آموزش نسل جوان؛ مهم‌ترین راهکار مقابله با بحران‌های زیست محیطی
کد خبر: 3770467
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴

آموزش نسل جوان؛ مهم‌ترین راهکار مقابله با بحران‌های زیست محیطی

گروه فرهنگی ـ مدیرکل محیط زیست لرستان با تأکید بر فرهنگ‌سازی مقابله با بحران‌های زیست محیطی و فرسایش خاک، اظهار کرد: آموزش نسل جوان مهم‌ترین راهکار مقابله با بحران‌های زیست محیطی است.

خاک

به گزارش ایکنا از لرستان، مهرداد فتحی‌بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان صبح امروز شنبه، ۱۷ آذر در گردهمایی مروجین درس انسان و محیط لرستان که در سالن همایش جهاد کشاورزی لرستان برگزار شد، خواستار توجه دستگاه‌های آموزشی به مقوله محیط زیست شد و اظهار کرد: آموزش نسل جوان و فرهنگ‌سازی مهم‌ترین راه مقابله با بحران‌های زیست محیطی فرسایش خاک است.
وی با ذکر این مطلب که یکی‌از بحران‌های امروز بشر بحث خاک بوده که برخی از کارشناسان معتقدند این بحران از بحث آب نیز برای کره زمین حیاتی‌تر است، اضافه کرد: کشور ایران دارای 18.5 میلیون هکتار زمین زراعی است که بیش‌از 90 درصد آن با مشکلات خاکی روبه‌رو بوده و فرسایش خاک و آلاینده‌های زیست‌محیطی از جمله این موارد است.
فتحی‌بیرانوند با بیان این‌که عدم آگاهی مردم و ارتباط بین مسئولان از معضلات جدی حوزه خاک است، افزود: برای تشکیل یک‌ لایه خاک، زمانی بین 300 تا 700 سال طول می‌کشد این در حالی‌است که این زمان در کشور ایران بیش از یک هزار سال بوده و علاوه بر آن شاهد فرسایش خاک بیش از حد در کشور هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با بیان این‌که باید در حوزه آموزش برای نسل جوان فرهنگ‌سازی کرده تصریح کرد: باید مسئله خاک و فرسایش آن‌را در سطح جامعه تبیین کنیم و در این راه آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها نقش مهمی و تأثیرگذاری دارند.
وی بر ضرورت تعامل و آگاهی مردم در راستای حفظ و حراست از خاک تاکید کرد و گفت: بیان چالش‌ها و فرسایش خاک در سطح کلاس‌های درس کمک بزرگی جهت انتقال پیام‌ها و آگاه‌سازی جامعه دارد.

نقش آموزش و پرورش در فرهنگ‌سازی اهمیت خاک

عبدالرضا بازدار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در این گردهمایی مروجین درس انسان و محیط زیست که در خرم‎آباد برگزار شد، اظهار کرد: در دنیا به‌دلیل اهمیتی که خاک دارد روزی تحت این عنوان نام‌گذاری شده است.
وی افزود: در ایران نیز هفته‎‌ای به نام هفته خاک نام‌گذاری شده که هر ساله با برگزاری برنامه‌های متنوع اهمیت این عنصر به جامعه شرح داده می‌شود.
بازدار اضافه کرد: خاک اهمیت فراوانی در برنامه غذایی داشته و امروز همایشی برای تبیین آن برگزار شده که از معلمان و سایر عوامل تاثیرگذار در راستای هم‌اندیشی دعوت به‌عمل آمده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: یکی‌از بخش‌هایی که می‌تواند به اهمیت خاک و آینده آن بپردازد و آموزش‌های لازم را در این رابطه بدهد سازمان آموزش و پرورش است.
وی با بیان این‌که امیدواریم با پرداختن بیشتر در این حوزه به خاک بتوانیم در حفاظت از خاک مؤثرتر اقدام کنیم، ادامه داد: متوسط فرسایش خاک در دنیا 6 تا 7 تن در هکتار بوده اما در ایران 16 تا 17 تن است و در استان نیز نزدیک به همین آمار است.
بازدار اظهار کرد: لرستان اقلیم مناسبی دارد و جز استان‌های با کیفیت خاک مناسب نسبت به سایر نقاط است.
عبدالله موموندی، مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در گردهمایی مروجین درس انسان و محیط زیست اظهار کرد: هفته خاک از دوازدهم آذر شروع و تا هجدهم این ماه ادامه دارد که طی آن کمیته‌ای در راستای اجرای برنامه‌های گرامی‎داشت آن طراحی می‌شود.
وی بیان کرد: در این کمیته مخاطبان مختلفی را درنظر گرفته‌ایم و از تصمیم‌گیران در سطوح حاکمیتی تا دانش‌آموزان و عامه مردم حضور دارند و اهمیت خاک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برگزاری مسابقه روزنامه دیواری «خاک و عوامل مؤثر در فرسایش آن»

موموندی با بیان این‌که طی این هفته دانش‌آموزان به‌عنوان یکی‌از مخاطبان اصلی در برنامه پاک‌سازی اراضی کشاورزی دهستان ده‌پیر شرکت کردند، افزود: همچنین مسابقه بزرگ روزنامه دیواری با موضوع «خاک و عوامل مؤثر در فرسایش آن» با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان برگزار می‌شود که از برگزیدگان تقدیر به‌عمل خواهد آمد.
مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی لرستان از برگزاری برنامه آموزشی ویژه روز خاک در 68 مدرسه روستایی و شهری استان خبر داد و گفت: در این برنامه درباره خاک و مسائل مربوط به آن بحث شد که امروز نیز برای مدرسین درس انسان و محیط زیست این همایش برگزار می ‎ شود.
وی با بیان این‌که هدف کلی این برنامه‌ها آگاهی‌بخشی در رابطه با خاک و جایگاه آن است، تصریح کرد: یکی‌از مشکلات جامعه جهل نسبت به خاک و جایگاه آن است؛ ما در مورد آب توانسته‌ایم که جامعه را روی اهمیت آن حساس کنیم اما در رابطه با خاک این حساسیت‌ها هنوز به وجود نیامده است.

captcha