و در ابتدا سری به غرفه موسسه تحقیقاتی و مطالعاتی نستوه زدیم و پای صحبت با حسن شفیعیان مسئول این غرفه نشستیم.

تمدن‌سازی نوین اسلامی
شفیعیان در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: با توجه به اینکه تمدن‌سازی نوین اسلامی از نظر مقام معظم رهبری را در نظر داریم و در همین راستا اقدامات خود را انجام می‌دهیم، در واقع در هر جایی به بررسی ابعاد تمدن‌سازی و مبانی آن می‌پردازیم و محصولاتی از جمله فتنه تکفیر، مدعیان دروغین امام زمان‌(عج)، نقد تمدن غرب در جریان شیطان و خشونت بدون مرز بررسی کرده‌ایم.
وی گفت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری که اشاره داشته‌اند «در مسائل اخلاقی باید ارتباطات دخیل باشند»، به همین دلیل ما کار تفسیر موضوعی رسانه از دیدگاه قرآن را آغاز کردیم و در حال بررسی این موضوع هستیم و کتاب‌هایی در بحث تمدن‌سازی، در آمدی بر تحول حوزه و هر اقداماتی که ما را به سمت تمدن نوین اسلامی سوق دهد مرکز مطالعات تحقیقاتی نستوه در آن زمینه‌ها فعالیت می‌کند.
شفیعیان با اشاره به سطح کیفی و کمی این دوره از برگزاری نمایشگاه پژوهش و فناوری گفت: خوشبختانه امسال نسبت به سال گذشته نمایشگاه، هم به لحازظ بازدیدکنندگان و هم به لحاظ محتوای غرفه از کیفیت بالایی برخوردار بود و شاهد پیشرفت خوبی در این دوره بودیم.
وی فضای نمایشگاه را به لحاظ اینکه نخبگان، دانشجویان و حوزه‌ها در کنار یکدیگر فعالیت داشتند، مثبت دانست و تصریح کرد: علاوه بر این امر همچنین به لحاظ اینکه برخی از غرفه‌ها از محتوای خوبی برای عموم مردم برخوردار نیستند می‌توان نقطه منفی این نمایشگاه دانست.

حضور کمرنگ مسئولان
مسئول غرفه مطالعات و تحقیقات نستوه حضور مسئولین را در روز اختتامیه نمایشگاه کم‌رنگ دانست و عنوان کرد: این نمایشگاه خروجی که خواهد داشت این است که باعث می‌شود بسیاری از محققان با پروژه‌ها و با محصولاتی آشنا شوند که در بازار کمتر عرضه شده و از آن‌ها هیچگونه اطلاع ندارند و هنگامیکه به غرفه‌ها رجوع می‌کنند و با طرح‌ها آشنا می‌شوند با وجود اینکه فروشی صورت نمی‌گیرد اما همینکه با موسسات ارتباط برقرار می‌کنند و از مطالعات آن‌ها استفاده می‌کنند، می‌تواند تاثیر خوبی را داشته باشد.
شفیعیان اظهار کرد: پس از نمایشگاه یقینا هر موسسه‌ای نیاز به همکاری مسئولین هم به لحاظ فروش، حمایت و... دارد که این موضوع بسیار مهمی است و امیدواریم که مسئولین هم در مقبابل، اقداماتی را که ار آن‌ها انتظار می‌رود را به خوبی انجام دهند.دفتر تبلیغات خراسان رضوی یکی از نهادهای مهم این استان به شمار می‌رود که فعالیت‌های بسیار مهمی را نیز انجام می‌دهد. بنابراین طی این یازدید به این غرفه سری زدیم و پای صحبت‌های تقی جلالی، کارشناس روابط عمومی این دفتر نشستیم.
وی در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: خوشبختانه موفق شدیم 6 اثر جدید را که جزو آثار مکتوب ما هستند، در نمایشگاه کتاب از آن‌ها رونمایی کنیم و این آثار را نیز در این نمایشگاه ارائه کردیم. در واقع ما با این کار پژوهشی توانسته‌ایم چندین هدف پژوهشی را دنبال کنیم که دسترسی آسان و سریع پژوهشگر به اطلاعات ایمن و معتبر فراهم شود.
جلالی عنوان کرد: در بحث نشر دیجیتال در واقع می‌توان گفت که ما هم یک کتابخانه دیجیتالی قوی هستیم که با اپلیکشن پژوهان به مخاطبان عرصه پژوهش، خدماتی را ارائه می‌کنیم. نرم‌افزار پژوهان در قالب اندروید و سیستم عامل ویندوز قابلیت اجرا دارد که ما توانستیم وسیله ارتباط گیری با پژوهش‌ها و نهادهای پژوهشی در راستای علوم انسانی و اسلامی ارتباط برقرار کنیم و بتوانیم از اطلاعات آن‌ها در این نرم‌افزار استفاده کنیم و در اختیار افراد قرار می‌دهیم.
وی گفت: با توجه به اینکه دفتر تبلیغات اسلامی یک نهاد حوزوی پژوهشی است و به عنوان پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی از آن یاد می‌شود. این پژوهشکده دارای گروه‌های پژوهشی مختلفی شامل فقه کابردی، هنر و تمدن اسلامی، حکمت و کلام جدید قرآن و مطالعات اسلامی است و هریک از این مطالعات پژوهشی دارای اعضای هیئت علمی هستند که وظایفی را برعهده دارند.

فصل‌نامه علمی پژوهشی قرآنی
کارشناس روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به رویکرد علمی پژوهشی که در دفتر تبلیغات وجود دارد، فصل‌نامه‌های علمی پژوهشی را داریم که مهم‌ترین آن‌ها، فصل‌نامه علمی پژوهشی قرآنی است که با رویکرد مطالعات اجتماعی و مسائل مربوط به قرآن در حوزه تخصصی به آن‌ها پرداخته شده است.
جلالی اضافه کرد: یکی از فعالیت‌های این فصل‌نامه پژوهشی در متون قرآنی است که مسائل و موضوعات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و آنچه را که در قرآن برای بشریت وجود دارد و لازم است و همچنین فرد عام متوجه آن موضوعات نیست ما می‌توانیم با مقالات قرآنی که در آن پژوهش می‌شود به اهمیت کلام الهی در مسائل خود بپردازیم.
کارشناس روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: همچنین با توجه به رویکرد مسئله محور که طبق آن، همگام با جامعه مسائل روز را پیگیری کرده و توسط پژوهشکده‌ها و پژهشگاه‌هایی که در اختیار داریم آن‌ها مورد بررسی ‌قرار می‌گیرند و برای آن مشکلات در واقع راهکارهایی ارائه می‌شود که ما توانسته‌ایم چند مسئله اصلی را در سطح کشور شناسایی کنیم و از متخصصان علوم انسانی و اسلامی کمک بگیریم.
جلالی با اشاره به چگونگی فضای نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری نیز خاطرنشان کرد: فضای این نمایشگاه در واقع فضایی برای ارائه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه است و بر همین اساس نیاز است که در آن تعاملات پژوهشی نیز انجام شود.
وی عنوان کرد: حسن برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را در این می‌دانم که بسیاری از نهادهای پژوهشی ما همسو هستند، در واقع آشنا شدن نخبگان در یک فضای پژوهشی نیز خود می‌تواند برای جامعه مؤثر باشد. البته به نوعی که زمینه‌ای برای تداوم فضا ایجاد شود. اما اگر نمایشگاه هفته پژوهش این کار را انجام داد موفق خواهد بود و در غیر این صورت هزینه صرفی است که منجر به هدررفت آن می‌شود و برخی افراد هم دست به موازی کاری‌هایی می‌زنند که به این هدر رفت هزینه‌ها دامن می‌زند.
در ادامه این بازدید سری به غرفه مرکز هنر و رسانه حوزه علمیه خراسان زدیم و با سید مجید طاهری، مدیر این غرفه به گفت‌وگو نشستیم.
وی در گفت‌وگو با ایکنا خاطرنشان کرد: حوزه علمیه در مسیر پیشرفت باید از ابزارها و روش‌های متداول در محیط‌های علمی استفاده کرده و خود را از امکاناتی که بشر در راه کسب علم موفق‌تر می‌سازد محروم نکند. در واقع حوزه علمیه در این موقعیت برای تحول در نظام تبلیغی و هماهنگی با حرکت شتابان رسانه‌های نوین، چاره‌ای جز رویکرد ایجابی و تولیدی در عرصه‌های پژوهش، آموزش و عملیات تبلیغ رسانه‌ای ندارد که خلاً آن در همه زمینه‌ها مشهود است.

حوزه علمیه از تحولات جهانی دور نماند
طاهری گفت: حوزه علمیه نباید از تحولات جهانی دور بماند و افرادی که در تدبیر امور حوزه نقش دارند، باید ترتیب و شرایط را دریافت کنند که طلاب به راحتی در جریان مسائل مهم روز در حوزه‌های مختلف قرار گیرند.
مدیر مرکز هنر و رسانه حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: حوزه علمیه باید زمینه ‌های آموزشی، پژوهشی و تولیدی مورد نیاز طلاب مستعد و علاقه‌مند را فراهم آورد که در واقع این حمایت‌ها موجب می‌شود که طلاب ضمن آشنایی با شیوه‌های نوین تبلیغی بتوانند با حضور در جلسات، محافل دینی و تبلیغی خود، معارف بلند دینی را به عموم مردم ارائه کنند.
طاهری با بیان اینکه یکی از ضروری‌ترین رسالت‌های حوزه علمیه خراسان در عصر رسانه تحول در همه عرصه‌ها و به ویژه در نظام تبلیغی سنتی و رسانه‌ای بوده است، عنوان کرد: توجه به تربیت حوزویان آشنا به زبان رسانه در عرصه‌های مختلف یکی از مهم‌ترین وظایف حوزه‌های علمیه سراسر کشور در عصر کنونی است و حوزه‌های علمیه خراسان در این زمینه گام‌های اثر بخشی را برداشته‌اند.
مدیر مرکز هنر و رسانه حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: نیروی انسانی کارآمد در زمینه تولید آثار دینی، معرفی و زمینه‌سازی جهت ورود به فضای شبکه‌های تلویزیونی، نقد و بررسی آثار تولیدی رسانه‌های مختلف، تعامل با فیلم‌سازان و عوامل سینما و تلویزیون معرفی کارشناسان رسانه‌ای حوزوی جهت مشاوره دینی از مهم‌ترین رویکردهای مهم آموزشی این مرکز بوده است.
بنابراین علاوه بر پژوهش در عرصه‌های مهمی مانند صنعت، کشاورزی، دانشگاه‌ها و... می‌توان از ظرفیت حوزه‌های علمیه نیز استفاده کرد چرا که پژوهشگرانی در این مراکز حضور دارند که می‌توانند پژوهش‌های نوینی را ارائه دهند و فضایی را برای این کشور اسلامی فراهم آورند تا این کشور را جهانی‌تر از گذشته به جهانیان معرفی کنند.

گزارش از لیلا نیک‌ذات

انتهای پیام

captcha